אובמה ייפגש עם נתניהו בשבוע הבא: ידונו בדאע"ש ואיראן

ראש הממשלה ינאם בעצרת הכללית של או"ם ביום ב' הבא, ויגיע לוושינגטון לכמה שעות ביום ד' כדי להיפגש עם הנשיא ■ מחמוד עבאס: "אני קורא לנתניהו – עשה שלום"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צילום:  צילום: אבי אוחיון לע"מ
ברק אובמה בנימין נתניהו / צילום: צילום: אבי אוחיון לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייוועד עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ב-1 באוקטובר, יום ד' הבא, בבית הלבן. כך הודיע הממשל. רה"מ ינאם בעצרת הכללית של או"ם, כנראה ביום ב' הבא, ויגיע לוושינגטון לביקור קצרצר לשיחה עם אובמה.

זו תהיה הפגישה הראשונה בין שני המנהיגים מאז ביקורו של נתניהו בוושינגטון במארס. השיחה ביניהם צפויה להתמקד בשני הנושאים שנמצאים עתה בכותרות וששלובים זה בזה: המערכה נגד דאע"ש והמו"מ עם איראן על מאמצי משטר האייתאללות להתחמש בנשק גרעיני.

נתניהו ומנהיגים ישראלים אחרים הדגישו בשבועות שחלפו שסכנתה של איראן גרעינית גדולה הרבה יותר מזו של דאע"ש, וקראו לארה"ב לא לעשות ויתורים לטהראן במו"מ הגרעיני. נראה שאובמה אימץ לפחות את רוחה של הגישה הישראלית. דובר הבית הלבן הודיע אתמול, שארה"ב אינה מסכימה לעשות ויתורים לאיראן בסוגיה הגרעינית תמורת מחויבות איראנית להשתתף במערכה נגד דאע"ש.

נתניהו הכריז באחרונה, שישראל תומכת במערכה נגד דאע"ש ותורמת לה בדרכים שסמויות מן העין.

נתניהו צפוי לבקש מאובמה להביע התנגדות פומבית לכוונתו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לפנות למועצת הביטחון ולדרוש החלטה עם שיניים שתחייב את ישראל לסגת מהגדה, אם לא ישורטט מתווה למו"מ בין ישראל לפלסטינים.

בפגישה עם סטודנטים בניו-יורק, אמר אמש עבאס, כי בנאומו בעצרת הוא יציג לו"ז חדש למו"מ בין הפלסטינים לישראל.

"היום אני קורא לראש הממשלה נתניהו: "שים קץ לכיבוש, עשה שלום", אמר עבאס.

אובמה, שיפתח את מושב העצרת הכללית של או"ם מחר (ד'), ייפגש בניו-יורק עם אישים מזרח-תיכוניים בולטים, ובכללם נשיא מצרים, עבדל פאתח אל סיסי. זו תהיה הפגישה הראשונה בין השניים. בעוד שלממשל אובמה היו טענות קשות נגד אל סיסי בגלל מדיניות יד הברזל של ממשלתו, הוא אינו יכול להתעלם מתרומת מצרים להשגתה של הפסקת האש בין ישראל לפלסטינים. אובמה ייפגש גם עם ראש הממשלה החדש של עיראק, היידר אל עבאדי.

בינתים לא ברור אם אובמה ייפגש עם נשיא איראן, חסאן רוחאני. דיבורים על פגישה היסטורית כזו רווחו במושב הקודם של העצרת, ב-2013, אך בסופו של דבר הסתפקו השניים בשיחת טלפון קצרה לפני שרוחאני שב לארצו.