סער: אשאיר ליורשי את סוגיית פתיחת המרכולים בת"א בשבת

שר הפנים הפורש החליט להשאיר ליורשו את הסוגייה המורכבת - "בהתחשב בכלל נסיבות העניין, בבירור הנדרש וגם בסיום הכהונה" ■ המשמעות: בינתיים המרכולים בת"א יישארו פתוחים בשבת

גדעון סער / צילום: איל יצהר
גדעון סער / צילום: איל יצהר

שר הפנים גדעון סער, שהודיע בחודש שעבר על פרישה מהחיים הפוליטיים, החליט לעכב את ההחלטה בעניין פתיחת המרכולים בתל-אביב בשבת.

"בהתחשב בכלל נסיבות העניין, בבירור הנדרש וגם בסיום כהונתו הקרובה - לא ראה שר הפנים מקום לקבל את ההחלטה בעניין חוק העזר השני בימיו האחרונים בתפקיד", נמסר מלשכתו של סער.

משמעות ההחלטה היא שהמרכולים בתל-אביב יישארו פתוחים בשבת - אלא אם מחליפו של סער יתנגד לכך.

סער העביר לעיריית תל-אביב את החלטתו בדבר עיכוב חוק העזר העירוני החדש. במקביל, הועברו לעירייה שאלות לבירור הנושא על-ידי הייעוץ המשפטי של משרד הפנים.

"לנגד עיניי עמדה ועומדת השאלה: איך ייראה הרחוב בישראל ביום המנוחה השבועי - יום שבת, עוד 30 שנה", סיכם סער שחזר בהחלטתו על חשיבות יום המנוחה.

בחודש יוני האחרון פסל סער סעיפים מרכזיים בחוק העזר של עיריית תל-אביב-יפו הנוגעים לפעילות בתי עסק בשבת. הוא אישר את פתיחתן של חנויות מתחמים מסחריים מסוימים, ובהם בנמל תל-אביב, בנמל יפו, ב"מתחם התחנה" בנווה-צדק וב"חנויות הנוחות" הצמודות לתחנות הדלק. עם זאת, בהתאם להחלטתו, כל שאר החנויות בעיר לא יורשו לפתוח בשבת.

כחודש וחצי לאחר מכן אישרה מועצת העיר הצעה מתוקנת של חוק העזר העירוני, המתיר פתיחת מרכולים בשבתות ובחגים. לפי ההצעה, תיקבע מכסה של 165 חנויות ברחבי העיר שיקבלו מהעירייה היתר לפעול בשבתות, עם סייג אחד - לא בסמוך לבתי-כנסת. מאז, תיקון החוק חיכה לאישורו של השר סער.

בעקבות אישורה של ההצעה המתוקנת החליט בית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב לדחות את הדיון במתן צווי סגירה ל-21 בתי עסק בתל-אביב עד נובמבר ולהמתין להחלטתו של סער.

משמעות ההחלטה היא שעד הדיון בנובמבר המרכולים נשארים פתוחים - אך ממשיכים לספוג קנסות מהעירייה וכן מקבלים זימונים למתן צווי סגירה.