חיים כצמן ודורי סגל שרפו כמיליארד שקל באורמת ובדורי בניה

המוניטין המצוין לו זוכים סגל וכצמן בשוקי ההון בישראל ומעבר לים ספג בשבועות האחרונים מכה קשה

חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי
חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי

"חיים ואני תמיד הדגשנו ששוק ההון נתן בנו אמון ואנחנו מאוד מאוד מעריכים זאת. מנגד, תמיד חשבתי שמגיעה לנו פרמיה על איכות הניהול שלנו, ואני עדיין חושב כך. אנחנו מבינים שלאור השבועות האחרונים חובת ההוכחה כדי להמשיך ולקבל את הפרמיה הזאת היא עלינו, ואני מבטיח לכם שנעבוד קשה מאוד כדי להרוויח אותה בכבוד".

כך אמר השבוע דורי סגל, מבעלי השליטה בענקית הנדל"ן המניב הגלובלית גזית גלוב, בשיחת הוועידה שקיים עם אנליסטים לרגל פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני. ואכן, המוניטין המצוין לו זוכים סגל ושותפו, חיים כצמן, בשוקי ההון בישראל ומעבר לים, ספג בשבועות האחרונים מכה קשה, עם פרוץ המשבר בדורי בניה, אחת מחברות הביצוע הגדולות בישראל.

דורי בניה דיווחה בחודש שעבר על "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים שונים של החברה". הטעויות הללו, שנמשכו קרוב לשנתיים מבלי שאיש בחברה יתריע עליהן, תורגמו בדוחות שפורסמו השבוע להפסד עצום של יותר מ-400 מיליון שקל, והותירו את דורי בניה, שנחשבה לאחת החברות האיתנות בענף הבנייה המקומי, עם גרעון של 235 מיליון שקל בהון העצמי.

הדוחות של דורי בניה מספקים, בדיעבד, שלל הסברים לסטייה הקטלנית: התמשכות לוחות זמנים בפרויקטים, כשלים הנדסיים שגרמו לגידול בעלויות, קשיים תזרימיים שגרמו לדחיית תשלומים לקבלנים וספקים, חולשה בניהול הבקרה התקציבית, תחלופת כוח אדם ניהולי וביצועי ועוד. מה שהם אינם מסבירים הוא היכן היו בזמן אמת מנהלי החברה ובעליה.

"האירוע תפס אותנו בהפתעה גמורה", הודה השבוע סגל, "מדובר באירוע קשה מאוד שהנהלת גזית גלוב מתייחסת אליו בחומרה רבה ומטפלת בו בכל הרצינות. ברור שהדבר הראשון שהרגש רוצה לעשות במקרה כזה הוא לתלות את האשמה במישהו ולגרום לו לשלם את המחיר, אבל אני חושב שדווקא במצב כזה צריך לגלות אחריות וקור רוח. אחריות ללקוחות, למאות עובדי החברה, לספקים, למחזיקי האג"ח ולבעלי המניות. נפעל באופן שקול, מקצועי ובשקיפות, על מנת להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האירוע החמור הזה".

לא צמחו מהפיגומים

לזכותם של כצמן וסגל, החולשים על אימפריית מרכזי מסחר חובקת עולם שנסחרת לפי שווי של יותר מ-8 מיליארד שקל, ייאמר כי הם פעלו באופן מיידי. בגזית גלוב גיבשו "חבילת חילוץ" פיננסית בהיקף של כ-450 מיליון שקל בהלוואות ובהון כדי לייצב את דורי בניה, הבונה אלפי יחידות דיור בעשרות פרויקטים ברחבי הארץ. תחת בעלי בית עם פחות כסף ועם מחויבות פחותה למוניטין שלהם, זה עלול היה להסתיים בעוד קריסה מהדהדת בענף הבנייה המקומי.

מצד שני, לא כל כך ברור מה השניים האלה חיפשו בדורי בניה מלכתחילה. מיומנים ככל שיהיו בתחומי הנדל"ן המניב והפיננסים, כצמן וסגל "לא צמחו מהפיגומים" ואת עסקיהם בישראל, כולל ההשקעה בקבוצת דורי (החברה האם של דורי בניה) הותירו לניהולו של רונן אשכנזי, שותפם בפעילות המקומית ומנכ"ל קבוצת דורי. "בגזית גלוב ישבו במשרד וניהלו את המלחמה דרך הפלזמות", אמר באחרונה אברהם קוזניצקי, יו"ר ובעלי חברת הבנייה מנרב, על הקטסטרופה בדורי בניה.

הימור כושל גם באורמת

את השליטה בדורי בניה רכשה גזית גלוב ב-2011 מידי שותפה דאז, הקבלן הוותיק אורי דורי. גזית גלוב הפתיעה את דורי, מייסד החברה, כשנענתה בחיוב להצעת הבמב"י (Buy Me Buy You) שהגיש לה במטרה לקנות את חלקה בחברה, לאחר שלוש שנים של שותפות.

תמורת סכום 82 מיליון שקל, קיבלה גזית גלוב לידיה מחצית ממניות השליטה בדורי, ובחברה העריכו כי מדובר במחיר מציאה. מנכ"ל החברה, רוני סופר, טען בזמנו כי "הניסיון ויכולות הניהול שלנו, בשילוב המחיר שהוצע, יוצרים עבורנו הזדמנות עסקית". נזכיר כי רק שלוש שנים קודם לכן רכשה גזית גלוב את המחצית הראשונה של מניות השליטה בקבוצת דורי תמורת סכום יותר מכפול, ובסך הכל השקיעה החברה כ-265 מיליון שקל ברכישת המניות - פי 3 משווי השוק הנוכחי של המניות.

הזרמת ההון הנוכחית לדורי בניה, מגדילה את ההפסד הפוטנציאלי של גזית גלוב מההשקעה בקבוצת דורי לסביבות החצי מיליארד שקל - הפסד שגם עבור הקבוצה האיתנה של כצמן וסגל מהווה מכה כואבת. בור ההפסדים בדורי בניה מצטרף למגה-הפסד בהיקף דומה אותו רשמה לפני מספר שנים חברת ההחזקות של השניים, נורסטאר (החברה האם של גזית גלוב) כתוצאה ממה שהתברר כהימור פיננסי כושל על מניות חברת האנרגיה החלופית אורמת.

לכאורה, אין דמיון רב בין ההשקעות שהובילו כצמן וסגל בשתי החברות הללו, למעט העובדה ששתיהן נסחרות בבורסה של ת"א.

באורמת, הבונה תחנות כוח לייצור חשמל על בסיס מקורות גיאותרמיים, ביקשו השניים, לטענתם, להפוך לשותפים שקטים ולסייע בהשבחת החברה (בקשה שסורבה על ידי בעלי השליטה, משפחת ברוניצקי, אשר חששו מניסיון השתלטות עוינת). בקבוצת הבנייה דורי, לעומת זאת, דובר מלכתחילה על שותפות בגרעין השליטה ועל הסינרגיה הקיימת בין פעילותה של החברה לזו של גזית גלוב.

ובכל זאת יש לקח אחד שכצמן וסגל כנראה יפיקו משתי ההרפתקאות הללו, ששרפו להם כמיליארד שקל: להימנע בעתיד מביצוע השקעות גדולות בעסקים שהבנתם בהם נופלת לאין שיעור מזו שיש להם בתחום הנדל"ן המניב - הלחם והחמאה של עסקיהם.

כצמן וסגל / איור: גיל ג'יבלי
 כצמן וסגל / איור: גיל ג'יבלי