חשד: ספק המים בדימונה קיבל מיליונים לתשתיות - ולא הקים

הרב שמעון אהרוניאן לא ימשיך כספק המים של מכון טיהור השפכים בדימונה בשל חשדות למעשים פליליים מצידו ואולי גם ברשות המים

בפסק דין חריג בחומרתו, וכפי שעלה בתחקיר "גלובס", קבע לפני שבוע בית הדין לענייני מים בחיפה כי אין לחדש את הרישיון של הרב שמעון אהרוניאן כספק המים של מכון טיהור השפכים בדימונה, שקיבל לפני 10 שנים, בשל חשדות למעשים פליליים של אהרוניאן ואולי גם ברשות המים.

אהרוניאן, שהתמודד בעבר לתפקיד במועצה הדתית של רעננה מטעם סיעת ש"ס, הקים את תאגיד "קולחי דימונה" וקיבל ללא מכרז את הרישיון של ספק המים של מכון טיהור השפכים של דימונה. במסגרת הרישיון קיבל מהמדינה מענקים בשווי מיליוני שקלים, כהשתתפות בהקמת תשתיות המים.

אהרוניאן קיבל ממשרד החקלאות ומרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בהחלטה מיוחדת של מועצת מקרקעי ישראל בראשות שר התשתיות דאז אליהו סויסה מש"ס, אישור להקמת מטע אשלים לצורך תעשיית העץ סמוך לדימונה, אולם נטע מטעי פרי הצורכים מים בכמויות גדולות.

ברשות המים התעלמו במשך שנים מן העובדה שבשני כובעיו, כספק מים וכצרכן מים בעת ובעונה אחת, מצוי אהרוניאן במצב של ניגוד עניינים מובנה.

נועם בלום, יזם שהקים ב-1992 בשטח סמוך חוות צברים בשם "צברי אורלי", טוען זה שנים כי אהרוניאן, בגלל ניגוד העניינים, מקפח אותו בחלוקת המים ואינו מספק לחוות הצברים את המכסה המגיעה לה. בעקבות כך יובש חלק ממטע הצברים, ובלום נקלע למשבר כלכלי.

בלום התלונן בפני מבקר המדינה וביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית לה"ב 433, ובמקביל תבע באמצעות עו"ד אייל בר אליעזר ממשרד בלטר-גוט-אלוני ושות' את רשות המים, משרד החקלאות ועיריית דימונה, על הפרת התחייבות שלטונית לאספקת מים לפי המכסה שנקבעה לו. בית המשפט העליון החליט לאחרונה כי "יש להביא את בלום לתקנתו בלי צורך בהתדיינות", ופסק לטובתו פיצויים בגובה 5.5 מיליון שקל.

"מתחייבת חקירה ברשות המים"

בתחקיר "גלובס" התברר כי אהרוניאן קיבל מרשות המים מענקים בגובה 6.8 מיליון שקל. בית הדין למים קבע כי חקירת לה"ב ובדיקה של רשות המים "מצביעות על חשדות לעבירות פליליות, חשדות המבוססים בראיות לכאוריות. חלק מהתשתיות שהיו אמורות להימצא במפעל המים של אהרוניאן, תשתיות שעבור התקנתן העניקה לו רשות המים מענקים בסכומים של מיליוני שקלים, אינן קיימות".

בפסק הדין, מפי השופט בבית הדין למים, רון שפירא, נכתב: "בא-כוחו של אהרוניאן, עו"ד ישעיהו הורוביץ, מרמז בטיעוניו כי ככל שהיו אי-סדרים ואולי אף בוצעו עבירות פליליות, הרי שאלה אינם רק נחלת אהרוניאן אלא גם גורמים אצל רשות המים.

"אין חולק כי הממצאים, שלפיהם המדינה העניקה מענקים בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים לידי מפיק מים, וזאת ללא כל בדיקה ובקרה ווידוא כי מפיק המים ביצע את התחייבויותיו, יחייבו חקירה גם אצל רשות המים, וככל שיימצא כי מי מהעובדים או ממלאי התפקידים ברשות המים לא מילא את תפקידו כנדרש, ואולי אף היה מעורב בפלילים, יחייב הדבר נקיטת הליכים מתאימים".

השופט שפירא סיכם: "בא-כוחו של אהרוניאן רמז כי יש מקום לבחון את התנהלותם של ממלאי תפקידים ברשות המים בעניינו של אהרוניאן. בעניין זה נראה כי אכן יש מקום לערוך בדיקה מקיפה בכל הנוגע להחלטות שהתקבלו בעניין תאגיד קולחי דימונה, לרבות כל מענקי הסיוע שניתנו לאהרוניאן, ולבחון כיצד זה נעלמו מעיני רשות המים כל אותם ממצאים כפי שנתגלו בבדיקה שנערכה כעת, ממצאים המעידים לכאורה כי כספי ציבור בסכומים של מיליוני שקלים ניתנו לאהרוניאן ולא שימשו לייעוד שלשמו נמסרו.

"ראוי הוא כי גם לאחר הזמן, והגם שייתכן וממלאי התפקידים התחלפו, כי יוסקו המסקנות המתבקשות בכל הנוגע לליקויים שנתגלו, הגם שבאיחור, וזאת כדי למנוע תקלות דומות בעתיד".

"חשדות לשימוש בכספי המדינה"

מרשות המים נמסר בתגובה: "רשות המים פועלת זה זמן ארוך לצורך הבטחת אספקה תקינה של מי קולחים במפעל קולחי דימונה. זאת, לאחר שהתקבלו תלונות שונות על תפקוד ספק המים. לתלונות הללו הצטרפו גם חשדות על כך שהמפעל לא הוקם במלואו ושכספי סיוע שנתנה המדינה בעבור הקמת המפעל לא שימשו למטרה שלשמה ניתנו.

"במטרה לברר את מצב המפעל ואת החשדות על כך שהמפעל לא הושלם, הכניסה רשות המים למפעל ספק מים אחר, שיבחן עבורה את מצבו של המפעל ואת ניהול אספקת המים במקום. בעקבות הממצאים שהוצגו לרשות המים, שהצביעו על בעיות בהתנהלות של הספק והעלו חשדות בנוגע לשימוש שנעשה בכספי המדינה שהועברו לספק, החליטה רשות המים שלא לחדש את רישיונו של הספק לאספקת מים. במקום יחל בקרוב לפעול ספק מים אחר.

"במקביל, פועלת כעת הרשות לקבלת ממצאי החקירה המשטרתית על מנת לשקול את המשך הצעדים מול חברת קולחי דימונה והעומד בראשה, כולל האפשרות של הגשת תביעה להשבת הכספים שניתנו לחברה זו. יש לציין כי בחקירת המשטרה לא הועלו חשדות כלשהם כנגד עובדי רשות המים.

"לאור הערת בית המשפט לעניין בדיקת תהליך מתן המענקים לצורך מניעת הישנות מעשים מסוג זה, גם היבט זה ייבדק לעומק".