גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרמן נמנעת מלהפחית את תעריפי האשפוז עבור קופות החולים

זאת למרות שוועדה בין-משרדית קבעה כך ■ דוח משרד הבריאות: גידול נוסף בגירעונות קופות החולים צומצם בשל הזרמה ממשלתית של 2.2 מיליארד שקל

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

ביום שבו מפרסם משרד הבריאות דוח מטריד ולפיו גירעונות קופות החולים זינקו בשנת 2013 לכדי 2.6 מיליארד שקל לעומת 1.9 מיליארד שקל בשנת 2012, נודע ל"גלובס" כי זה חודשיים ששרת הבריאות יעל גרמן נמנעת מלחתום על צו המפחית את תעריפי האשפוז בבתי החולים (שמהווים הוצאה מרכזית של קופות החולים) - זאת אף שוועדת המחירים המשותפת למשרדי הבריאות והאוצר קבעה שיש להפחית 0.5% מהגידול בתעריף שעליו הוחלט אשתקד (בשיעור 5.71%), וזאת רטרואקטיבית מ-2013. הפחתה כזו אמורה לפנות לקופות החולים סך כולל של כ-50 מיליון שקל בשנה - סכום נמוך ביחס לגירעון המצטבר של ארבע הקופות אך עדיין קריטי לכל אחת מהן.

במשרד הבריאות מסבירים כי השרה ביקשה שלא לחתום כעת על הצו כדי לקיים דיונים בין כל הצדדים מתוך ניסיון "לייצר פורמולה" שלא תפגע בקופות ומנגד גם לא בבתי החולים. תעריף האשפוז כן יופחת, מבהירים במשרד, אבל השאלה היא בכמה ובאיזה מדרג. על השאלה אם זו לא הייתה תפקידה של ועדת המחירים שכבר הכריעה כאמור בסוגיה, נמסר כי ועדת המחירים לא תמיד רואה את התמונה הרחבה הנדרשת.

על פי דוח משרד הבריאות, רק לאחר הזרמה תקציבית בגובה 2.2 מיליארד שקל מצד המדינה, במסגרת מה שמכונה "הסכמי ייצוב" לשנים 2011-2013, צומצם הגירעון הכולל לכדי 405 מיליון שקל "בלבד". שנה קודם לכן, נזכיר, הזרימה המדינה 975 מיליון שקל לכיסוי גירעונות הקופות.

הגירעון של הכללית הוא הגבוה ביותר לא רק במונחים אבסולוטיים הנובעים מגודלה, אלא גם באופן יחסי: הוא עמד בשנת 2013 על 1.9 מיליארד שקל (לפני הסיוע הממשלתי) לעומת 1.2 מיליארד שקל בשנת 2012 - מדובר בשיעור של למעלה מ-2.3% ממחזור ההכנסות של הקופה. לאחר הסיוע הממשלתי הצטמצם הגירעון של הקופה לכדי 873 מיליון שקל. רוב רובו של הגירעון מגיע מבתי החולים של הקופה, אבל לפי דוח משרד הבריאות לא ניתן לקבוע שהכללית הייתה מסיימת את השנה ללא גירעון גדול אילו לא היו בבעלותה בתי חולים.

הסיבה לכך היא שמרפאות הכללית בקהילה רוכשות שירותים מבתי החולים של הקופה במחירים נמוכים משמעותית מאלה של בתי החולים הממשלתיים, כך שהסטת הרכש אל בתי החולים הממשלתיים לא הייתה פותרת את הבעיה אלא מעבירה את הגירעון של מגזר בתי החולים שלה אל מגזר הקהילה.

לעומת הכללית, מכבי שירותי בריאות סיימה את 2013 עם גירעון של 243 מיליון שקל - שיעור הגירעון הנמוך ביותר ביחס להכנסות (0.8%), ולאחר סיוע ממשלתי עברה לעודף של 231 מיליון שקל. קופ"ח לאומית סיימה את 2013 עם גירעון של 239 מיליון שקל ועברה לעודף של 37 מיליון שקל לאחר הסיוע הממשלתי, ואילו מאוחדת סיימה עם גירעון של 235 מיליון שקל ועברה לאחר הסיוע לעודף של 200 מיליון שקל.

על אף הגירעונות של הכללית, מדובר בקופה היחידה שרושמת הון עצמי חיובי (נכסים נטו) בסך 630 מיליון שקל. בנוסף, לראשונה מאז עבר חוק ביטוח בריאות ממלכתי בשנת 1995 רשמה הכללית גידול גבוה יותר במספר מבוטחיה ביחס לגידול שרשמה מכבי וביחס לגידול הממוצע בקרב כלל הקופות. נחזור לפן הפיננסי: קופ"ח לאומית רשמה הון עצמי שלילי בולט במיוחד בסך 1.1 מיליארד שקל, למכבי הון עצמי שלילי בסך 53 מיליון שקל ולמאוחדת הון עצמי שלילי בסך 46 מיליון שקל.

גם ההון החוזר של כלל הקופות שלילי והוא הגיע בשנת 2013 לכדי 7.5 מיליארד שקל. במשרד הבריאות מדגישים כי הדבר משקף את הקשיים של קופות החולים בעת הנוכחית ובעיקר בעתיד, ובמילים אחרות: 2014 תסתיים גרוע יותר מקודמותיה, וכנראה כך גם 2015.

הקרב על בתי החולים

גירעונות קופות החולים, כמו גם הטענה החוזרת שלפיה משרד הבריאות דואג בעיקר לבתי החולים הממשלתיים ובאופן עקיף גם לבתי החולים של הכללית, מהווים טריגר עבור הקופות מאוחדת ומכבי לחזור ולדרוש מהמדינה להעביר לידיהן כמה בתי חולים ממשלתיים. בשתי הקופות טוענים כי בעלות של קופ"ח על בית חולים מאפשרת להעמיק את הרצף הטיפולי במבוטחי הקופה, להוזיל עלויות רכש, לנייד צוותים רפואיים מבית החולים למרפאות הקהילה תוך ניצול יעיל יותר של כוח האדם ועוד.

מאוחדת, שחזקה מאוד באזור ירושלים, רחובות וחדרה, מבקשת לקבל לידיה את בתי החולים הדסה הר הצופים, אסף הרופא שבצריפין ואת ביה"ח הלל יפה שבחדרה - או לכל הפחות אחד מהם. מכבי, שחזקה מאוד באזור גוש דן והשרון, מאוד הייתה רוצה לקבל לידיה בתי חולים מרכזיים כמו איכילוב או תל השומר (תרחיש מאוד לא ריאלי לפי שעה), אבל לפי הערכות תסתפק בבי"ח קטן יותר כמו וולפסון בחולון. מכבי קיוותה במהלך השנה האחרונה לקבל לידיה את ביה"ח הדסה בעקבות המשבר הכבד שפקד את המרכז הרפואי, אולם על פי הערכות שרת הבריאות יעל גרמן היא שפסלה את האפשרות הזו.

איך מסבירים במערכת הבריאות את הלהט של מאוחדת ומכבי לקבל לידיהן בתי חולים ציבוריים בשעה שדוח משרד הבריאות מצביע על גירעון עתק בפעילות בתי החולים של הכללית? על פי אחד הגורמים, הדוח הוכיח במפורש כי הפעילות הגירעונית נוצרה במכוון על ידי מחירים נמוכים במיוחד שהעניקו בתי החולים של הכללית למחוזות השונים של הקופה. "הרי אם בתי החולים האלה כל כך גירעוניים, למה לדעתך הכללית לא 'משחררת' כמה מהם לטובת המתחרות שלה?", הוא אמר.

ואכן, בכללית לא ממהרים לוותר על בתי החולים של הקופה, אלא דורשים סיוע תקציבי: "בתי החולים של הכללית, שמצבם הכלכלי מהווה את עיקר גירעונה, מתמודדים עם קשיים תקציביים עצומים. בעוד שהממשלתיים ממומנים מתקציב מרכזי של המדינה, בתי החולים של הכללית ממומנים על ידה מתוך התקציב המוקצה לה כמו שאר קופות החולים. כללית רואה בהפעלת בתי החולים משימה לאומית, ודי אם נביט על מרכזיותו של המרכז הרפואי סורוקה בימי מבצע צוק איתן כדי להבין את חשיבות המשימה. הדעת אינה סובלת כי המצב הקיים יימשך - על המדינה לתקצב את בתי החולים של הכללית באותה דרך בה היא מתקצבת את שלה".

על יתר האמור בדוח משרד הבריאות אמרו בכללית: "הדוח מראה שוב את 'השמיכה התקציבית הקצרה' שאיתה מתמודדת מערכת הבריאות. הדוח מוכיח שוב כי הכללית היא הקופה המתנהלת באופן היעיל ביותר מבין הקופות וכי העלות לנפש בשנים 2012 ו-2013 היא הנמוכה ביותר".

ממכבי שירותי בריאות נמסר: "המשבר התקציבי הוא בכל הקופות והמדינה חייבת לפתור אותו. מכבי מתנהלת באופן אחראי עם רמת שירותי קהילה גבוהה ביותר. אנו מוכנים לקבל לניהול שלנו בתי חולים ציבוריים ובכך גם לשפר את מבנה מערכת הבריאות ברמה הלאומית".

מקופ"ח לאומית נמסר: "כפי שאכן מופיע נכון בדוח, לאומית שירותי בריאות הייתה מאוזנת בין השנים 2007-2010, וביצעה בתקופה זו רפורמות גדולות וחשובות בכל תחומי הפעילות שלנו. לצערנו, עקב המשבר הענפי של מערכת הבריאות, הצטרפה גם לאומית למעגל הקופות שנמצאות בגירעון ההולך ומעמיק עם השנים. בימים אלו אנו דנים עם משרדי הבריאות והאוצר על הסכמי הייצוב לשנים 2014-2016. לאור דוח זה אנו מצפים כי הממשלה תבין את חומרת המצב וכי אין ברירה אלא לטפל טיפול עמוק במשבר ההולך ומחריף של קופות החולים".

מנכ"ל מאוחדת, זאב וורמברנד, ציין כי העשייה האינטנסיבית להגברת ההתייעלות באה במקביל לעשייה מרובה בתחומי שדרוג המקצועיות והשירות הרפואי, הפרא-רפואי והמינהלי שלו זוכים לקוחות מאוחדת. וורמברנד הביע תקווה כי משרד הבריאות יקדים להבא את פרסום הדוחות כך שיהפכו כלי ניהולי עדכני יותר למועד שבו הם מתפרסמים.

תוצאות פעילות הקופות

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים