השוק ממשיך להעניש את כת"ב על ביטול עסקת אנדרומדה

כת"ב איבדה מחצית משוויה ביומיים ■ בשוק חוששים מהיעדר פיקוח גם על חברות פורטפוליו נוספות

ראובן קרופיק כלל ביוטכנולוגיה  / צלם: איל יצהר
ראובן קרופיק כלל ביוטכנולוגיה / צלם: איל יצהר

הנפילה אתמול (ג'), בשיעור של 45% במניית כת"ב (כלל תעשיות ביוטכנולוגיה), לא הייתה הסוף של הסיפור העגום מבחינת השוק, והיום המניה הוסיפה לרדת, בכ-5%. בסה"כ איבדה חברת ההחזקות בשני ימי מסחר יותר מחצי מיליארד שקל, סכום שמהווה מחצית משוויה.

הרקע לירידות החדות הוא כמובן הודעת החברה האמריקאית הייפריון שלשום על ביטול רכישת חברת אנדרומדה מידי כת"ב, וההאשמות החריפות שהטיחה בעובדי אנדרומדה על הטיית ניסויים קליניים בתרופה המרכזית, המיועדת לטיפול בסוכרת.

בשיחת ועידה שערכה אתמול, טענה הנהלת כת"ב, בראשות ראובן קרופיק, שאין לה כל מידע על טענותיה של הייפריון. אם אכן טענות הייפריון נכונות, וגם טענותיה של כת"ב שלא ידעה על כך נכונות, הרי שהדבר מעורר תהיות לגבי מידת המעורבות של כת"ב וידיעותיה על הנעשה בחברות הפורטפוליו.

שאלה נוספת היא מידת ההשפעה של ביטול העסקה על-ידי הייפריון על מאזנה של כת"ב. החברה הכירה ברבעון השני ברווח חשבונאי לפני מס של 524 מיליון שקל ממכירת אנדרומדה (תרומה של 482 מיליון שקל לרווח הנקי) שכעת צפוי להיות מבוטל. ההערכות בשוק הן שנוסף על תביעות של משקיעים כנגד כת"ב (אחת כזו כבר הוגשה אתמול), גם ההאשמות החמורות של הייפריון לא יעברו ללא תביעה משפטית מצדה. כך שגם עלויות משפטיות צפויות להעיק על דוחות כת"ב ברבעונים הבאים.

לאחר שמחקה מחצית משוויה ביומיים, נסחרת היום כת"ב בשווי של כ-550 מיליון שקל - נפילה של כ-70% מהשיא שבו נסחרה בחודש מארס. כבכל חברת החזקות (במקרה של כת"ב בתחום הביוטכנולוגיה), מושפעת מניית החברה מאירועים שקורים בחברות הפורטפוליו שלה.

המקרה של גמידה סל

במהלך השנה החולפת היו מספר אירועים משמעותיים בחברות של כת"ב, החל מהנפקת מדיוונד בוול סטריט, דרך ירידת ערך בהשקעתה בקיורטק, האקזיט הענק שלא היה בגמידה סל ומאוחר יותר ההשקעה של נוברטיס בחברה זו, וכמובן מכירת אנדרומדה - הנכס המרכזי, שאחראי לחלק נכבד משוויה של כת"ב - וכעת ההאשמות של הרוכשת הייפריון והביטול של העסקה.

לשיא השנתי הגיעה מניית כת"ב לפני כחצי שנה, לאחר שדווח על מכירתה הצפויה של חברת גמידה סל - שפיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום תאי הגזע, ואשר בה מחזיקה כת"ב כ-22% - לחברת התרופות נוברטיס, וזאת לפי שווי של מאות מיליוני דולרים. לכך נוספה הערכה שבכפוף לעמידה באבני דרך, הסכום עשוי לגדול בעוד מאות מיליוני דולרים בעתיד.

כמה שבועות מאוחר יותר התברר, שהמגעים למכירת גמידה הופסקו לאחר שדירקטוריון נוברטיס לא אישר את העסקה, ומניית כת"ב נפלה. לבסוף, לפני כחודש, חזרו הצדדים לדון בעסקה, ונוברטיס החליטה להשקיע 35 מיליון דולר תמורת 15% מגמידה, ואופציה לרכישת השליטה בה.

המקרה של מדיוונד

מהלך אחר הגיע, כאמור, מכיוונה של חברת ריפוי הפצעים מדיוונד. החברה הונפקה לראשונה בנאסד"ק (סימול: MDWD) בדיוק באותם ימים שבהם נודע על האקזיט (שלא קרה) בגמידה - ב-19 במארס גייסה מדיוונד 75 מיליון דולר לפי שווי של 350 מיליון דולר אחרי הכסף.

ההנפקה נחשבה להצלחה וגררה ביקושים ערים, אלא שמאז ועד היום הציגה המניה תשואה שלילית של כ-52%. כת"ב מחזיקה ב-46% מהון המניות של מדיוונד, בשווי נוכחי של כ-66 מיליון דולר.

לפי נתוני Thomson/First Call, יש לאן לשאוף: מחיר היעד הממוצע שמצמידים האנליסטים למניית מדיוונד עומד על 20.5 דולר, מחיר הגבוה פי שלושה מהמחיר הנוכחי. במקביל, לכת"ב יש החזקה גם בפוליהיל, שפעילה באותו תחום. החברה הנוספת של כת"ב בשלבי פיתוח מתקדמים היא קיורטק, מהתחום האונקולוגי, שנמצאת במגעים למסחור התרופה שלה.

האם הירידות במניית כת"ב היום היו מעין "אפטר שוק", או שמא הכתם שדבק בחברה הוא כה חמור, עד שהוא מצדיק את המשך הירידות, שכבר קילפו כ-550 מיליון שקל משוויה - יותר מהנזק הכספי הישיר שהיא צפויה לספוג מביטול מכירת אנדרומדה?

זוהי שאלת השאלות כרגע בשוק, וקשה לומר שיש עליה תשובה חד-משמעית. ככל הנראה, ישנם משקיעים החוששים שמקרה אנדרומדה עלול להיות סימן להיעדר פיקוח שהתרחש גם בחברות נוספות בפורטפוליו של כת"ב, המשתייכת לקבוצת כלל תעשיות של המיליארדר לן בלווטניק.

כלל ביו
 כלל ביו