החתמים בהנפקת עליבאבא יגרפו יותר מ-250 מיליון דולר

רוב הסכום יתחלק בין 5 בנקים ■ המניה זינקה ב-38% ביום המסחר הראשון

ג'ק מא בהנפקת עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא בהנפקת עליבאבא / צילום: רויטרס

הבנקים שעבדו על ההנפקה של עליבאבא צפויים לחלוק ביניהם עמלות בסך של למעלה מ-250 מיליון דולר, לאחר יום מסחר ראשון מוצלח במניות של חברת האינטרנט הסינית.

סך העמלות היה 1% מסך התקבולים בהנפקה, שהגיעו ל-25 מיליארד דולר, או 250 מיליון דולר. זהו סכום נמוך בהשוואה להנפקות קטנות יותר, שבהן עשוי הסכום להגיע ל-5% מהכסף שגויס בהנפקה, או 1.1% עבור פייסבוק.

בדרך-כלל מקבלים שני בנקים את רוב העמלות. אך בניגוד לרוב ההנפקות, עליבאבא מינתה 5 בנקים להוביל את ההנפקה יחדיו - קרדיט סוויס, דויטשה בנק, גולדמן זאקס, JPMorgan ומורגן סטנלי.

כל אחד מן הבנקים יקבל כ-15% מצבר העמלות, שהם כ-37.5 מיליון דולר. בנקים אחרים, שמילאו תפקיד קטן יותר בתהליך, יקבלו נתח קטן יותר - כמו סיטיגרופ, שיקבל 7.5% מסך העמלות, שהם כ-19 מיליון דולר.

השוויוניות יוצאת הדופן פירושה שלא חל שינוי גדול בדירוג של הבנקים מבחינת ההנפקות של חברות טכנולוגיות. לפני העסקה של עליבאבא, גולדמן היה בראש הרשימה לשנת 2014, עם נתח של 13% בעסקאות של הענף, כך על פי Dealogic, ואילו מורגן סטנלי הגיע למקום השני, עם 12.5%. גולדמן זאקס עמד בראש הרשימה בשנה שעברה, ואילו מורגן סטנלי, שהובילה את הנפקת פייסבוק, היתה בפסגה בשנת 2012.

ישנו גם צבר נוסף של "עמלות תמריץ", בשווי 0.2% מ-25 מיליארד הדולר, שהם כ-50 מיליון דולר. אדם המקורב לנושא אמר כי היא תוקצה לפי שיקול דעתה של עליבאבא.

גולדמן מילא תפקיד נוסף - כגורם מייצב - שמטרתו לוודא שהמסחר ביום הראשון יזרום היטב. הדבר אמור היה להעניק לבנק עמלות מרכישה ומכירה של מניות מעבר לעמלות ההנפקה. אולם אדם המקורב לנושא אמר שהמניה נסחרה בצורה כה מוצלחת עד שלא היה צורך בתמיכתו של הבנק ולכן לא יוכל לקבל את העמלה הגבוהה יותר.

המניה החלה להיסחר ביום שישי במחיר של 92.70 דולר לפני שנסגרה במחיר של 93.89 דולר, עלייה של 38% לעומת המחיר הראשוני בהנפקה, שעמד על 68 דולר.

עם התקרב סוף הרבעון השלישי, היו המנהלים הבכירים בבנקים מאושרים מהמאמצים של צוותי החיתום שלהם. בניגוד למקורות הכנסה אחרים בבנקאות השקעות כמו מסחר באג"ח, חיתום אינו פעילות עתירת הוצאות, ולכן היא מייצרת החזרים גבוהים על ההון.

לא הכל הולך רק לשורת הרווח. צריך לשלם לבנקאי ההשקעות - כ-35% מסך ההכנסות - כמו גם מסים. ברבעון הקודם, למשל, הרוויחה גודלמן זאקס 545 מיליון דולר מחיתום של מניות.