הקורידה של משרד הביטחון

נתניהו והכנסת לא קלטו שקרבות השוורים האלה הם סכנה למדינה

גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר
גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר

1. מה קורה שם, לעזאזל? מה הם עושים שם? הם באמת מתכוננים למלחמות ולשמירת הביטחון - או שכל זה רק מסך עשן למלחמות זכרים, שוורים, על אזורי שליטה וכוח?

2. "אני זוכר ששאלו אותי פעם מדוע אני ממשיך ללכת עם נעליים גבוהות. עניתי להם: 'בגלל הנחשים בקריה'" - כך התבטא בקיץ 2005, לפני 9 שנים, מי שהיה אז הרמטכ"ל משה בוגי יעלון, מלך הג'ונגל אז. הוא שם ראשון את הנחשים בקדמת הבימה הביטחונית, ומאז הם הפכו חלק מנכסי התרבות וההיסטוריה של העם.

7 שנים אחרי, כשמסמך הרפז ומעלליהם הנפסדים והמצחינים של הקודקודים הכי בכירים באותה קריה ממש כבר שלטו בכותרות בתחקירים ובספרים, נשאל יעלון: "נו, זה מביא אותך למסקנה שהנאום ההוא שלך הגשים את עצמו?". הוא השיב: "רק הנחשים גדלו" (20.4.12, "זמן הקריות").

הרבה נחשים רחשו בקריה. אפשר שצאצאיהם ממשיכים לזחול שם, אבל היו שם בעיקר צפרדעים, ג'וקים, כינים, צרצרים ונמלים. את רובם שמענו בעד ונגד, נגד ובעד, בלחש או במגפון, ב-4 השנים האחרונות שבהן מערכת האכיפה כולה - המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי - עשו כל מאמץ למרוח את פרשת "מסמך הרפז" ולהשכיח אותה.

אולי לא רצו לרחוץ באופן אישי בנהר הזוהמה, ואולי באמת דאגו שלא ייפגע שם צה"ל, שלא ייגרם נזק לקדושת הביטחון. זה לא טוב לציבור, אמרו בשקט, זה יערער את האמון.

3. ובכן, הציבור מזמן הפסיק להאמין ומזמן מזמן התחיל לחשוד. לא בלוחמיו, לא בחייליו, אלא במי שמקבל את ההחלטות ונותן את הפקודות. באזרחי כמו בצבאי. וככל שמרחו את החקירה יותר זמן וניתנו עוד הוראות חיסיון - כך גברו החשדנות והאי-אמון.

וזו רק תחילת הדרך. מכאן ועד סיום הפרשה, אשמה או זיכוי, עוד יעברו שנים, עם הרבה סיפורים, גילויים, לכלוכים וחשיפות - ומשבר האמון רק ילך ויעמיק.

4. ואם כך הם עושים את ימיהם ולילותיהם בענייני ביטחון - מה שהם אמורים לדעת לעשות הכי טוב בעולם - אז מה הם עושים עם הכסף הענק, המיליארדים שהם מקבלים לידיים יום אחר יום ושנה אחר שנה?

5. הלו, מישהו אחראי שם בקריה הגדולה והנישאת ההיא? איפה הייתה המועצה-הבדיחה ל"ביטחון לאומי"? איפה ועדת החוץ והביטחון המיוחסת, שאמורה לדעת ולשקול רק את טובת ביטחון ישראל? איפה היה ראש הממשלה, שבחדרו שלו, בטלפון האישי שלו ובבית הפרטי שלו נשמעו כל קולות המלחמה הצורמים בין שר הביטחון וחבורתו לרמטכ"ל וחבורתו?

איך בכלל קורה שראש הממשלה והכנסת לא קלטו שקרבות השוורים הללו לא רק מחסלים את השור אלא גם קטלניים ומסוכנים בסדר גודל של מדינה? איך הם לא התערבו ולא סתמו את מאורות הנחשים הארסיות לפני שהרעל התפשט?