כחלון ללפיד: "יש לך היצע דירות? תעשה גם מע"מ מינוס"

השר לשעבר ממשיך לתקוף את הממשלה: "עגלת הכלכלה של המדינה שלנו חורקת, ועוד מעט היא תיעצר. מי שלא סיים את החודש השנה - לא יסיים את החודש גם בשנה הבאה" ■ קורא לציבור לא להשלים עם יוקר המחיה

השר לשעבר משה כחלון ממשיך לתקוף היום (ג') את הממשלה (אולי בדרכו לקאמבק פוליטי) וטוען כי המשק הישראלי בדרך לעצירה מוחלטת תוך החלשת הצרכנים.

"עגלת הכלכלה של המדינה שלנו חורקת, ועוד מעט היא תיעצר", אמר כחלון בכנס "בין ממשל ומשילות" של המרכז להעצמת האזרח. "מי שלא סיים את החודש השנה - לא יסיים את החודש גם בשנה הבאה. מי שלא קנה דירה השנה, לא יקנה דירה גם בשנה הבאה".

כחלון תקף את הבנקים וטען כי הם "גובים 100 מיליארד שקל בשנה בעמלות, דמי ניהול, ריביות וכו'... בנק לאומי קם ב-1902, לפני למעלה מ-100 שנה. אתם יודעים איך הם עובדים? באותה שיטה בדיוק כמו אז. אתם יודעים למה? בגלל שאם הם יכניסו את החדשנות ישאלו אותם על מה הם גובים כל-כך הרבה כסף. פעם היו מעבירים כסף בברינקס. היום מעבירים כסף באייפון. כמה כסף אמיתי כבר יש? למה הם גובים כל-כך הרבה כסף? כי אפשר. כי הם מונופולים, כי הם קרטלים. עד שהממשלה לא תבוא ותגיד 'אנחנו מחייבים אתכם לתחרות'".

כחלון תקף את שר האוצר לפיד על תוכנית מע"מ 0% וטען כי יש להתרכז יותר בבניית דירות: "אי-אפשר לטפל בביקוש מבלי לטפל בהיצע, דירות זה לא קוקה-קולה שמכניסים מים ותרכיז ויש לך דירה, לוקח זמן לבנות אותן. יש לך היצע? תעשה מע"מ 0%, תעשה גם מע"מ מינוס. אני יכול לתמוך במע"מ 0% אבל כצעד משלים - לא כצעד יחיד. עד שלא תיפתר בעיית שיווק הקרקעות לא תיפתר בעיית הדיור".

כחלון תקף את שרי הממשלה על הקיצוץ בתקציב ואמר: "בכל תחום מתחומי חיינו, הדבר הכי פשוט לעשות זה קיצוץ רוחב. קיצוץ רוחב גם מחשב קסיו יודע לעשות. החוכמה היא לייצר ערך. והרבה יותר קשה לייצר ערך. פה אני רואה את העבודה הקשה ואת יחסי הגומלין. יש במדינה פקידות מצוינת, דרג מקצועי מצוין - אבל הוא לא חייב ללכת אחרי גחמות של אדם כזה או אחר אם הוא מבין שיש פה טעות. אנחנו בכנס של המרכז להעצמת האזרח. אזרח שלא יכול לקנות דירה הוא אזרח מוחלש. אזרח שלא יכול לקנות בסופר הוא מוחלש. אי-אפשר לקבל את זה".