הממשלה אישרה מענק של 1.1 מיליארד שקל לאינטל

אינטל תקבל 300 מיליון דולר בתמורה להשקעת ענק בישראל בשנים הקרובות של כ-22 מיליארד שקל ■ החברה תיהנה ממס חברות מופחת בשיעור של 5% למשך 10 שנים, בתמורה לרכש גומלין בישראל בכ-2 מיליארד שקל

‎מנהלת מרכז ההשקעות שבמשרד הכלכלה אישרה היום (ב') את התוכנית למתן מענק בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל (כ-300 מיליון דולר) לענקית השבבים אינטל. בתמורה למענק, אינטל התחייבה לשדרג את המפעל שלה בקריית גת באופן שיהיה המתקדם ביותר מבין מפעלי החברה בעולם, וזאת באמצעות השקעה של כ-6 מיליארד דולר (כ-22 מיליארד שקל) במהלך 5 השנים הקרובות.

המפעל החדש יזכה למעמד של מפעל מועדף מיוחד, הגדרה שנגזרת מהחוק לעידוד השקעות הון ומתייחסת למפעלים בעלי תרומה מהותית לכלכלה הישראלית. מתוקף מעמד ייחודי זה, שכבר אושר בידי מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן, אינטל תשלם מס חברות מופחת בשיעור של 5% בלבד במשך 10 שנים.

במסגרת התוכנית, אינטל תעסיק כ-1,000 עובדים נוספים - בהתאם לתוכנית העסקית שהגישה במהלך המו"מ שקדם להחלטה על מתן המענק. במשרד הכלכלה אמרו היום, כי כ-2,500 עובדים נוספים יועסקו במעגלי העבודה העקיפים במהלך התקופה שבה ישודרג המפעל בקריית גת. ענקית השבבים התחייבה גם שלפחות חצי מהמועסקים שלה יהיו מתושבי הדרום, מקו גדרה ודרומה.

בין המחויבויות של אינטל מתוקף ההסכם החדש עם המדינה, החברה התחייבה גם על קיום רכש גומלין שתעשה בישראל בשנים הקרובות בהיקף מצטבר של כ-2 מיליארד שקל (כ-550 מיליון דולר) במשך חמש שנים ובכפוף לאישור של רשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי). תוכנית רכש הגומלין תיעשה לצד הליך נפרד של רכש מקומי נוסף בהיקף של כ-200 מיליון שקל מדי שנה.

במהלך שנת 2013 אינטל קיימה בישראל רכש גומלין בהיקף של כ-3.1 מיליארד שקל (כ-850 מיליון דולר), כ-90% ממנו בעסקים קטנים ובינוניים. לפי משרד הכלכלה, מאז 2006, היקף רכש הגומלין של החברה בישראל הסתכם בכ-22 מיליארד שקל (כמעט 6 מיליארד דולר).

‏ "השקעה שתחזיר את עצמה"

‎במשרדי הממשלה פעלו במהלך השנה האחרונה באופן נמרץ למען השגת ההסכם עם אינטל ולקידום השקעת הענק שלה בישראל. זאת, לאחר שבמאי 2012 החברה החליטה להשקיע כמיליארד אירו באירלנד - בעקבות סירובה של ישראל להיעתר לדרישתה למענק נרחב כדי לשדרג את המפעל בקריית גת.

כעת, עם מתן המענק החדש לאינטל, החברה צפויה להתחיל כבר בתחילת 2015 בעבודות השדרוג של המפעל שלה בדרום באופן שיאפשר לה לייצר בטכנולוגיה של 10 ננומטר. מלאכת השדרוג תימשך עד תחילת 2017.

לדברי גורמים באוצר, כספי המענק יועברו לחברה בכפוף להתקדמותה בתוכנית השדרוג, בהתאם למתווה שאושר במגעים שהתקיימו עם אינטל במהלך השנה האחרונה. לדברי גורמים במשרדי הממשלה, עוד בטרם אושר המתווה, קיימו שלושה גופים בדיקה מקיפה לגבי הכדאיות הכלכלית של ההשקעה בענקית השבבים: משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה וחברה חיצונית שנשכרה לשם כך בידי מינהלת מרכז ההשקעות. "כל הבדיקות העלו כי מדובר בהשקעה שתחזיר את עצמה ותהיה טובה מאוד למשק", אמר גורם במשרד האוצר.

כיום אינטל מעסיקה באתרי הפעילות שלה בישראל כ-10,000 עובדים. קריית גת היא אתר הפעילות המרכזי שלה בארץ. מעבר להתחייבותה להעסיק כ-1,000 עובדים חדשים בתמורה למענק החדש, במשרדי הכלכלה והאוצר דיווחו על התחייבות נוספת מצדה להתקשרות עם חברות קטנות ובינוניות שיזכו גם להכרה כספקים המאושרים בידי אינטל. הכרה כזאת תעמיד לספקים אלה את היכולת לפנות ללקוחות ולשווקים נוספים בעולם, ובכך להרחיב באופן ניכר את פעילותם.

‏"מדובר בהחלטה בעלת חשיבות אסטרטגית שמהווה תרומה מהותית ומשמעותית לתדמית של ישראל כמדינה מובילה בחדשנות טכנולוגית ומהווה מוקד אטרקטיבי למשקיעים ולחברות בישראל ובעולם", אמר היום מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ'.

לדברי שר הכלכלה, נפתלי בנט, "אישור ההגעה של אינטל לישראל בהשקעה הגדולה ביותר בתולדות ישראל היא אירוע היסטורי לכל תושבי המדינה. ישראל תכניס בעקבות המהלך מאות מיליוני שקלים ממסים והדבר מהווה בשורה אדירה לכלכלה הישראלית שפותחת את השנה החדשה בצעד ענק קדימה וממצבת את ישראל כיעד השקעה אטרקטיבי בקנה מידה עולמי, אם לא היינו מעמידים את המענק הזה לחברה, היא הייתה מבצעת את ההשקעה שלה באירלנד או בארה"ב, שם כבר פרסו לקראתה שטיחים אדומים. במצב כזה, כל כספי המסים שהמדינה תיהנה מהם היו משולמים במקומות אחרים. ההשקעה הזאת היא רווח נקי של ישראל".

גם שר האוצר, יאיר לפיד, בירך היום על ההסכם ואמר כי "ההשקעה של אינטל בישראל מהווה נכס אסטרטגי עבור התעשייה הישראלית".

מדובר בסבב חמישי שבו המדינה מחליטה על מתן מענקים של מאות מיליוני דולרים לאינטל בתמורה להשקעות על הרחבת פעילותה התעשייתית בישראל. מאז 1996, אז קיבלה החברה מענק בהיקף של כמעט 700 מיליון דולר, ועד לשנת 2011, אינטל קיבלה מהמדינה כ-1.4 מיליארד דולר כמענקים. מנגד, בחברה ובמשרדי הממשלה אומרים כי ההשקעות באינטל השתלמו למשק, בזכות יצוא בהיקפים שנתיים של מיליארדי דולרים, רכש גומלין נרחב והכנסות ל מסים מהמשכורות הגבוהות יחסית שבהן משתכרים עובדים בחברה.

עם זאת, גורמים במשק הביעו בשנים האחרונות את מורת רוחם ממענקי הענק שמקבלת אינטל מדי כמה שנים מהממשלה, וקראו למרכז ההשקעות לבחון מתן מענקים גדולים יותר לחברות מהתעשייה המסורתית או לעודד חברה רב-לאומית חדשה להשקיע בישראל, כמו חברה בתחום הפרמצבטיקה.

המספרים של אינטל בישראל
 המספרים של אינטל בישראל