איך קרה שמשחק וירטואלי טוב ממניות מועדוני הכדורגל?

בעוד יצרנית משחק הכדורגל הפופולרי בעולם עושה חיל, מועדוני הכדורגל עצמם ממשיכים לשרוף מזומנים

כריסטיאנו רונאלדו עם גארת בייל, ריאל מדריד / צלם: רויטרס
כריסטיאנו רונאלדו עם גארת בייל, ריאל מדריד / צלם: רויטרס

בשבוע האחרון של חודש ספטמבר הושק בתרועה גדולה משחק הכדורגל FIFA15, מסדרות משחקי הווידאו הפופולריים ביותר אי-פעם, שזוכה להערצה בקרב מאות מיליוני משתמשים בעולם. מדובר גם במוצר הדגל של חברת Electronic Arts, המפתחת ומשווקת משחקים למחשבים אישיים ולקונסוליות משחקים כמו PlayStation ו-Xbox זה למעלה מ-30 שנה.

הסלוגן "EA Sports - It's in the game!" שגור בפי מתבגרים רבים בישראל ובעולם משנות ה-90 ואילך. בנוסף, בחלוף השנים לא מעט גברים החליפו את מגרש הכדורגל השכונתי במקבילו הווירטואלי, ונפגשים עם חבריהם למשחק FIFA משותף.

EA נוהגת להשיק מדי שנה בתקופה זו גרסה חדשה למשחק הכוללת שיפורים, חידושים והתאמות לקהל הלקוחות המסור שלה, ובכך היא דואגת לשמר ואף להגדיל את מחזור המכירות השנתי. מעבר למשחק הכדורגל, מחזיקה החברה במותגים מובילים נוספים, בראשם MADDEN, המבוסס על ליגת הפוטבול, ה-NFL, ענף הספורט הפופולרי באמריקה, וכן משחקים על ליגות הכדורסל (NBA) וההוקי (NHL) הבכירות בארה"ב. מעבר להתמחות בספורט, שמהווה את ליבת העשייה ואת החפיר התחרותי שלה, EA פונה גם לקהלים נוספים דרך משחק החיים הווירטואליים SIMS וסדרת המשחקים על מרוצי המכוניות Need For Speed.

EA ממוצבת, לצד Blizzard, כאחת משתי היצרניות העצמאיות המובילות בארה"ב של משחקי וידיאו, ומחיר מנייתה משקף לה שווי של 11 מיליארד דולר. בשנים האחרונות מתמקדת החברה ביישום שתי מטרות אסטרטגיות: הקטנת עלויות מו"פ ומעבר למכירות בערוץ הדיגיטלי.

אם בעבר נהגה EA לשחרר מדי שנה כמות גדולה של משחקים חדשים, למשל יותר מ-30 בשנת 2011, הרי בשנה הקרובה היא צפויה להשיק 10 משחקים חדשים בלבד. מטרת המהלך היא לאפשר לחברה להקצות יותר משאבים למותגים המובילים, ובכך לספק מוצר איכותי יותר לקהל לקוחותיה התובעני. במקביל, פעילות זו מקטינה את הוצאות המחקר והפיתוח של החברה ומגדילה באופן מיידי את השורה התחתונה.

אחת המגמות הבולטות בעולם המשחקים היא הירידה העקבית במכירות בחנויות (דיסקים) לטובת נסיקה במכירות המקוונות. כבר בשנת 2012 העריך סמנכ"ל התפעול של EA, כי בתוך שנתיים תעלה ההכנסה מהערוץ הדיגיטלי על המכירות הפרונטליות, ובהחלט ייתכן שתחזית זו תתממש השנה - בסוף הרבעון השני הגיעו המכירות המקוונות לשיעור של 46% מסך המכירות של משחקי וידיאו. מנכ"ל החברה אף חזה בזמנו, כי עד סוף העשור הנוכחי 100% מהמכירות יהיו דיגיטליות.

המיקוד האסטרטגי של EA הניב לחברה פירות משמעותיים בתקופה האחרונה. מלבד הצמיחה הדו-ספרתית שרשמה ברווחים, נוצר לה תזרים מזומנים חזק במיוחד. נכון לעכשיו, EA מתומחרת במכפיל רווח נוכחי של 58, אשר נחשב לגבוה יחסית. אולם נציין כי קונצנזוס האנליסטים צופה לחברה צמיחה מהירה: 29% בשנה הפיסקלית הנוכחית ו-24% בשנה הבאה; וכי המכפיל למארס 2015 יורד ל-18.7, סביר לנוכח המספרים שלה.

יצרנית המשחקים מגיעה לישורת האחרונה של השנה מצוידת בגרסאות חדשות לשני משחקי הדגל שלה: FIFA ו-MADDEN, בתיאום מתוכנן ומדויק לקראת ראשית עונת הקניות של הכריסטמס. במצבה הנוכחי, עם מאזן נקי מחוב, נראית Electronic Arts כהשקעה מעניינת.

כרטיס אדום למדד הכדורגל

בעוד יצרנית משחק הכדורגל הפופולרי בעולם עושה חיל, מועדוני הכדורגל עצמם ממשיכים לשרוף מזומנים.

הסיבה המרכזית לתזרים השלילי, שמאפיין את מרבית הקבוצות בעולם הכדורגל, היא השונות הגבוהה שקיימת בספורט. גם למועדון מוביל, עם קהל אוהדים גדול ונאמן שמגיע לכל משחק ורוכש מנויים ומוצרים נלווים, דוגמת חולצות, צעיפים ומזכרות, יש תלות עצומה בהצלחה המקצועית של הקבוצה בכל עונה מחדש.

במקרה שקבוצה לא תשיג את יעדיה בסיכום העונה, סביר להניח כי היא לא תצא בשכרה. במילים אחרות, התקציב שגובש בתחילת העונה, וכלל הוצאה משמעותית לטובת רכש ושכר של שחקנים ומאמנים, עשוי להפוך לגירעוני אם המועדון לא יעמוד ביעדים. הסיבה לכך היא שהתקציב נבנה מלכתחילה על הנחת תקבולים צפויים כנגזרת ממטרות הקבוצה. לכן, כישלון מקצועי פירושו הפסד הכנסות מזכויות שידור, חסויות, מכירת כרטיסים והכנסות נלוות מהמפעלים השונים.

דוגמה בולטת לכך היא מועדון הפאר מנצ'סטר יונייטד, אשר נסחר בבורסה בניו יורק תחת הסימול MANU. לאור אי-הצלחת המועדון לזכות בתארים בעונה החולפת, עברה החברה להפסד ברבעונים האחרונים, ופתיחת העונה הנוכחית המגומגמת מעמידה בצל כבד את האפשרות שמגמה זו תתהפך בקרוב. למרות שווי שוק מכובד של 2.7 מיליארד דולר, מניית מנצ'סטר יונייטד אינה מצדיקה את ההשקעה בה - מאז הנפקתה לפני כשנתיים היא רשמה תשואת חסר משמעותית ביחס למדדי השוק.

האם התופעה הזו מתרחשת גם בקרב מועדוני כדורגל אחרים?

בניגוד לישראל, שבה אין ולו מועדון מקומי אחד שמניותיו נסחרות בבורסה, באירופה ניתן למצוא מספר מועדוני כדורגל שרשומים למסחר כחברות ציבוריות. חברת המדדים STOXX יצרה עבורן מדד מיוחד, הכולל את כל קבוצות הכדורגל הנסחרות בשוקי המניות ברחבי יבשת אירופה. מדד STOXX Europe Football מורכב כיום מ-23 מועדונים, מהם 7 מהווים כ-70% מהמדד.

בין קבוצות הכדורגל הבולטות במדד ניתן למצוא את יובנטוס, לאציו ורומא האיטלקיות, בשיקטש, גלאטסראי ופנרבחצ'ה הטורקיות, בורוסיה דורטמונד מגרמניה ואייאקס מהולנד. למרות ההנאה הנלווית לרוב לצפייה בקבוצות אלה על כר הדשא הירוק, על מסכי הבורסה מניותיהן מראות בעיקר אדום.

מבחינה השוואתית שערכנו (ראו גרף) בין מדד מועדוני הכדורגל האירופי לבין מדד הבנצ'מרק של שוק המניות באירופה (STOXX600) עולה, כי בשלוש השנים האחרונות רשמו קבוצות הכדורגל הציבוריות תשואה שלילית של כ-27% בזמן שהמניות ביבשת השיגו תשואה חיובית של כ-46%. כלומר, מי שהעדיף לשים כספו במניית מועדון הכדורגל האהוד עליו, נשאר עם מחצית מהסכום שיכול היה לקבל אילו השקיע את כספו בשוק המניות האירופי.

ביצועי החסר המשמעותיים של מניות הכדורגל תומכים בטענה שהקבוצות הנסחרות בבורסה אינן מומלצות להשקעה, מהסיבה הפשוטה שנכס הבסיס עצמו - מועדון כדורגל - אינו מניב תזרים מזומנים חיובי לאורך זמן. לכן, למי מכם שאוהב כדורגל ומעוניין להשקיע בתחום, עדיף להשקיע במניית המשחק (EA) ולא בקבוצות.

*** הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

מדד מניות הכדורגל נשאר הרחק מאחור
 מדד מניות הכדורגל נשאר הרחק מאחור