השקת פתיחת חשבונות הבנק באינטרנט מתעכבת בגלל ב"י

בבנק ישראל עדיין לא הכינו את כל המסמכים לאישור החתימה דיגיטלית, עליהם צריך לחתום שר האוצר יאיר לפיד ■ בבנקים מעדיפים לחכות לכך שניתן יהיה להשיק את השירות באמצעות חתימה דיגיטלית ולא באמצעות דואר שליחים

 בנק / צילום: thinkstock
בנק / צילום: thinkstock

השקת פתיחת חשבונות הבנק באינטרנט מתעכבת. לפני מספר שבועות פרסמו בפיקוח על הבנקים על המתווה לפתיחת חשבון באינטרנט, הכלל את התנאים והמגבלות לפתיחת חשבון. לפי המתווה, ניתן היה לפתוח את החשבון החל מה-14 בספטמבר, אולם שבועיים עברו ובבנקים טרם השיקו את השירות.

הסיבה לכך היא שכדי שניתן לעשות זאת, שר האוצר יאיר לפיד צריך לחתום על כללי הגילוי הנאות המאפשר חתימה דיגיטלית. בבנק ישראל לא סיימו להכין את המסמכים בנושא, ולכן שלב זה עדיין לא הושלם.

טכנית, יכולים הבנקים להציע פתיחת חשבון באינטרנט, אך בשלב זה הם צריכים לעשות זאת באמצעות דואר שליחים, אלא שבבנקים מעדיפים לחכות לכך שניתן יהיה להשיק את השירות באמצעות חתימה דיגיטלית ולא באמצעות שליחים.

בבנק ישראל מסבירים כי העיכוב בהכנת המסמכים לחתימתו של שר האוצר נובע מעומס באגף הפיקוח על הבנקים, המקדם בימים אלה יוזמות נוספות. לפי הערכות, בשבועות הקרובים יושלם התהליך.

בבנק ישראל מעוניינים לקדם את העניין, מכיוון שמדובר באחת מההמלצות של ועדת זקן, שמטרתה לשפר את התחרותיות במערכת הבנקאית. מצד שני, פתיחת חשבון באינטרנט ללא זיהוי פנים-אל-פנים של הלקוח עלולה להוות פרצה לפתיחת חשבונות שייעשו באמצעותם פעולות להלבנת הון.

כדי לאזן בין הרצון לשפר את התחרות למניעת פרצות להלבנות הון, הטיל בנק ישראל מגבלות על חשבונות מסוג זה. מהתנאים עולה כי פתיחת חשבון באינטרנט תהיה אפשרית רק למי שיש לו כבר חשבון בנק, כלומר היא אינה מתאימה ללקוחות חדשים.

כמו כן, ניתן יהיה לבצע פעולות במזומן בסכום של 10,000 שקל לכל היותר, ופעולות אחרות - עד 50 אלף שקל; יתרת הנכסים בחשבון תוכל לעמוד על 300 אלף שקל לכל היותר, ולא ניתן להפעיל מורשה חתימה. המגבלות השונות יוסרו כאשר הלקוח יגיע לאחד מסניפי הבנק וישלים את תהליך הזיהוי.