1.7 מיליארד ש' יועברו ליישום מסקנות הוועדה למלחמה בעוני

כ-3 חודשים לאחר שהוגשו מסקנות ועדת אלאלוף ובצל קרבות התקציב, השר מאיר כהן הודיע על תוספת תקציבית של 1.7 מיליארד למאבק בעוני, מתוך 4 מיליארד השקלים עליהם המליצה הוועדה

מאיר כהן שר הרווחה/ צילום: רויטרס
מאיר כהן שר הרווחה/ צילום: רויטרס

כיצד מתכוון לטפל משרד הרווחה בעוני? שר הרווחה מאיר כהן כינס היום (ב') תדרוך בנוגע למסקנות ועדת אלאלוף, שדנה במאבק בעוני והגישה את מסקנותיה לשר בחודש יוני האחרון. ערב ההצבעה על התקציב, הודיע השר כי משרדו קיבל 1.7 מיליארד שקלים נוספים ליישום מסקנות הוועדה - זאת למרות שהדוח המליץ על תוספת של 4 מיליארד לטובת המאבק בעוני.

כהן ציין כי יישום המסקנות יחל כבר ב-2015 והדגיש כי "מדובר בהישג". "למרות צוק איתן, ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם יותר משאלת העוני ועל כל שולחן וכל תקציב תהיה מעתה התייחסות לעוני", אמר שר הרווחה. "במשרדים לא הבינו שכל משרד צריך לטפל בשאלת העוני, כל אחד בתחומו". לדבריו, ביקש משר האוצר יאיר לפיד כי מחצית מסך כל הכספים התוספתיים יתועלו לטובת המאבק בעוני.

אלי אלאלוף, מי שעמד בראש הוועדה, הוסיף כי המהלך הוא בגדר נטילת סיכון. "זה רגע מרגש וכמעט בלתי צפוי בתכנון הוועדה, שר הרווחה לקח סיכון גדול להתמודד עם דבר מאד גדול כשפעם ראשונה קמה וועדה למלחמה בעוני", ציין אלאלוף. "לצערנו, הביטחון צמצם את הציפיות של אנשי החינוך, הרווחה והחברה".

לדברי יו"ר הוועדה מדובר במלחמה לא פחות חשובה. "זו לא פחות ממלחמה צבאית, זוהי מלחמה חברתית, צריכים להתחשב בתקצוב לשנים רבות קדימה", הדגיש אלאלוף.

עוד לפני יום הכיפורים, נפגש כהן עם אלי אלאלוף ועם אנשי האוצר על מנת לגבש תקציב למאבק. "זו מלחמה עבור אותם קשישים, ילדים, ומשפחות שהם חלק מאיתנו והפכו בשנים האחרונות לשקופים", הסביר כהן. "זה לקח עשרות שנים יותר מידי, אבל אנחנו מתחילים את המאבק מתוך חובה כחברה, וכמדינה".

בתחילת השבוע שעבר הציג שר האוצר יאיר לפיד את עיקרי התקציב המתגבש. לפי התוכנית שהציג, יורחבו התקציבים החברתיים במיליארדי שקלים, ותופעל תכנית חדשה שתוציא כ-200 אלף קשישים ממעגל העוני. כמו כן, לדברי לפיד, יועלו תקציבי מענקי העבודה שנקראו בעבר מס הכנסה שלילי בדגש על אימהות חד הוריות. שר האוצר ציין עוד כי תקציב משרד הרווחה יגדל בכחצי מיליארד שקל נוספים וכמו כן, יוקצו גם מיליארד שקלים נוספים לניצולי השואה.

עיקרי דוח ועדת אלאלוף

על-פי הדוח, שהוגש לפני כ-3 חודשים, הוועדה ממליצה על הגדלת קצבאות הבטחת ההכנסה והשלמת ההכנסה לקשישים, וכן הגדלת הסיוע בשכר דירה לזכאים, פטור מלא מתשלום על תרופות וביקורי רופא עבור אוכלוסיות חלשות, חסינות מוחלטת מניתוקי מים וחשמל למקבלי קצבאות, טיפולי שיניים בחינם לילדים עד גיל 18 ולזכאי השלמת הכנסת מגיל 75.

הדוח מציע גם לוח זמנים ליישום מסקנותיו: על-פי הוועדה, על ישראל לשאוף להפחתת שיעור העוני לזה הממוצע במדינות ה-OECD בתוך תקופת זמן של 10 שנים. על מנת לעמוד ביעד זה, ממליצים חברי הוועדה ליישם את המסקנות באופן מלא תוך פרק זמן של 3-5 שנים, כששלב היישום הראשון מתחיל כבר בתקציב המדינה של השנה הבאה, שנת 2015.