הדמון החדש

דאע"ש הוא ארגון הטרור הפוסט-מודרני הראשון שמאיים על הציביליזציה

מתנדב בצבא העיראקי הנלחם בדאע"ש  / צילום: רויטרס
מתנדב בצבא העיראקי הנלחם בדאע"ש / צילום: רויטרס

חזרתי בסוף השבוע מחופשה בחו"ל אחרי הקיץ האינטנסיבי של מבצע צוק איתן. לא על המלחמה בעזה דיברו בעיתונות המערבית וברשתות הטלוויזיה הזרות, אלא רק על נושא אחד: דאע"ש. נדמה שארגון המדינה האסלאמית נמצא בכל מקום. בכל שידור, בכל מסיבת-עיתונאים, בכל דיון באולפן. הוא הדמון החדש. השחור החדש. הברברים החדשים בשער המאיימים על הציביליזציה.

במובנים רבים דאע"ש הוא ארגון הטרור הפוסט-מודרני הראשון. נכון שהשימוש במרחב הקיברנטי הפך כבר שנים לנשקו של הטרור, אלא שדאע"ש הביאו את השימוש בטוויטר ובפייסבוק לכדי מעשה הטרור עצמו.

מה שחשוב יותר לגביהם הוא הייצוג. לא המציאות. עריפת-ראש אחת מצולמת שווה יותר מאלף הרוגים בהפסד על כפר שאיש לא שמע עליו בגבול עיראק-סוריה. על ההפסדים של דאע"ש בקרבות מול הכורדים למשל, בקושי תשמעו. את תמונות הזוועה של ההוצאות להורג המגוונות תראו שוב ושוב בסרט-נע.

דאע"ש הפכו את האלימות לכיף, לפורקן. כמו בסרט "התפוז המכני", האלימות של דאע"ש היא אלימות פוליטית המתריסה נגד הסדר הקיים, נגד הייאוש וחוסר התוחלת הטמונים בבורגנות המערבית.

רע לך? משעמם לך? ההורים שואלים מתי תצא מהבית? לא מקבלים אותך לעבודה בבריסל ובאמסטרדם, כי קוראים לך מוחמד ועבדאללה? דאע"ש נראה כמו אופציה קורצת מאוד.

במערכת הביטחון בישראל החלו לעקוב אחרי דאע"ש לא מהיום ולא מאתמול. למרות שורת הצרות והשמיכה שתמיד קצרה מדי נוכח האתגרים במזרח-התיכון המוטרף, אנשי המודיעין הישראלים צריכים לתת ניתוחים ונתונים, ומהר: כמה הם? במה הם חמושים? מה הם רוצים?

תחת הנהגתו של ראש אגף מודיעין, האלוף אביב כוכבי, אנשי המחקר החלו לעסוק גם ברשתות חברתיות, מן הסתם גם בהפעלת חשבונות פיקטיביים. ייתכן גם בשיחות עם ג'יהאדיסטים של דאע"ש בניסיון להיכנס לראשם, ולהתחיל להפעיל מה שמכונה בקהיליית המודיעין "מודיעין מנגד". היינו, הפקת מודיעין בלי להיות נוכח פיזית בתוך ארגון הטרור. דאע"ש מספקים מגורים ומשכורת לפעילים, ויש גם פרסומים על דלק חינם למכוניות. כן, בדיוק כמו בחברות היי-טק. רק שהפיתוחים שלהם הם אלימות.

יש סרטונים שבכוונה נקטעים לפני שהראש נקטע. ההבנה של עורכי הווידיאו המוכשרים שדאע"ש מעסיקה היא - שהאימה מזעזעת לפעמים יותר ממה שאתה לא רואה, יותר מעריפת-הראש שאתה רואה. אל-קאעידה הם כבר דור ישן, שעובד בגיוס במסגדים. דאע"ש, דור הטרור החדש, מגייסים באינטרנט.

צעד ראשון בהתמודדות איתם בישראל ראינו בהכרזה עליהם כארגון טרור מצד שר הביטחון משה בוגי יעלון. כאשר אחד הפרויקטים המרכזיים של דאע"ש הוא מחיקת הגבולות הקולוניאליסטיים הישנים בין סוריה לעיראק למשל, החשש הגדול בישראל הוא שהמדינה הבאה בתור תהיה קריטית הרבה יותר.

מבחינת האינטרס של הביטחון הלאומי הישראלי, אם שיירת הטנדרים של דאע"ש תעבור את הגבול העיראקי או הסורי לירדן, או שהם ישתלטו על מאגר טילי סקאד בסוריה, זו כבר לא תהיה עבודה לקואליציה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, אלא לצערנו משימה לפתחו של חיל האוויר הישראלי.

ישראל העדיפה תמיד לנהל עימותים מזוינים, גם בעידן הא-סימטרי שבו אנו נמצאים ב-30 השנה האחרונות עם ארגוני טרור שיש להם מה לאבד - נכסים, תמיכה פוליטית. אלא שלדאע"ש אין מה לאבד. לכן הוא מסוכן יותר מחמאס. מסוכן יותר מחיזבאללה, על אף שמבחינה צבאית טהורה שני ארגונים אלה חזקים מדאע"ש מאות מונים.

לא סדרת טלוויזיה

נראה כי אף שדאע"ש קיימים כשנה בסך-הכול, שמם כבר נישא כעת בפי כול. מאחרון שומרי הגבול המנומנם בגבול טורקיה-עיראק המאפשר את חדירת הג'יהאדיסטים הבריטים והצרפתים, ועד ליושב בבית הלבן.

מה שהחל כתא של אל-קאעידה בעיראק, אבל רצה יותר, מזכיר עכשיו את התכנים של הסדרה המטרידה "מראה שחורה", רק שזו המציאות העגומה והאלימה הפעם. לא סדרת טלוויזיה.

לאחר הקשיים שהתגלו במערכת המדינית והצבאית במבצע צוק איתן בעזה, צריך לחשוב איך להתמודד עם אתגר דאע"ש. היום הוא 600 קילומטר מכאן. בקרוב הוא עלול להיות מעבר לגבול. הצניעות במודיעין הישראלי מדברת היום: ידיעותינו על הג'יהאד העולמי שכבר ניצב על דלתותינו הן ברמת הגולן והן במצרים, הן מוגבלות מאוד יחסית לחדירה המודיעינית לחמאס ולחיזבאללה.

מה שנראה כאן כנראה יהיו קרבות אוויר, מערכה אווירית שיטתית אמריקנית, שתסייע למאמץ קרקעי של הצבא העיראקי, שהתקשה להציב אתגר מורכב מדי לג'יהאדיסטים בעיראק המתפרקת.

מבצע צוק איתן הבהיר לנו שוב, כי זה בלתי אפשרי למגר צבאית רעיון פנאטי. חמאס הוא הסוכנות היהודית ליד דאע"ש, שהפכו לילדים המופרעים והאלימים של המזרח-התיכון.

קואליציות משתנות במזרח-התיכון. ישראל הזקוקה לארצות-הברית מול הגרעין האיראני מגלה כי מול דאע"ש האויב של אויבי הוא ידידי. האיראנים יודעים זאת והם ינסו להרוויח נקודות מול ממשל ארה"ב ואובמה.

הרפרנסים של דאע"ש מגוונים: מתרבות הפופ, ועד רפרנסים לשואת יהודי אירופה עם טורי המגורשים והעומדים בבורות הירי. (העיראקים, כולל העדות המדהימה של חייל שעשה עצמו מת וכך ניצל מהטבח שמזכיר לנו את התיאורים משנות ה-40), כולל הרפרנס לאסירי אל-קאעידה בכלא גואנטנמו במדים הכתומים.

סקר שנערך באחרונה בסעודיה הצביע על כך ש-92% מהצעירים בממלכה סבורים שהמדינה האסלאמית "מייצגת את ערכי האסלאם והשריעה הנכונים". גם תוך פקפוק במהימנות המדעית של סקר דעת-קהל חופשי בסעודיה זו התפתחות מסוכנת, שגם היא עלולה לערער בעלת-ברית חשובה של ישראל, גם אם סודית.

הכותב הוא הכתב הצבאי של חדשות 10