טיפים למשקיעים: קרן סל שכדאי "להתעורר איתה"

השווקים המתעוררים מציגים התאוששות, אחרי כמה שנים של פיגור מול השווקים המפותחים ■ מהן קרנות הסל הגדולות על השווקים הללו, אחרי אילו מדדים הן עוקבות, מהם דמי הניהול שהן גובות, ומי מהן עדיפה להשקעה

שוק ההון / צילום: שאטרסטוק
שוק ההון / צילום: שאטרסטוק

האם השווקים המתעוררים סופסוף מצדיקים את שמם? לאחר מספר שנים של פיגור אחר השווקים המפותחים, 2014 מספקת בינתיים קצת עדנה למשקיעים בשווקים המתעוררים. אמנם בשבוע האחרון ירד מדד MSCI Emerging Markets בכ-4%, אך גם לאחר ירידה זו, המדד נמצא בעלייה של כ-8% מתחילת השנה - פחות או יותר כמו השוק האמריקאי, וטוב יותר מהשווקים באירופה וביפן.

השיפור העיקרי מגיע מכיוון הודו וסין, וגם השוק הברזילאי מראה סימני התאוששות (עד השבוע שעבר לפחות). לרשות מי שמעוניין בחשיפה רחבה למדד שווקים מתעוררים, עומדים מספר מכשירים. קיימים הבדלים מסוימים בין המכשירים השונים, ובטור היום ננסה לחדד את ההבדלים הללו.

שתי קרנות הסל (ETFs) הגדולות בקטגוריה, הן iShares MSCI Emerging Markets (סימול: EEM) ו-Vangaurd FTSE Emerging Markets (סימול: VWO). כפי ששמות הקרנות מרמזים, הן עוקבות אחר מדדים שונים.

הקרנות של Vangaurd עקבו בעבר אחר המדדים של MSCI, ובהם גם מדד השווקים המתעוררים של MSCI, אך במהלך 2013 החליטה החברה לעבור ממדדי MSCI למדדים של FTSE. הסיבה לכך נעוצה בעלויות הנמוכות יותר של השימוש במדדים של FTSE לעומת MSCI. נציין, עם זאת, שהמדד הנפוץ ביותר בקרב מנהלי השקעות כבנצ'מרק, הוא זה של MSCI.

EEM הייתה במשך שנים הקרן הגדולה בקטגוריה, ובפער גדול, וגם כיום היא מנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ-43 מיליארד דולר. VWO הצטרפה מספר שנים מאוחר יותר למשחק, אך כיום מנהלת למעלה מ-48 מיליארד דולר, מאחר שדמי הניהול בה נמוכים משמעותית מאשר ב-EEM: 0.15% לעומת 0.67%.

iShares לא נשארה אדישה לעניין והשיקה לפני כשנתיים את iShares Core MSCI Emerging Markets (סימול: IEMG), כחלק מסדרת Core ETF - קרנות המיועדות לשמש כאבני בניין בתיק השקעות ארוך טווח, ואשר גובות דמי ניהול נמוכים במיוחד. דמי הניהול ב-IEMG הם 0.18%, והמדד שאחריו היא עוקבת שונה מזה של EEM (על ההבדלים ביניהם נעמוד בטור נפרד).

בעיות עקיבה

הביצועים של VWO בשנים האחרונות טובים יותר: היא השיגה ב-5 השנים האחרונות 32.76%, לעומת 26.61% ל-EEM. מדד MSCI Emerging Markets הניב בתקופה זו 33.99% (ראו גרף). כלומר, על פני 5 שנים במצטבר, VWO מפגרת אחר המדד ב-1.23%, ואילו EEM מפגרת ב-7.38%.

לדמי הניהול יש בכך חלק, כמובן. דמי הניהול המצטברים ב-VWO על פני 5 שנים הם 0.75% ואילו ב-EEM הם 3.35%.

סיבה נוספת לפער בין VWO ל-EEM, היא שהחל משנה שעברה VWO עוקבת אחרי מדד, שבמקרה הניב תוצאות טובות יותר מאלו של MSCI EM - 12.05% למדד של FTSE לעומת 9.81% למדד של MSCI בשנה האחרונה.

בניכוי התשואה העודפת של מדד FTSE בשנה האחרונה, ובניכוי ההפרש בדמי הניהול, עדיין קיים פער מצטבר על פני 5 שנים של 1.31% לטובת VWO, או 0.26% בממוצע לשנה. הפער הזה נובע ככל הנראה מכך ש-VWO עוקבת קצת יותר טוב מ-EEM אחר המדד.

מתחילת השנה, אגב, שתי הקרנות אינן מצטיינות בעקיבה: VWO הניבה תשואה של 8.92%, לעומת 10.64% של מדד FTSE, שאחריו היא עוקבת; ואילו EEM הניבה 6.4%, לעומת 8.14% של מדד MSCI Emerging Markets.

השורה התחתונה: היתרון העיקרי של VWO על פני EEM הוא בעלות הנמוכה יותר. יתרון נוסף הוא בעקיבה שהיא כנראה קצת יותר טובה אחר מדד היחס. מאחר שכיום שתי הקרנות לא עוקבות אחר אותו המדד, קשה יותר לומר איזה מדד יניב ביצועים טובים יותר, אם כי אפשר לשער כי לאורך זמן ביצועי שני המדדים יהיו דומים למדי. אם כבר הולכים על קרנות סל של iShares, הרי עדיף כנראה לבחור ב-IEMG על פני EEM.

* הכותב הוא שותף בחברת ISIS, המתמחה בפתרונות השקעה מובנים, וכן משמש כאנליסט בכיר של מוצרים פיננסיים עבור קבוצת פיוניר אינטרנשיונל, ועשוי להיות לו עניין בנושא הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

ביצועי שתי קרנות סל ואחד המדדים על השווקים המתעוררים ב־5 השנים האחרונות
 ביצועי שתי קרנות סל ואחד המדדים על השווקים המתעוררים ב־5 השנים האחרונות