תחזית האוצר ל-2015: לא צופים האטה או מיתון

באוצר מעריכים כי אפקט "צוק איתן" עומד לחלוף ■ גורם במשרד: "המשק לא רחוק ממימוש פוטנציאל הצמיחה שלו"

יעל אנדורן / צילום: יניב אדרי
יעל אנדורן / צילום: יניב אדרי

המשק יצמח השנה ב-2.4%, למרות מבצע "צוק איתן", וב-2.8% בשנת 2015 - כך מעריכים היום באגף הכלכלן הראשי באוצר. במשרד האוצר צופים שתוצאות מבצע "צוק איתן", ובראשן הפגיעה הקשה בתיירות הנכנסת, יתבטאו בצמיחה אפסית ברבעון השלישי של השנה, אך ברבעון הרביעי יורגש תיקון והצמיחה תהיה חזקה מהתחזיות. בסך הכול מעריכים באוצר כי ההאטה שהורגשה במשק ברבעון השני הייתה זמנית וכי אפקט "צוק איתן" עומד לחלוף. לדברי גורם באוצר, "המשק לא רחוק ממימוש פוטנציאל הצמיחה שלו".

ערב מבצע "צוק איתן" העריך הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה, את הצמיחה הצפויה של המשק ב-2.9% ל-2014 ו-3% ל-2015, והוא הציג את האומדנים הללו לקבינט החברתי-כלכלי ביוני. אמש הציג נוה את התחזיות המעודכנות לצמיחת המשק וכן את תחזית גביית המסים, במסגרת הצעת תקציב המדינה שהוצגה לראש הממשלה.

תחזית גביית המסים שהציג נוה ל-2015 היא הכנסות של 256.6 מיליארד שקל, במחירי 2014. מדובר בגידול מינורי של כ-4.7 מיליארד שקל בגביית מסים לעומת הגבייה השנה, שצפויה להסתכם ב-251.9 מיליארד שקל. הגידול הצפוי בגביית המסים יעמוד, לפי התחזית של נוה, על 1.8% בלבד, כלומר יהיה נמוך ביותר מ-50% מצמיחת המשק. במשרד האוצר מסבירים את הפער בכך שגביית המסים ב-2014 הייתה גבוהה בפועל מהתחזיות בשל הכנסות חד-פעמיות מכמה עסקאות גדולות של מכירת שליטה בחברות מסחריות.

תחזית המבוססת על קרן המטבע

תחזית הצמיחה של משרד האוצר ל-2015 מבוססת במידה רבה על תחזית קרן המטבע העולמית לצמיחת הסחר העולמי באותה שנה - שיעור של 5.2% - וצמיחה של 3% במשק האמריקאי. השנה נרשם גידול נמוך מהצפוי בהיקף הסחר העולמי על רקע התאוששות חלשה מהצפוי באירופה.

תחזית הגבייה ממסים
 תחזית הגבייה ממסים

תחזית האוצר לצמיחת המשק
 תחזית האוצר לצמיחת המשק