הערכות: קבוצות רכישה יוחרגו מחוק מע"מ 0%

(עדכון) - פורום קבוצות הרכישה מאיים לעתור לבג"ץ ■ וגם: האם אישור חוק מע"מ 0% יידחה שוב?

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

מתחזקות ההערכות שקבוצות הרכישה לא יכללו בתוך חוק מע"מ 0%. כזכור, פורום קבוצות הרכישה ניהל מאבק כנגד ההחלטה לא לכלול אותם בהטבת המע"מ שבעקבותיו הוכנס סעיף לנוסח החוק עליו דנה ועדת הכספים שמתייחס לנושא ופותח פתח להכללתן בחוק.

אולם, מכיוון שמדובר בנושא חדש שהוסף להצעת החוק, ועדת הכנסת צריכה לאשר את הנושא כדי שוועדת הכספים תוכל לדון בו. באותו הזמן, בגלל שברשות המיסים הביעו התנגדות לשילוב קבוצות הרכישה העבירו נציגי הקבוצות בימים האחרונים הצעה נוספת במסגרתה הוצע שעו"ד מטעם הקבוצה יהיה אחראי לכל פעילות הקבוצות ויישא באחריות מול רשות המיסים לקבלת ההטבה.

בפורום קבוצות הרכישה קיוו שהדבר יסייע להם להיכנס לחוק אולם גם הצעה ככל הנראה לא תתקבל. בפורום קבוצות הרכישה ציינו היום כי הם קיבלו "כתף קרה" מהאוצר ומרשות המיסים, כך להגדרתם. ישראל זעירא, יו"ר הפורום אמר ל"גלובס" כי "ברשות המיסים ובאוצר דרשו גורם אחראי ונתנו להם את זה בהצעה החדשה. אם אנחנו לא נהיה בתוך חוק מע"מ אפס נפנה לבג"ץ".

מרשות המיסים נמסר בתגובה להצעה החדשה של פורום קבוצות הרכישה כי "ההצעה שהועברה מוכרת לנו שכן הועלתה במפגש של נציגי קבוצות הרכישה עם נציגי הרשות ואין בה בכדי לשנות את עמדת הרשות בנושא והוא יבחן במסגרת דיוני ועדת הכספים".

סחבת בקידום חוק מע"מ 0%

האם הדיונים הממושכים במע"מ בשיעור אפס המתקיימים במהלך הפגרה יופסקו? במהלך הבוקר נרקמה הצעת פשרה בין משרד האוצר לבין המתנגדים לחוק להפסקת הדיונים עד תחילת מושב החורף של הכנסת (26 באוקטובר) והסכמת המתנגדים לדיון מהיר בהצעת החוק במהלך השבוע הראשון של המושב. את ההצעה העלו המתנגדים לחוק ואנשי האוצר התנו את הסכמתם בכך שכל חברי האופוזיציה המתנגדים לחוק יסכימו למתווה זה.

עם זאת, במפלגת יש עתיד טענו כי הם מתנגדים להצעה ובכל מקרה נכון לעכשיו הדיונים נמשכים כרגיל.

המשמעות בפועל של הצעה זו היא שוועדת הכספים שדנה בנושא בשבועיים האחרונים, ללא התקדמות משמעותית, תפסיק את הדיונים, ובשבוע הראשון של מושב החורף הדיונים יתחדשו ללא דיון מעמיק בכל אחת ממאות ההסתייגויות שעוד נותרו לחוק. גורמים המעורים בנושא מוסיפים כי במקרה שתושג הסכמה צפויה ועדת הכספי לסיים את הדיון תוך שבוע כאשר בשבוע השני של מושב החורף תוכל הצעת החוק להתקדם לקריאה שניה ושלישית בכנסת.

נציין שאם אכן כך יהיה, החוק יוכל לעבור בתחילת חודש נובמבר ועל פי הצעת החוק והמועדים שנקבעו בה, תיכנס הטבת המע"מ לתוקפה 45 יום לאחר מכן לאחר שהשמאי הממשלתי הראשי יגבש באופן סופי את טבלאות המחיר למ"ר דירתי בכל איזור בארץ על פי סעיפי החוק שאושר, כלומר לקראת סוף דצמבר 2014.

דיוני ועדת הכספים בנושא מע"מ בשיעור אפס שהיו אמורים להתקיים היום (ה') טרם החלו בעקבות הצעתו של ח"כ גפני לאוצר. נזכיר שלאורך כל הדיונים האחרונים בהצעת החוק לא נרשמה כל התקדמות ממשית כאשר חברי האופוזיציה המשיכו לתקוף את החוק ולדון ארוכות בכל אחת מההסתייגויות. גורמים שונים כבר מתחו ביקורת על ההתנהלות זו של חברי ועדת הכספים, בין היתר אמר שר האוצר, יאיר לפיד, בשבוע שעבר כי "בשבועות האחרונים הפך השיח סביב החוק לקרקס. במקום להתעסק בדיור, בשירות צבאי, בדור שלם שקורס ומרגיש שאין לו סיכוי לקנות דירה, עוסקים בפוליטיקה ובגימיקים".

במקביל טען חבר הכנסת גפני לפני מספר ימים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר שהוא מתנגד לחוק, אמירה שעוררה סערה בוועדת הכספים והמערכת הפוליטית אך במקביל באוצר הכחישו זאת וטענו כי ראש הממשלה תמך ועדיין תומך בהצעת החוק.

חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) אישר כי המגעים מתקיימים עם האוצר והוסיף כי "אנחנו לא נוותר על ההתנגדות לחוק אבל אין עניין למשוך הדיונים על חשבון הפגרה. יש מגעים בנושא וטרם התקבלה החלטה".