קב' ברונפמן-שראן סיימה יציאתה מגרעין השליטה בדיסקונט

אתמול ברונפמן מכר 6% ממניות דיסקונט תמורת 364 מיליון שקל; הרוכש המרכזי - אלטשולר שחם ■ דיסקונט הפך לבנק בעל היקף הסחורה הצפה הגבוה ביותר - 95% ממניותיו בידי הציבור

מתיו ברונפמן, אורח בחתונת חיה-שרה פישר ויצחק מאירוביץ / צילום: פביאן קלדורף
מתיו ברונפמן, אורח בחתונת חיה-שרה פישר ויצחק מאירוביץ / צילום: פביאן קלדורף

פחות משנה אחרי שקבוצת ברונפמן-שראן הודיעה על יציאתה מבנק דיסקונט, היא סיימה את תהליך מכירת המניות בבנק. אתמול מכרה משפחת ברונפמן 5.9% ממניות הבנק בתמורה ל-364 מיליון שקל. המכירה התבצעה במחיר של 5.83 שקל למניה - נמוך בכ-4% ממחיר הסגירה אתמול בבורסה.

את הפצת המניות הוביל בנק ההשקעות סיטי. ל"גלובס" נודע, כי הגוף המרכזי שהשתתף בהפצה הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, שרכש מניות בהיקף של 213 מיליון שקל (כמעט 60% מההפצה). יתר המניות נרכשו בעיקר על ידי משקיעים זרים.

כעת נותרה משפחת ברונפמן עם 4.98% ממניות הבנק, שאותם היא אינה מחויבת למכור (לפי מתווה פירוק גרעין השליטה, ניתן להישאר עם החזקה של עד 5% ממניות הבנק). לפי הערכות בשוק ההון, סביר כי משפחת ברונפמן תמכור בהמשך גם את המניות שנותרו בידה, אך אין מסגרת זמן שבה היא מחויבת לעשות זאת.

לאחר המכירה האמורה הפך דיסקונט לבנק עם היקף "הסחורה הצפה" הגדול ביותר בין הבנקים הישראליים - 95% ממניות הבנק הרביעי בגודלו בישראל נמצאים בידי הציבור הישראלי ובידי משקיעים מוסדיים זרים. במקום השני נמצא לאומי, שגם הוא בנק ללא גרעין שליטה - 91.1% ממניותיו נמצאים בידי הציבור. היקף החזקות הציבור בלאומי צפוי עוד לגדול בעתיד, לאור כוונת המדינה למכור את מניותיה (6%) בבנק.

המשקיעים המוסדיים הופכים להיות גורם דומיננטי בבנק דיסקונט. השפעתם תתבטא לראשונה בבחירות לדירקטוריון הבנק שייערכו בתחילת החודש הבא. אלו הן הבחירות הראשונות המתקיימות בבנק מאז שהפך לבנק ללא גרעין שליטה, ואמורים להיבחר בו 8 דירקטורים, כך שהשפעת הבחירות הקרובות על הרכב הדירקטוריון תהיה משמעותית.

נזכיר, כי קבוצת ברונפמן שראן רכשה את השליטה בבנק דיסקונט מידי המדינה לפני 9 שנים, כשרכשה 26% ממניות הבנק בתמורה ל-1.3 מיליארד שקל. הקבוצה מימשה עד כה את מרבית החזקותיה בבנק בתמורה ל-1.31 מיליארד שקל. מניות הבנק שנותרו בידי משפחת ברונפמן, קרוב ל-5% כאמור, שוות כ-180 מיליון שקל. כך, היא מסכמת את ההשקעה ברווח של קרוב ל-200 מיליון שקל (מרביתו מומש והיתר "על הנייר") - תשואה פושרת של 17%.

נציין, עם זאת, כי התחזקות השקל בשנים שבהן החזיקה הקבוצה בבנק, משחקת לטובתה. קבוצת ברונפמן-שראן היא אמריקאית, ולכן נכון יותר להסתכל על התשואה במונחים דולריים. בתקופה החזקתם בבנק התחזק השקל, ובמונחים דולריים רושמת הקבוצה על השקעתה תשואה של מעל 50%.

הלחץ על המניה יירגע?

בדצמבר אשתקד החליטה קבוצת ברונפמן-שראן לצאת מגרעין השליטה בבנק דיסקונט, כאמור 9 שנים לאחר שרכשה יותר מ-25% ממניות הבנק. קבוצת ברונפמן-שראן, שכנראה בחנה אפשרות למכור את השליטה לבעל שליטה אחר, בחרה בסופו של דבר בהפצה, תוך שהיא מוותרת על פרמיית שליטה שעומדת לרוב על 20% מעל מחיר המניה בבורסה.

בעת ההחלטה על המכירה, מכרה הקבוצה 7% ממניות הבנק והותירה בידיה החזקה של 18%, אך דה פקטו היא איבדה את היתר השליטה. הבנק נכנס לתקופת מעבר, שהסתיימה היום עם ההפצה האחרונה.

הציפייה בשוק להפצת המניות לחצה בשנה האחרונה על המניה כלפי מטה, בשל עודף ההיצע שנוצר - מאז שהקבוצה הודיעה על יציאתה מגרעין השליטה, איבדה המניה כ-13% ממחירה. כך, בעוד בהפצה הראשונה מכרה הקבוצה מניות במחיר של 6.68 שקל למניה, ההפצה אתמול בוצעה כאמור במחיר של 5.83 שקל.

כעת מעריכים בשוק ההון, כי הלחץ על מחיר המניה יירגע, ואולי יאפשר לה להתאושש; זאת על אף שכאמור, תיתכן בעתיד הפצה של יתרת החזקותיו של ברונפמן בבנק.

דיסקונט נסחר היום במכפיל הון הנמוך ביותר מבין הבנקים. הבנק, שבניהולה של לילך אשר טופילסקי, נסחר במכפיל של 0.5, לעומת ממוצע של 0.8 ביתר הבנקים.

דיסקונט גם נמצא במצב המאתגר ביותר בין הבנקים. יחס היעילות שלו הוא החלש ביותר במערכת הבנקאית, ובשנים האחרונות דיסקונט השקיע מאמצים בעיקר בטיפול במצוקת ההון שלו. לפני מספר שבועות פרסמה אשר טופילסקי את התוכנית האסטרטגית של הבנק, שעיקרה התייעלות. התוכנית, שכמעט לא כללה יעדים, זכתה לתגובות פושרות בשוק ההון, שממתין לראות אם סופסוף יחול שינוי אמיתי במצב הבנק.

החזקות הציבור
 החזקות הציבור