קרן פימי תשקיע 25 מ' ד' ותהפוך לבעלת השליטה בגילת

‎המוכרת היא קרן יורק שמסיימת סיבוב לא מוצלח של 9 שנים בגילת, שהייתה השקעתה הראשונה בישראל

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

‎שנתיים אחרי שנכנסה להשקעה בגילת לוויינים, מבצרת קרן פימי את שליטתה בחברה. במקביל, קרן יורק שאותה מוביל ג'רמי בלנק, בדרך להיפרד מההשקעה בגילת, אחרי שמונה שנים כבעלת מניות בה.

פימי, שבשליטת ישי דוידי, הודיעה היום על הצעת רכש ל-12% מהון המניות של גילת תמורת כ-25.5 מיליון דולר, כך שהחזקתה בחברה תגיע לכ-35%. מחיר המניה בעסקה עומד על 4.95 דולר, לעומת מחיר השוק שהוא כ-4.9 דולר, המשקף לגילת שווי חברה של 207 מיליון דולר.

בהסכם שנחתם בין פימי ליורק התחייבה האחרונה להיענות להצעת הרכש של הקרן שבשליטת דוידי. כיום, לפני העסקה בין הקרנות, מחזיקה יורק ב-14.1% מגילת, וזאת לאחר שכבר מכרה לפימי בתחילת השנה מניות גילת בהיקף של כ-10.5 מיליון דולר.

כאמור, פימי נכנסה להשקעה ראשונה בגילת לפני שנתיים, כשרכשה 11% ממניות החברה מידי גופים מוסדיים במחיר של כ-14.3 שקל למניה, כלומר כ-3.6 דולר למניה בשער הדולר של אותה תקופה.

בהמשך, במשך זמן מה היה נראה שבעלי המניות נקלעו למבוי סתום: פימי, שלרוב רוכשת נתח גדול יותר מהחברות בהן היא משקיעה (במטרה להשיג יכולת לבצע שינויים בחברה וגם להצדיק את התשומות הניהוליות שהקרן משקיעה בתהליך ההשבחה) לא הצליחה להגדיל את החזקתה, ונשארה עם החזקה דומה לזו של קרן יורק. בנקודת הזמן הזו היא הייתה צריכה להחליט ‏ אם למכור את ההחזקה בגילת או לנסות בכל זאת להגיע לשליטה בחברה. בפימי בחרו באפשרות השנייה. ‏

‎ההיסטוריה של קרן יורק בגילת התחילה עוד בשנת 2005, ולמעשה זאת הייתה ההשקעה הראשונה שביצעה הקרן בישראל. באותו זמן רכשה יורק את חובה של גילת לבנק הפועלים, וקיבלה אופציה להמרת החוב למניות במחיר של 7.5 דולר למניה, שאחר כך הופחת ל-6.75 דולר. הקרן מימשה את האופציה בשנת 2006 ובעקבות זאת החזיקה בכ-35% ממניות גילת.‏

יורק, כקרן גידור, אינה אמורה להישאר בהשקעה בחברות לאורך תקופה כה ארוכה כפי שקרה לה בגילת, אך הקרן נקלעה למצב שבו היא "נתקעה" בחברה. היא חיכתה לאפשרות למכור את החזקתה ברווח, אך גילת לא התרוממה ובהתאם גם ביצועי המניה שלה.

אמנם פחות משלושה חודשים לאחר שהפכה לבעלת המניות הגדולה בגילת, מימשה יורק חלק ממניותיה ברווח של כמה מיליוני דולרים - כשמכרה החזקות במסגרת הנפקה משנית של גילת בנאסד"ק במחיר של 8.5 דולר למניה - אך האקזיט הגדול לו ציפתה לא הגיע.

יורק וגילת עמדו על סף אקזיט כזה ב-2008, כשקבוצת משקיעים אמריקאים וישראלים בראשות מאיר שמיר הייתה אמורה לרכוש את גילת תמורת 480 מיליון דולר - יותר מכפול מהשווי נוכחי שלה - אך העסקה התפוצצה בסופו של דבר. מחיר המניה בעסקה שלא יצאה לפועל היה 11.4 דולר, למעלה מפי שניים ממחירה כעת (כיום, כאמור, עומד שוויה על כ-200 מיליון דולר).

נזכיר כי אחרי ביצוע ההשקעה בגילת הוביל ג'רמי בלנק את קרן יורק לביצוע השקעות גדולות ומוצלחות הרבה יותר, שהניבו לה רווחים עצומים, במניות בית ההשקעות פסגות ובאג"ח אי.די.בי. כמו כן הפכה לאחרונה קרן יורק לבעלת המניות גדולה בחברת אלביט הדמיה שהייתה בשליטת מוטי זיסר, דרך רכישת אג"ח החברה ולאחר שהובילה בה הסדר חוב.

גילת, בניהולו של ארז ענתבי, עוסקת בפיתוח ושיווק של תחנות לוויין זעירות לצורכי תקשורת. לפני כמה חודשים החלה קרן פימי בפעילות אקטיבית יותר בגילת, כשהביאה לתפקיד יו"ר החברה את דב בהרב, לשעבר מנכ"ל אמדוקס ויו"ר התעשייה האווירית. בהרב החליף בתפקיד את אחד ממייסדי גילת, עמירם לוינברג, שהודיע על רצונו לפרוש.

לגילת הנסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק, יש שלוש חטיבות: אזרחית, ביטחונית, ושירותים. הראשונה מספקת ציוד תקשורת לווייני לחברות תקשורת; השנייה מספקת פתרונות תקשורת לוויינית בתנועה לצבאות וגופי ביטחון; ובמסגרת החטיבה השלישית, גילת בעצמה משמשת כספקית תקשורת, בעיקר בקולומביה ובפרו.

שתי הפעילויות הראשונות נחשבות למנועי צמיחה בחברה. נראה שבקרן פימי מעריכים את הידע והניסיון שצברה גילת לאורך השנים, ומעריכים שתוכל להשיג מהם יותר. בינתיים, בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של גילת לא מזהירות. במחצית הראשונה של 2014 רשמה גילת הכנסות של כ-105 מיליון דולר, והפסידה 4.1 מיליון דולר. על בסיס ‏Non-GAAP‏ החברה הייתה מאוזנת בשורה התחתונה. ה-‏EBITDA‏ (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) עמד במחצית על 6.7 מיליון דולר. עם זאת, המחצית השנייה צפויה להיות משופרת, משום שגילת עדיין מצפה להשיג את יעדיה השנתיים הכוללים הכנסות של 240-245 מיליון דולר, ושיעור ‏EBITDA‏ של 9% (21.6-22.1 מיליון דולר).‏