בדרך לנקודת שבר: נתניהו מתנגד לחוק מע"מ 0% על דירות

ח"כ משה גפני ל"גלובס": "היינו בפגישה ארוכה עם נתניהו וברור לנו לגמרי שהוא מתנגד לתוכנית. הוא אמר לנו באופן חד משמעי שהוא לא דיבר עם ניסן סלומאינסקי על מע"מ 0%. הוא הבהיר כי הוא מתנגד לחוק"

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

רה"מ בנימין נתניהו מתנגד לתוכנית מע"מ 0% על דירות חדשות, תוכנית הדגל של שר האוצר יאיר לפיד. כך גילה היום (ג') ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדיון בוועדת הכספים כשאמר ליו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומיאנסקי כי נתניהו הכחיש שנתן הוראה לסלומיאנסקי לקדם את הצעת החוק בוועדה.

סלומיאנסקי אמר בתגובה כי נתניהו דיבר עם ראשי מפלגתו בתום מושב הקיץ של הכנסת, לפני כחודש וחצי, וביקש מהם לקדם את החוק. "אני אעביר את החוק אם לא יבקשו להפסיק", אמר סלומינסקי ל"גלובס". בתוך כך, בוועדה מציינים כי העובדה שהוועדה דנה בשעה זו בעמוד ה-12 מתוך 22 עמודי הצעת החוק, מצביעה על כך שחרף הפיליבסטר, חלה התקדמות באישור החוק.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום גפני כי "היינו (גפני וח"כ יעקב ליצמן - ל.ו.) בפגישה ארוכה עם נתניהו וברור לנו לגמרי שהוא מתנגד לתוכנית. הוא אמר לנו באופן חד משמעי שהוא לא דיבר עם ניסן סלומאינסקי על מע"מ 0%. הוא הבהיר כי הוא מתנגד לחוק".

גורמים במערכת הפוליטית מעריכים זה מכבר כי נתניהו מתנגד לתוכנית מע"מ 0%, הצפויה לגרוע 2-3 מיליארד שקל מתקציב המדינה בשל ירידה צפויה בהכנסות ממסים.

נתניהו נמנע עד כה מלצאת בפומבי נגד תוכנית לפיד וההערכה היא כי הוא מתכוון לתת ללפיד ליפול יחד עם ההצעה. ואכן, בינתיים לפיד אכן מתקשה מאוד להעביר את הצעת החוק בכנסת ולא מקבל גיבוי מנתניהו.

כזכור, לפיד התחייב להעביר את ההצעה לפני צאתה של הכנסת לפגרת הקיץ וזה לא קרה. כעת הוא מבטיח להעביר אותה עם שובה של הכנסת מהפגרה ב-23 באוקטובר ומקדם אותה בוועדת הכספים, אך חברי הכנסת מהאופוזיציה מקשים עליו עם יותר מ-2,000 הסתייגויות עליהן יש לדון.

בתגובה לדבריו של גפני מוסרים ב"יש עתיד" כי הם לא מתרגשים מהתדרוכים של גפני ומהניסיונות של החרדים לטרפד את החוק: "ממשלת ישראל כולל רוה"מ, הצביעה בעד החוק והוא עבר קריאה ראשונה בכנסת. הדיונים על החוק בוועדת כספים (כולל מהיום) מתקדמים בצורה טובה והחוק יגיע לאישור סופי בתחילת המושב הקרוב. אנחנו נמשיך לפעול להורדת מחירי הדיור במסגרת התוכנית הרחבה של קבינט הדיור וזאת על מנת שזוג צעיר במדינת ישראל יוכל לרכוש לעצמו דירה במחיר שפוי".

חבר ועדת הכספים ח״כ עיסאוי פריג׳ (מרצ) ביקש מיו״ר הועדה ניסן סלומיאנסקי להפסיק את הדיונים על החוק עד ראש הממשלה יבהיר את עמדתו ביחס אליו: "אין כל סיבה שנמשיך לבזבז את זמננו באישור חוק שלא יעבור בשל התנגדותו של ראש הממשלה. גם העובדה ששר האוצר בוחר לאיים כי יפרק את הקואליציה אם יעלו מיסים, אך לא במקרה שהחוק שהוא מוביל לא יעבור, מלמדת שאולי שר האוצר יודע משהו שאנחנו לא יודעים על עמדת ראש הממשלה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר בסיכום ביניים על דיוני מע"מ אפס כי "הלחץ להיכנס לממשלה מעביר את הח"כים החרדים על דעתם". סלומינסקי אמר את הדברים בעקבות מה שהוא מכנה "דרדור הדיון הפרלמנטרי סביב נושא מע"מ אפס על דירות, לאחר ימים ארוכים של דיונים , בהם חברי הכנסת מהסיעות החרדיות עושים כל מאמץ על-מנת למנוע דיון ענייני ומועיל בהצעת החוק ובסוגיית הפתרון למצוקת הדיור. העובדה שחברי הכנסת מכלים את זמנה של הוועדה לריק, תוך ביזוי הוועדה והכנסת איננה מועילה, אפילו לא לציבור החרדי ובוודאי שלא מסייעת לקידום פתרון של ממש למשבר הדיור. אני מבין את הרצון שלהם לחזור לממשלה, אך אין הדבר מצדיק התנהלות מבזה של הכנסת, של הדיון הציבורי ושל חברי הכנסת החרדים עצמם".

מלשכת רה"מ לא נמסרה תגובה.