למה תובע קטן צריך לשלם שכ"ט מנופח של עו"ד קלגסבלד?

החלטתם לתבוע עשיר במדינת ישראל? כדאי מאוד שתנצחו - אחרת מערכת המשפט כבר תדאג "לקבור" אתכם כלכלית ■ דעה / דורון אביגד

שלדון אדלסון, הימורים מקוונים באינטרנט / צילום: תמר מצפי
שלדון אדלסון, הימורים מקוונים באינטרנט / צילום: תמר מצפי

ברוכים הבאים לחלמסטאן, הידועה גם בכינויה מדינת ישראל. בחלמסטאן, אם תבעת את אחד מעשירי העולם, מומלץ מאוד שתזכה בתיק. כי אם לא, תשלם לנתבע המיליארדר את הוצאות המשפט התפוחות שהוציא על עורכי דין, כ-300-500 דולר לשעה.

זה בדיוק מה שקרה למשה חננאל, שתבע לקבל 12% מזכויותיו של שלדון אדלסון בעסקיו במקאו, הפסיד בתיק וחויב בשכר-טרחה בסך 280 אלף שקל (!) לפרקליטיו של של אלדסון, עורכי הדין דורי קלגסבלד ואמיר שרגא, בנוסף ל-80 אלף שקל הוצאות משפט. בסך-הכול, 360 אלף שקל בגין הפסד משפטי לאדלסון.

גם אם ניתן איכשהו להבין ההיגיון בניסיון להגן על העשירים מפני הוצאות מיותרות בתביעות שבהן הם זוכים, ברור שהאינטרס הציבורי לא אמור לסבול תשלומים מנופחים כאלה למי שהוציא סכומי כסף גדולים על עורכי דין מהשורה הראשונה.

בחרת בעו"ד דורי קלגסבלד, אתה סבור שהוא הטוב ביותר ומוכן לשלם לו מאות דולרים פר שעה? זכותך. אין שום סיבה בעולם שדווקא האיש שקלסבלד נשלח להביס, ישלם את שכרו במלואו אם יובס.

יש כאן יתרון משולש, שפוגע לדעתי בשוויון בפני החוק: 1. גם הצטיידת בטוב ביותר; 2. גם קיבלת הבטחה ששכרו יוחזר אם ינצח; 3. גם הרתעת יריבים עם משאבים כספיים נמוכים משלך.

הרתעה מפני תביעות-סרק, בעיקר כאלה הנמשכות שנים - היא חובה במערכת הקורסת ממילא תחת העומס. 360 אלף שקל שכר-טרחה והוצאות משפט, כשאלדסון מעיר שהוא עוד יצא בהפסד - זו החלטה חוקית, שאינה הגיונית. והאמת, היא גם מקוממת.