"גזען שונא ערבים": צפו בדיון הסוער בכנסת על מע"מ 0%

הצעת חוק מע"מ 0% ממשיכה להיתקל בחומת האופוזיציה - והדיון היום בכנסת נראה כמו סצינה משוק ■ צפו בצרחות מחרישות האוזניים ובגידופים המבישים

מהומה בועדת הכספים/ צילום: מהודיאו
מהומה בועדת הכספים/ צילום: מהודיאו

חברי האופוזיציה ממשיכים לעשות חיים קשים לשר האוצר יאיר לפיד במהלך הדיונים בוודעת הכספים על הצעת חוק מע"מ 0%, והיום (ה') גלש הדיון לפסים אישיים ולווה בצרחות וגידופים במהלך ההצבעות על ההסתייגויות. היום דנו בסוגיית ההפרדה בין מי שעשב שירות צבאי או לאומי לבין מי שלא (חרדים וערבים) והתברר שגם עולים חדשים שלא שירתו לא ייהנו מההטבה.

"חוק גזעני", צעקו חברי הכנסת משה גפני ועיסאווי פרג'. גפני הוסיף לצרוח לעבר סלומיאנסקי: "שיעשו חוק נגד המתנחלים, אתה מפלה ערבים לרעה. אתה נגד הערבים. אתה גזען". הח"כים החרדים והערבים זעמו על ההגבלות שהוטלו על אוכלוסיות שלא משרתות בצבא בחוק מע"מ 0%.

אתמול זימנו חברי האופוזיציה "הפתעה" נוספת במהלך הדיון בוועדת הכספים, כאשר עשרות מתושבי הדרום פרצו לדיון ומחו על סדר העדיפויות בו תוכנית מע"מ 0% מקודמת לפני הסיוע ליישובי הדרום.

במהלך השבועות הקרובים צפויים חברי הוועדה לדון ב-2,000 הסתייגויות הח"כים החרדים. במפלגת יש עתיד אמרו כי גם אם הדבר ייקח זמן, החוק יעבוד עם חזרתה של הכנסת מפגרה ב-23 באוקטובר. עם זאת, החרדים מתעקשים לטרפד את ההצעה.

בשבוע הבא צפויים להתקיים הדיונים בימים שלישי וחמישי. למרות הזמן הרב שהצעת החוק כבר נמצאת בדיון בוועדה, טרם הושגו הסכמות על הסעיפים השונים.

על פי הנוסח העדכני ביותר של הצעת חוק המע"מ, תוגדר הטבת המע"מ כהוראת שעה המוגבלת למשך 7 שנים ולא כחוק ללא הגבלת זמן. לאחר 7 שנים יידרש דיון נוסף בהוראת השעה והיא תצטרך לעבור דיון מחודש בועדת הכספים ואישור של שר האוצר. בנוסף, על פי הנוסח המעודכן יכללו בהטבה גם צמודי קרקע באזורי עדיפות לאומית, בתנאי שהם נבנים על ידי קבלנים שבונים לפחות 15 יחידות דיור במקום מסויים. ההגדרות המדוייקות להטבה המתייחסות לצמודי הקרקע כמו גם רשימות השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, המתייחסות למחיר למ"ר הרלוונטי לנכסים אלו יגובשו במועד מאוחר יותר.

עוד שני שינויים בנוסח החוק המעודכן מתייחסים לרף המחיר המקסימלי של דירה לגביו יוכלו מי שלא שירת שירות צבאי או לאומי-אזרחי לקבל את ההטבה (שינוי מ-950 אלף שקל למיליון שקל) והחלת הוראות מעבר הנוגעות למפרט בו יצטרכו לעמוד הדירות החדשות שיימכרו במסגרת ההטבה. מכיוון שהמפרט שחיברו במשרד השיכון הוא רחב ומפורט ולא יכול לכלול דירות שבנייתן כבר החלה או שיווקן כבר החל, יגובשו הוראות מעבר לתקופה קצובה במהלכן דירות אלו לא יצטרכו לעמוד במפרט ורק דירות שבנייתן טרם החלה יחוייבו לעמוד במפרט זה.

נציין כי הנוסח המעודכן כולל גם אפשרות להכליל חברי קבוצות רכישה בהטבת המע"מ, אולם נכון לרגע זה, נראה כי לא הושגה הסכמה במישור זה וככל הנראה קבוצות הרכישה יישארו מחוץ להטבת המע"מ. באוצר מתכוונים להמשיך ולקדם את הצעת החוק ולהעבירה לקריאה שנייה ושלישית עם תחילת מושב החורף.