הליש"ט מתרסקת היום בגלל החשש מעצמאות לסקוטלנד

משאל העם בסקוטלנד ייערך ב-18 בספטמבר והסקר שפורסם מצביע לראשונה על רוב לתומכים בעצמאות לסקוטלנד

סקוטים בלבוש מסורתי / צילום: רויטרס
סקוטים בלבוש מסורתי / צילום: רויטרס

הליש"ט צנחה הבוקר (ב') לשפל של תשעה חודשים מול הדולר, ומניות של חברות שממוקדות בסקוטלנד ירדו אף הן, בעקבות הסקר שפורסם בשבת והצביע לראשונה על כך שתומכי עצמאות סקוטלנד גוברים על תומכי ההישארות בממלכה המאוחדת עם אנגליה, במשאל העם שייערך בסקוטלנד ביום ה' בשבוע הבא.

הליש"ט איבדה כמעט 0.9% ונסחרה ב-1.6153 דולר, רמתה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2013. האירו התחזק ב-0.8% מול הליש"ט ל-0.8015 ליש"ט.

בשוק המניות צנחה מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד ב-2.8%, אחת הירידות היומיות הגדולות במדד פוטסי-100 הבריטי. איתה ירדו מניות סקוטיות כמו סטנדרד לייף ו-SSE. המדד עצמו ירד ב-0.2% בלבד, לאחר שבשבוע שעבר הוא רשם שיא תוך-יומי של 14 שנים.

סקר YouGov שפורסם שלשום הראה ש-47% מהנסקרים היו מצביעים למען עצמאות סקוטלנד, מול 45% שהיו כנראה מצביעים נגדה. יתר הנסקרים אמרו שטרם החליטו או שלא יצביעו.

ממשלת בריטניה הבטיחה אתמול, אחרי פרסום תוצאות הסקר המפתיעות, סמכויות חדשות לסקוטלנד בתחומים כמו מסים, הוצאה ורווחה אם היא תבחר להישאר בממלכה המאוחדת. "ברור שסקוטלנד רוצה יותר שליטה על החלטות שמשפיעות עליה", אמר שר האוצר ג'ורג' אוסבורן אתמול. "בימים הבאים תראו תוכנית פעולה שמעניקה לסקוטלנד יותר סמכויות".

אוסבורן אמר שהסמכויות הללו יינתנו ברגע שההצבעה במשאל העם תהיה "לא" לעצמאות. "סקוטלנד תוכל ליהנות כך מהטוב שבשני העולמות", הוא הוסיף.

השר הראשון בממשלת סקוטלנד, אלכס סלמונד מהמפלגה הלאומית התומכת בעצמאות, דחה את הצעת אוסבורן, באומרו שהיא מעידה על פאניקה במחנה תומכי האיחוד עם אנגליה. "המומנטום מצוי כעת בבירור במחנה ה'כן'", הוא אמר בראיון לבי.בי.סי.

ההשלכות על השווקים

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמור לנאום בסקוטלנד בתחילת השבוע הבא - אלא שמפלגתו השמרנית אינה נהנית מאהדת הציבור הסקוטי. אד מיליבנד, מנהיג הלייבור, וקודמו גורדון בראון יגיעו גם הם לסקוטלנד בניסיון לשכנע את התושבים להישאר בממלכה המאוחדת. סגן ראש הממשלה לשעבר ג'ון פרסקוט ייסע ברחבי סקוטלנד ב"אוטובוס הקרב", אוטובוס צבוע אדום ועליו הסיסמה "הצביעו לא".

פול דונובן, כלכלן ב-UBS, אמר שאפילו אם מתנגדי העצמאות ינצחו לבסוף במשאל בשבוע הבא, הסקרים האחרונים מעלים את הסיכון של "תרחיש קוויבק" - דחייה ברוב קטן של העצמאות, שמובילה לעוד ועוד משאלים. "אנחנו מאמינים שיהיה לכך אפקט על הבנקאות, האג"ח הממשלתיות, השקעות ישירות בסקוטלנד, מחו"ל או משאר בריטניה, ועל הליש"ט", הוא אמר.

עצמאות עלולה להוביל משקיעים למשוך כספים מבנקים סקוטיים, ולערער את המערכת הפיננסית לזמן קצר. היא תעלה גם סבך של שאלות לגבי רגולציה, כמו האם הבנקים הסקוטיים יישארו תחת הרגולציה של הממלכה המאוחדת. התנתקות מהרגולציה הבריטית עלולה לגרום לחברות פיננסיות להעביר את עסקיהן מסקוטלנד לאנגליה. כך מעריך רוב ווד, כלכלן ראשי בחברת ברנברג.

אליסטר תומאס, ראש יחידת הריבית והאג"ח הממשלתיות בחברת ניהול הנכסים ECM, אמר שבמקרה של ניצחון לתומכי העצמאות, האי ודאות תערער כנראה את האמון בשווקים לתקופה ממושכת, אולי עד 18 חודשים, "עד שכל הפרטים יסוכמו". "אפשר אפילו לדמיין עיכוב בהתחלת מחזור העלאת הריבית כתוצאה מהאי ודאות הזו, ולכן הליש"ט ירדה הבוקר", לדבריו.

היום היה היום החמישי של ירידה למטבע הבריטי, שאיבד 5% משיא של שש שנים ביולי, ו-2.1% מתחילת השנה, לאחר שהשווקים החלו לשקול נושאים כמו האם סקוטלנד תמשיך להשתמש בליש"ט או רגולציה בנקאית במקרה של עצמאות מבריטניה.

המפלגה הלאומית הסקוטית אומרת שהמדינה החדשה תמשיך להשתמש בליש"ט, אך כל שלוש המפלגות הגדולות בלונדון ומשרד האוצר הבריטי מתנגדים לכך, בטענה שמשלם המסים הבריטי ייחשף לסיכונים פיננסיים של מדינה נפרדת שאין לו שליטה עליה.

גם חברותה של סקוטלנד באיחוד האירופי תידון בנפרד, ולא כאשר היא חלק מהממלכה המאוחדת.

גורלו של קמרון תלוי בתוצאות המשאל

עתידו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, תלוי בתוצאות משאל העם בשבוע הבא על עצמאות סקוטלנד, וזאת למרות התעקשותו כי "בפירוש" לא יתפטר אם תאושר העצמאות הסקוטית.

כמה חברי פרלמנט ממפלגת השמרנים שקמרון עומד בראשה טוענים כי הוא עלול לאבד את השליטה על גורלו אם חברי פרלמנט זוטרים יקראו תגר על מנהיגותו בתגובה לפירוקה של הממלכה המאוחדת לאחר שהייתה קיימת במשך 307 שנים.

בסוף השבוע פנו ראשי הוועדה רבת העוצמה, ועדת 1922 המייצגת חברי פרלמנט שמרנים זוטרים, לחברי הוועדה בשאלה אם קמרון עלול לאבד את אמון המפלגה כתוצאה מאישור עצמאותה של סקוטלנד במשאל העם.

"האחריות האולטימטיבית היא שלו", אמר אחד מחברי מפלגת השמרנים. "המורל במפלגה נמוך מאוד כרגע. ניתן לראות כיצד קואליציה של הטובים, הרעים והמכוערים תנצל את אישור עצמאות סקוטלנד במשאל כדי לפגוע בקמרון".

מתוקף תקנות מפלגת השמרנים, יש לערוך הצבעת אי-אמון בקמרון אם ישלחו לפחות 15% מנציגי המפלגה בפרלמנט ליו"ר ועדת 1922, גראהם בריידי, בקשה בכתב לערוך הצבעה כזאת.

46 חברי פרלמנט יצטרכו לפנות בכתב לגראהם כדי שתיערך הצבעת אי-אמון.

כמה חברי פרלמנט ממפלגת השמרנים טוענים כי קמרון עלול לאבד את אמינותו בבחירות הבאות אם הממלכה המאוחדת תפורק בתקופת כהונתו כראש הממשלה וכמנהיגה של מפלגה ששמה המלא הוא 'המפלגה השמרנית והאחדותנית'.

כמה מחברים אלה טוענים כי קמרון שגה כשהסכים למשאל העם הסקוטי, לעיתויו ולניסוח השאלה שתופיע על פתק ההצבעה. הייתה זו הסכמתו של קמרון שאפשרה למנהיג הסקוטי, אלכס סלמונד, לערוך מסע ציבורי לקידום עצמאות סקוטלנד.

אם תאושר עצמאות סקוטלנד, יציתו תוצאות משאל העם שורת טענות מצדם של חברי מפלגת השמרנים כלפי קמרון, בייחוד נוכח סירובו להקשיח את עמדתו בסוגיית האיחוד האירופי או לתמוך בהסכם אי-תקיפה עם מפלגת העצמאות הבריטית (UKIP) המתנגדת לאיחוד האירופי, והגוזלת בוחרים ממפלגת השמרנים.

מכה לפאונד
 מכה לפאונד