אפל תקיים מחר את אחד האירועים המכוננים בהיסטוריה שלה

לא מדובר בעוד סמארטפון חדש אלא באירוע היסטורי עבור החברה ■ והמניה? מי שהשקיע 10,000 דולר לפני 17 שנה שווה היום כבר 1.3 מיליון דולר

אייפון 6 / צילום: צחי הופמן
אייפון 6 / צילום: צחי הופמן

זה הבאזז סביב האירוע, שרבים בעמק הסיליקון רואים בו את המשמעותי ביותר מבחינתה של אפל מאז מותו של סטיב ג'ובס, המייסד השותף לשעבר, ב-2011.

בעוד שבשנים קודמות ראינו שורה של שדרוגים הדרגתיים במכשיר שהמציא מחדש את הטלפונים הסלולריים, האירוע המרכזי מחר (ג') צפוי להיות ניסיון למצב מחדש את האייפון כמרכז - לא רק של העולם הדיגיטלי של אפליקציות, מוסיקה ומסרים - אלא גם של הסביבה הפיזית, לרבות בריאות, כסף וסביבת הבית.

כמו כן, החברה מקווה שהאירוע יסייע לסיים את פרשת פריצת האבטחה המביכה, שבמסגרתה נפרצו חשבונותיהם של מספר סלבריטאים ופורסמו תמונות אינטימיות שלהם.

באופן זה מקווה המנכ"ל טים קוק להפוך על פניה את התפיסה לפיה החברה כבר אינה מסוגלת להיות חדשנית כמו בעבר.

לאחר שנאבקה בהצלחה במתחרה סמסונג, המתקשה כעת להצליח בתחום מכשירי הפרימיום של שוק הטלפונים החכמים, שבו שולט האייפון, אפל רוצה ליטול לעצמה מחדש את המושכות, כך אומר בנדיקט אוואנס, שותף בחברת Andreessen Horowitz, המשקיעה בחברות טכנולוגיה. לדברי אוואנס, אפל שואפת להשיק מחדש את המובילות שלה.

השאלה הגדולה היא האם הגאדג'טים החדשים של החברה יצליחו להלך קסם כמו האייפון, האייפון והאייפד עם השקתם. עובד לשעבר באפל, שעדיין עובד בעמק הסיליקון וביקש לשמור על עילום שם, אמר כי האירוע יהיה בבחינת "מבחן לקמוס" עבור היורשים של ג'ובס.

"חלפו שלוש שנים מאז מותו של סטיב, כך שמה שהם לא יכריזו עליו הוא המוצר האחרון שהיה לו קשר ישיר אליו או הדבר הראשון שלא ראה", כך אמר אותו אדם, וציין את מחזור הפיתוח הממושך של החברה.

המיקום שבו בחרה אפל עבור האירוע מבהיר את החשיבות שהיא מייחסת לו. מרכז פלינט בקופרטינו, הוא המקום שבו חשף ג'ובס את מחשב המקינטוש המקורי לפני שלושים שנה ואת מחשבי ה-iMac החדשים בשנת 1998, לאחר שובו לחברה.

"סימן דרך לדורי דורות"

"אין ספק שבחירת המיקום מאותתת שהם מתייחסים לאירוע כסימן דרך לדורי דורות", כך אומר ג'ן דוסון, מייסד חברת המחקר Jackdaw Research. "ברור שהם רואים את זה כאבן דרך מרכזית".

החברה מקימה מבנה עצום, בן שתי קומות, מאחורי מרכז פלינט. ההשערה היא כי שם יוכלו עיתונאים ומבקרים אחרים לבדוק את הערכה החדשה. הדבר מצביע על אירוע בהיקף אחר לגמרי לעומת אירועים קודמים של אפל.

"לג'ובס היתה יכולת כמו של קוסם לשנות את האג'נדה בעולם ולגרום לאנשים להרגיש שאם הוא חושב שמשהו מגניב, אז כולם יחשבו שהוא מגניב", כך אמר גדי עמית, מייסד סוכנות עיצוב שעבדה עם חברות כמו גוגל ו-Fitbit, יצרנית של מכשירי מעקב בתחום הבריאות.

שני מכשירי אייפון, עם מסכים גדולים, צפויים להיות עשויים מחומר ספירי חדש וקשיח, על פי החברות Chinese Telecom ו-China Mobile, שני מפעילים הנוטלים הזמנות מוקדמות על המכשיר, הטלפון החדש ייקרא אייפון 6 Air והמכשיר הגדול יותר ייקרא בשם אייפון 6 Pro. מדובר במיתוג חדש.

אולם פחות ידוע לגבי מה שפרשנים מכנים בשם iWatch: החדירה הראשונה של אפל לתחום המיחשוב הלביש.

על אף שהמגויסים הטריים לשורות אפל מחברות סטארט-אפ בתחום הספורט, האופנה והבריאות מצביעים על כך שהמכשיר אמור להיות אופנתי ומעשי, קוק ובכיריו ייאלצו להסביר ללקוחותיהם מדוע הם זקוקים למסך נוסף בחיים.

המגויסים הללו כוללים את פול דנב, לשעבר מנכ"ל בית האופנה איב סן לורן, העומד עתה בראש יחידת ה"פרויקטים המיוחדים" באפל, ואנג'לה ארנדץ, שגויסה מחברת Burberry, העומדת עתה בראש המחלקה הקמעונאית באפל, אך הם טרם הופיעו בפומבי כנציגי אפל.

הזמנת החברה לאירוע כללה את התגובה הפושרת של קוק לשאלות לגבי מוצרים עתידיים: "הלוואי ויכולתי לספר יותר".

אחד מאנשי אפל סבור כי אין לזלזל במשמעות של המילה "יותר": הנוכחים יהיו המומים מעצם כמות ההמצאות שתוצג ביום ג', כך אמר, כשקוק כבר לא יחסה בצל של קודמו.

יש הטוענים שכבר הגיע הזמן לקצת תעוזת יתר באירוע שיהיה השמיני במספר שבו יוצגו מכשירי אייפון.

על אף שעמית סבור שאייפון נוסף הוא "די משעמם", יש לו ציפיות גבוהות לגבי השעון החדש של החברה. לדבריו, "הם כמעט התחייבו להציג משהו גדול. אם הם לא יעשו כן, ישפטו אותם לחומרה".

הרבה מונח על כף המאזניים מכיוון שהיריבות העיקריות של אפל בתחום הטלפונים החכמים מובילים בחזית הזו. ה-Android Wear של גוגל זכה לאימוץ נרחב מצד יצרנים כמו LG וסוני. סמסונג כבר עובדת על גרסה שישית לשעונים שלה מדגם Gear. השבוע ניסתה אינטל להביס את אפל בחזית העיצוב כשהשיקה את Mica, שעון שפותח תוך שיתוף פעולה עם הרשת ה"קולית" Opening Ceremony.

במובנים רבים, שוק המכשירים הלבישים דומה לנגני המוסיקה הדיגיטליים לפני עידן האייפוד או לטלפונים החכמים לפני בואו של האייפון: הטכנולוגיה קיימת אבל אף אחד לא הצליח ליצור חבילה שכבשה את לב הצרכנים.

"עדיין אין שוק של ממש למכשירים לבישים", כך אומר בן בג'רין, אנליסט בחברת Creative Strategies. "קשה למצוא את הצעת הערך ואת הסיבה שבגללה אפל תבחר לעשות זאת".

"לאחר שנוצרו ציפיות כה גבוהות, ייתכן שהסיכון הגדול ביותר של אפל הוא לעמוד בהייפ שהיא עצמה ייצרה. לדוגמה, לא סביר שהכניסה הגדולה של אפל לתחום הטלוויזיות תתרחש בזמן הקרוב", הוסיף.

מקורות אמרו לפייננשל טיימס כי על אף שאפל תציג את המכשיר הלביש שלה בשבוע הבא, רוב הסיכויים שהוא לא ייצא לשוק עד לראשית 2015, ויחמיץ את עונת הקניות של החגים. כשהוא ייצא סוף סוף לשוק, צופים אנליסטים מ-Citi Research כי בשנים הראשונות, ההשפעה הכספית תהיה "קטנה למדי", ותעמוד על 2% או 3% בלבד מסך ההכנסות של אפל.

ניסיונה הקרוב של החברה להפוך את הטלפון ל"ארנק דיגיטלי", תוך שימוש בטכנולוגיית ויירלס קצרת טווח מגיע בעקבות ניסיונות לא מוצלחים על ידי גוגל ומפעילים סלולריים אחרים. הוראס דדיו, אנליסט בחברת Asymco, מזהיר שתשלומים "אינם עסק רווחי במיוחד" כשלעצמם.

"ההשפעה האמיתית של ההחלטה לתמוך בתשלומים תהיה תלויה בהילה של האקוסיסטם של ה-iOS שתקיף את המכשיר", כך כתב בבלוג שלו. "ההילה הזאת תהיה זוהרת מאוד",

בטווח הקצר, התפקיד של השעון החדש ושל שירות התשלומים הנייד, כמו גם של מיזמים אחרים כמו המכשירים למעקב אחר הבריאות ו"הבית החכם" הוא לשמור על נאמנות לאייפון ולחדש את הילת החדשנות של אפל.

"לא מדובר במשהו הנחשב למהפכני או לענק בגרסה הראשונה שלו", אומר מר בג'רין.

על אף שעיניהם של משקיעים רבים יהיו נשואות לביצועיו של קוק ביום ג', אוונס מ-Andreessen Horowitz אומר שבסופו של דבר איכות המכשירים תקבע את הצלחתם.

"נאום הפתיחה עשוי להסיח את הדעת אבל בסופו של דבר, מה שחשוב הוא המוצר הנכון", כך אמר. "אני לא חושב שיהיה צורך בסטיב ג'ובס שיעלה על הבמה ויסביר את המוצר".

פרשנות / פייננשל טיימס: לא טלפון, חווית משתמש

טלפונים סלולריים, אפילו טלפונים חכמים יוקרתיים, הם קומודיטי. ההשקה של האייפון החדש של אפל מחר תגיע בעקבות ההשקעות של ה-Galaxy Note Edge מתוצרת סמסונג וה-Lumia 830. של נוקיה.

כולם, ודגמים רבים נוספים הדומים להם פחות או יותר, עובדים בסדר גמור.

למרבה השמחה מבחינתה של אפל, רוב קוני האייפון החדש אינם קונים טלפון. הם ישלמו אגרה. התמונות, המוסיקה, אנשי הקשר, האפליקציות וכו' נמצאים כולם בעולמה של אפל. ואיכות האבטחה בתחום הזה חיונית. רכישה של מכשיר חדש היא המחיר של שמירה על הצרכנים בעולם של אפל - מחיר שקל יותר לשלם אותו בגלל ההבטחה לחוויית משתמש טובה יותר.

אפל הצליחה להאריך את חיי המדף הקצרים של רווחים על גאדג'טים חשמליים בזכות העובדה שהשכילה לעטוף את הלקוח בזרועות כאלה. אפל שמרה על מרווח גולמי של 40%. עם רווחיות כזאת, ועם מכירות של יותר מחצי מיליארד יחידות, נעילה של לקוחות קיימים המאלצת אותם לרכוש שדרוגים - שם נמצא הכסף הגדול.

לכן, בסופו של דבר, האתגר של אפל לא יהיה להוסיף תכונות - כמו מסך גדול יותר, למשל. את זה אפשר להעתיק בקלות. המשימה תהיה להוסיף זרועות. ולשכנע משתמשים שמעבר לטלפון של יצרן אחר הוא כאב ראש. לכן התוכנית של אפל, על פי השמועות, היא להוסיף לטלפון החדש פונקציית תשלומים ושבב תקשורת טווח אפס. אם האייפון יהפוך לארנק שלכם, לא תעברו לאנדרואיד בקלות.

הדבר מכניס את אפל, חברה שהשליטה חשובה לה מאוד, לתחום שבו ההצלחה תלויה בשיתוף פעולה. השבב לתקשורת טווח אפס לא התקבל עדיין אצל רוב הרשתות הקמעונאיות בארה"ב. יש להקים רשת מורכבת של הסכמים עם חברות אשראי, בנקים ורשתות קמעונאיות לפני שניתן יהיה להשתמש במכשירי אייפון כדי לרכוש מוצרי מזון. הדבר ייקח זמן. אבל אפל ממוצבת במקום טוב כדי לסייע. יש לה כבר נתונים של 800 מיליון כרטיסי אשראי. מידת הנפוצות של האייפון היא שעשויה להכניס את התשלומים בטווח אפס לתוך המיינסטרים.

כן, לעסקי התשלומים יש שוליים מצומצמים ומערכות נושנות, והשחקנים היחידים שעושים כסף בתחום הזה הם בנקים וחברות כרטיסי אשראי. ההצלחה בתחום התשלומים לא תחולל שינוי גדול ברווחיות של אפל. אבל כל זה לא חשוב - תשלומים הם זרוע רצינית.

משדרגים חסרי מנוח

צריך להמתין רק עוד יום. האייפון 6 כמעט נחת במחוזותינו ואתם יודעים מה זה אומר: כן: נותרו עוד 48 שבועות בלבד עד שיגיע האייפון 7.

כן, כן. אני יודע. כולנו מאוד מתלהבים מזה. האייפון 7 נראה באופק, ולפי מה שאני שומע, הוא הולך להביס בגדול את האייפון 6. למעשה, השמועה אומרת שהאייפון 7 יגרום לאייפון 6 להיראות כמו האייפון 3.

לא חשבנו שזה אפשרי, אבל החברה בקופרטינו הצליחו להגביר את הטלפוניות של המכשיר ולהפוך אותו להרבה יותר אפלי. במשך זמן מה דאגתי אחרי כל השמועות הללו שעשויה למעשה להיות דחייה של השקת האייפון 7 - שנקבל סתם אייפון 6 משופר - אולי 6C או 6S אם יהיה לנו מזל. אבל כולנו יכולים להירגע ולהתחיל לספור לאחור. האייפון 7 מגיע. אני כל כך מתלהב שאני כבר עומד בתור.

החדשות על האייפון 7 הגיעו בדיוק בזמן הנכון, כי אם לומר את האמת, האייפון 6 כבר התחיל להיראות קצת מיושן.

כמובן שזה סביר שלאחר שדגם של טלפון נמצא בשטח כבר כל כך הרבה זמן שהוא כבר מוכן להשקה. כן, המסך הגדול יותר והחומר הקשיח יותר שממנו הוא עשוי נראו מאוד מלהיבים כשהם הושקו לראשונה, אבל מאחר שהם עומדים לצאת לחנויות תוך כמה שבועות, אנחנו כבר די משועממים ומוכנים לעבור לדבר הבא. וזה לא הכול: הבאזז הרגיל סביב האייפון 6 עשוי היה להתפוגג לאחר מספר ביקורות חיוביות מאוד של הסמסונג גלקסי 8s, שעשוי לצאת לשוק כבר בפברואר 2016.

כמו תמיד, התכונות המדויקות של האייפון 7 הן סוד שמור במיוחד, אך על פי מידע שזלג מתוך מפעלי הרכיבים של אפל בסין, הוא יהיה דומה מאוד לאייפון 6 החדש ואפילו יותר. ישנם רמזים שהמסך יהיה מעט קטן או גדול יותר אך אין ספק שהמכשיר יהיה דק יותר. זה עדיין קצת באוויר, אבל אין ספק שתצטרכו לקנות נרתיק חדש. אה, וכנראה גם מטען חדש (ואת כל המכשירים האחרים שעובדים איתו). כפי הנראה, גם יהיה לו הגדרות שיתוף שיאפשרו להאקרים גישה חלקה לתמונות המביכות והאינטימיות ביותר שלכם. כמו כן, ישנם דיווחים בלתי מאושרים כי הוא יהיה זמין במגוון חדש של צבעים קוליים ביותר, שהומצאו במיוחד על ידי אפל, לרבות גוון פטל וגוון חדש לגמרי של לבן.

אכן, פלטפורמת ה-HealthKit החדשה - שתאפשר מגוון של אפליקציות כושר ואשר אמורה להפוך את האייפון 6 למוקד של בריאות ואיכות חיים, נראתה כמו הדבר הגדול הבא כשאפל השיקה אותה לראשונה. אבל עתה - יום בלבד לפני חשיפתה - אנחנו כבר יודעים שאפל יכולה לשפר את הדברים. אם ישתמשו בה נכון, ה-HealthKit תוכל להעלות את תוחלת החיים בארבעה חודשים, אבל האייפון 7 מבטיח לכם שתחיו לפחות 18 חודשים נוספים. שנה וחצי של חיי סוללה נוספים שלכם - חבל שצריך לבלות את רוב הזמן בהמתנה לכך.

ה-HealthKit המעודכן גם מציע סיוע נוסף לאלה המנסים להוריד במשקל. מכיוון שהאייפון 7 צפוי להיות קל יותר מהאייפון 6, למעשה תשקלו פחות כשאתם מסתובבים איתו.

וזה לא רק האייפון הבא שגרם לי להתלהב. אם נכונות השמועות, בשנה הבאה תשיק אפל גם האת ה-iWatch 2. חיכינו זמן רב שאפל תחשוף את ה-iWatch, ולמרות שאני לא יכול לחשוב על שימוש חיוני כלשהו עבורו, אין ספק שהוא חיוני.

אלה היו פני הדברים אם לא הייתי יודע שה-iWatch 2 עומד לצאת, ואין ספק שהוא יהיה הרבה יותר טוב. המאמצים של אפל נראים נפלא, אבל כולנו יודעים שאם רק נמתין מספר חודשים, הגרסה השנייה והשלישית יהוו שיפור משמעותי.

ולחשוב שכל הגאדג'טים הנפלאים הללו הם רק במרחק של 50 או מאה שבועות. אני לא יכול לחכות.

אפל
 אפל

מניית אפל
 מניית אפל