לראשונה: רשות השידור תכיר בזכות היוצרים ותשלם תמלוגים

העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, הודיע על כך לארגוני היוצרים

יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן
יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן

העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, הודיע לארגוני היוצרים כי יכניס לכל החוזים שייחתמו מולם את "סעיף תל"י" שמכיר בזכותם הקניינית של היוצרים ביצירתם ומבטיח להם תשלום תמלוגים.

מדובר לפי שעה במהלך הצהרתי, אם כי משמעותי, לאור העובדה שרשות השידור הנמצאת בהליך פירוק עדיין לא החליטה על יציאה להפקות חדשות, ולא חתמה על הסכמים מחודשים מול במאים או תסריטאים.

לאורך שנים נמנעה הרשות מהכרה רשמית בזכותם הקניינית על יצירתם. ב-2007, ביוזמתו של יו"ר הרשות לשעבר משה גביש, התקיים הליך גישור בין תל"י לרשות על-ידי שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. בעקבות הגישור החלה הרשות לשלם לחברת התמלוגים של הבמאים והתסריטאים סכומים שוטפים, אך סירבה לאפשר ליוצרים לשמור זכויות ביצירתם, בדומה לגופי השידור האחרים בישראל.

"ציון דרך חשוב"

בשבועות האחרונים, לאחר כניסתו של הכנ"ר כמפרק ברשות השידור וכניסתו של ויזנטל לתפקידו, התחדשו המגעים בין הצדדים. לאחרונה התקיימה פגישה בין העורך הראשי החדש של הרשות לבין ראשי תל"י, היו"ר רן טל והמנכ"לית אופירה לובניצקי.

כבר בראשית הפגישה הודיע ויזנטל מיוזמתו כי הרשות תכיר בזכותם הקניינית של היוצרים ותכלול מעתה והלאה את הסעיף בחוזים מולם. ההכרה של הרשות בסעיף תקפה החל מספטמבר 2014, ואילו לגבי החלה רטרואקטיבית של הסעיף בחוזים שנחתמו בשנים עברו נמשכים המגעים בין הצדדים.

"זה ציון-דרך חשוב מאוד עבור היוצרים החברים בתל"י", אומרת לובניצקי. "אני מודה ליונה ויזנטל, שהשכיל לזהות מייד את העיוות ותיקן אותו מיוזמתו במהירות ובנחרצות. זו התנהלות מרשימה, שנוסכת הרבה אופטימיות ביחס לעתיד הצפוי לשידור הציבורי החדש, מבחינת היוצרים ובכלל".

לדבריה, "משמעות שמירת הזכויות ביצירה, מעבר להיותה עניין מוסרי בסיסי וצודק, היא הכרה בזכותו הקניינית של היוצר ביצירתו ושותפות מינימלית שלו בהצלחתה. פועל יוצא של הכרה קניינית זו הוא שתשלום התמלוגים בגין השימוש ביצירה אינו מעשה של 'נדיבות לב' שאותו ניתן לשנות או להפסיק בכל עת".

ברשות השידור סירבו להגיב.