לפיד: "לא אעביר תקציב שדופק שוב את מעמד הביניים"

שר האוצר בנאום בכנס הבינלאומי של המכון למדיניות נגד טרור של המרכז ​הבינתחומי: "תפקידה של ההנהגה אינו לדחות את הקץ. לא יגיע הרגע שבו הבעיות יסתדרו. לא יגיע הרגע שבו הכל יפתר מעצמו. הדבר שאליו אנחנו צריכים להגיע הוא לפתרון איזורי"

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

"אם מישהו חושב שאני אעביר תקציב שדופק שוב את מעמד הביניים בשירותו של שיתוק מדיני ובטחוני - הוא אינו מבין כנראה בשביל מה נכנסתי לחיים הפוליטיים. יש לנו היום את האפשרות להביא לכנסת ולממשלה תקציב ללא העלאת מסים, שייתן הזדמנויות צמיחה, יגדיל את ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים, ירחיב את הסיוע לשכבות החלשות, יקדם מהלכי עומק לסיוע לעסקים קטנים, יוריד את מחירי הדיור ויזניק את התעשיה. זוהי התחלה טובה, אבל שיתוק מדיני יכריח אותנו להמשיך לבחור בין הבטחוני לכלכלי, ובסופו של נקבל גם פחות בטחון וגם פחות כלכלה". כך אמר היום שר האוצר יאיר לפיד בנאום בכנס הבינלאומי של המכון למדיניות נגד טרור של המרכז ​הבינתחומי בהרצליה.

בהתייחסות להסלמה הבטחונית אמר שר האוצר כי "מבצע 'צוק איתן' היה ארוך יותר ממלחמת לבנון השניה, אלים יותר מ'עופרת יצוקה' ועם מספר נפגעים גבוה בהרבה מ'עמוד ענן', אבל הוא לא שונה מהם מהותית. בהיעדר מהלך מדיני משלים, בהיעדר חזון אמיתי בשאלה לאן הולכת מדינת ישראל, זה עוד סיבוב. היו כאלה לפניו, יהיו כאלה אחריו. עם זה אי אפשר להשלים. זה לא הוגן כלפי תושבי הדרום. זה לא מעניק לנו את הבטחון המגיע לנו. החוסן החברתי והכלכלי של המדינה נפגעו ועודם נפגעים, התפיסה האומרת שאין שיקום לעזה בלי פירוז הונחה הצידה בטענה שזה בלתי אפשרי", אמר לפיד.

על התהליך המדיני אמר שר האוצר כי "תפקידה של ההנהגה אינו לדחות את הקץ. לא יגיע הרגע שבו הבעיות יסתדרו. לא יגיע הרגע שבו הכל יפתר מעצמו. הדבר שאליו אנחנו צריכים להגיע הוא לפתרון איזורי, שבמסגרתו תוקם מדינה פלשתינית מפורזת - כולל עזה המפורקת מנשקה - לצד מדינת ישראל. ההסדר יכלול סידורי בטחון קפדניים, נורמליזציה ושיתוף פעולה בטחוני עם מדינות ערב המתונות, ביניהן סעודיה ומדינות המפרץ".

"בשביל לנצח את הטרור צריך לעשות שני דברים: הדבר הראשון הוא להתחמש, להתכונן, לא להוריד לעולם את מפלס הדריכות, לזכור שיש גורמים שאיתם אסור לנהל משא ומתן אלא דרך כוונת הרובה, או עדיף דרך הכוונת האופטית של הטיל המונחה. הדבר השני הוא להציב לטרור את האלטרנטיבה. לבנות מולו קואליציה של שפיות. ליצור את השולחן האיזורי שבו אנחנו חלק מהדיון במלחמה נגד הטרור והמודיעין שלנו הוא חלק מהמערכה האיזורית נגד דאעש, חיזבאללה ואל-קאעידה. הפתרון ארוך הטווח לבעיית עזה יהיה חלק מהמערכה הזו. הסדרה מדינית תציב אלטרנטיבה לאנרכיה שעליה מלבלב החמאס עכשיו. מול הסכם שלום ישראלי-פלסטיני שיוכר על ידי הקהיליה הבינלאומית, כולל מדינות ערב, יהפוך החמאס לגורם המורד בממשלה חוקית, והיא תהיה זו שתצטרך לטפל בו".

"התהליך המדיני תקוע, והוועידה האיזורית היא כרגע הרעיון היחיד המונח על השולחן. ראש הממשלה צריך לדעת שאם הוא יילך לוועידה כזו יהיה לו מאתנו גב פוליטי רחב מאוד, שיאפשר לו להתמודד עם האזיקים שמנסה לשים עליו הימין הקיצוני", אמר לפיד.