מיקרוסופט תשיק ביום ג' את מערכת ההפעלה חלונות 9

אחרי האכזבה מחלונות 8 מצפים האנליסטים לגרסה משופרת: "חלונות 9 עשויה להפוך להשקת מוצר שמשנה את כללי המשחק מבחינתה של מיקרוסופט"

מערכת ההפעלה חלונות 8 / צילום: בלומברג
מערכת ההפעלה חלונות 8 / צילום: בלומברג

חברת מיקרוסופט תחשוף ביום שלישי את השם החדש של המוצר הידוע ביותר שלה ותספק הצצה רשמית ראשונה למערכת ההפעלה חלונות החדשה.

במסגרת הפרויקט, שזכה בשנים האחרונות לכינוי "סף" (Threshold) בתוך חברת התוכנה ולשם "חלונות 9" מחוצה לה, תיצור החברה, ככל הנראה, מותג חדש לגמרי, או תיקרא סתם "חלונות", כך אמרו אנליסטים, לקראת ההשקה המלאה של המוצר בראשית השנה הבאה.

שינוי השם מסמל את הכיוון והסגנון החדש של מיקרוסופט, המתרחקת ממיקוד אגרסיבי בחלונות ובמחשבים אישיים - חותמו של המנכ"ל הקודם של החברה, סטיב באלמר. הדגש החדש הוא על מכירת שירותים לכל סוגי המכשירים, והמנכ"ל החדש של החברה, סאטיה נאדלה, הוא שמוביל אותו.

כמו כן, מייצג המעבר את הרצון למחוק את הסלידה שעוררה מערכת ההפעלה חלונות 8, שהיתה ניסיון שאפתני לעצב מחדש את חלונות תוך שימת דגש על משתמשים של מחשבי טאבלט. המערכת זרתה כעס ובלבול בקרב שוק הליבה של לקוחות החברה, המשתמשים בעכברים ובמקלדות.

"חלונות 8 לא היה רגע של שיא מבחינתה של מיקרוסופט", כך אמר מייקל סילבר, אנליסט בחברת המחקר הטכנולוגית גרטנר. "ככל הנראה הסוגיה הגדולה ביותר שנותרה היא הפגיעה בשם המותג".

משתמשים רבים מחו נמרצות על מותו של כפתור ה-Start והכנסתה של תבנית צבעונית של ריבועים או אריחים המייצגים אפליקציות במה שנודע כממשק המשתמש המודרני, למרות שהם יכלו בקלות לעבור למראה ה"מסורתי" של שולחן העבודה.

אם לשפוט לפי ההדלפות האחרונות ברשת, שמיקרוסופט לא ניסתה לסתור אותן, תפריט כפתור ה-Start יחזור לתוכנת חלונות הבאה, עם אפשרות להכנסת ה"אריחים" אם רוצים בכך.

אך הבעיה שמשתמשים צריכים לעבור בין ממשק מודרני לשולחן עבודה מסורתי - למשל, כדי להשתמש בגרסה המלאה של תוכנת גיליון האקסל - טרם נפתרה.

"ההתנהגות הסכיזופרנית בין ממשק המשתמש המודרני לבין שולחן העבודה של חלונות צריכה להסתיים", כך אמר דייוויד ג'ונסון, אנליסט בחברת המחקר הטכנולוגי פורסטר. "הם צריכים לפתור את זה".

מיקרוסופט סירבה להגיב על השם החדש, או על תוכן ההשקה הצפויה ביום ג'.

החברה מסרה רק כי היא תצטרך "לדון" בשאלה לאן פניה של חלונות באירוע המסוגנן שיתקיים ביום ג' בסן פרנסיסקו.

הנוסח הנבחר ומקום האירוע מייצגים מיקרוסופט צנועה יותר, עם פרופיל נמוך יותר, בהובלתו של נאדלה, המעוניין לשקם את כבודה של החברה באזור מפרץ סן פרנסיסקו ועמק הסיליקון בשעה שהחברה מתרחקת משוק המחשבים האישיים וממלאת תפקיד גדול יותר בעולם המובייל שאותו מובילות אפל וגוגל.

הסלוגן של נאדלה הוא "מובייל קודם, ענן קודם", ולמרות שהוא לא יהיה נוכח באירוע בסן פרנסיסקו - בשל נסיעה לאסיה - הנושא יעמוד בחזית האירוע. "זהו משטח ההמראה והזרז בחזון הענן ההוליסטי של נאדלה לשנים הבאות" כך אמר דניאל אייבס, אנליסט בבנק ההשקעות FBR Capital Markets. "חלונות 9 עשויה להפוך להשקת מוצר שמשנה את כללי המשחק מבחינתה של מיקרוסופט".

נאדלה משלים עם העובדה שאין צמיחה במכירות המחשבים האישיים, וכך גם במכירות של חלונות. המערכת משמשת כיום רק ב-14% מהמכשירים הממוחשבים שנמכרו בשנה שעברה, כך על פי גרטנר.

תגובתו היתה להתמקד במכירת שירותים באיכות גבוהה, כמו חבילת האפליקציות אופיס או אחסון של מסמכים בענן - למשתמשים בכל מכשיר או מערכת.

"מיקרוסופט משתנה מחברה שהיתה ממוקדת בחלונות לחברה הממוקדת בשירותים", כך אמר סילבר מחברת גרטנר. "היא חייבת ללכת בדרך הזאת. ההכנסות מחלונות יירדו ככל הנראה, ומשימתה של מיקרוסופט תהיה להחליף את ההכנסות מחלונות בהכנסות משירותים בכל מיני פלטפורמות".

האתגר היה למצוא אפליקציות ושירותים מעולים שמשתמשים לא יכולים להסתדר בלעדיהם.

"מיקרוסופט ביססה את העסק שלה על היכולת להיות טובה מאוד בפיתוח מה שאנשים צריכים באותו הרגע, למשל אקסל בשנות התשעים של המאה הקודמת", כך אמר ג'ונסון מפורסטר. "זה מה שמיקרוסופט צריכה לעשות כדי לחזור ולחדש וליצור דברים שאנשים לא יכולים להסתדר בלעדיהם".