כוכב נולד

התגלית של מוקדמות יורו 2016 בערוץ 1: פרשן הספורט עמיחי שפיגלר

ביברס נאתכו, נבחרת ישראל / צלם: רויטרס
ביברס נאתכו, נבחרת ישראל / צלם: רויטרס

מוקדמות יורו 2016: אנדורה-ישראל, יום ב' 21:30, ערוץ 1

כ-12.7% רייטינג הביא לערוץ 1 משחק הנבחרת מיום שישי האחרון, מול קפריסין. זהו נתון לא מבוטל, במיוחד לאור זה שלמרות היריבה הלא מאוד אטרקטיבית, אפשר להניח שבתוספת שומרי השבת ובעקבות הניצחון במשחק הפתיחה, יעלה המספר הזה ויזכיר למי שנותר ברוממה ימים יפים יותר.

בעוד יכולתם של כדורגלני הנבחרת טעונה, עדיין, הוכחה (ואני יודע שהמשפט הבא עתיק כימי הכדורגל הישראלי עצמו, אבל נדמה שהפעם יש להם סיכוי להגיע לעמדת עלייה ליורו 2016 - ולא רק בגלל הרחבת מעגל המשתתפות בטורניר), הרי שלפחות הערוץ המשדר יכול לרשום לעצמו "וי" קטן על הקמפיין שזה עתה החל:

במשך שנים, גם במדור הזה, היו שידורי הכדורגל מרוממה לשק החבטות של המבקרים. אם בכבודו של השדר הוותיק יורם ארבל היה עוד מי שנזהר וזכר לו את חסד נעוריו, הרי שהפרשן דני נוימן הפך לאצבעה הזקורה של ההנהלה הקודמת של רשות השידור בפני הציבור, לאמור: אנחנו יכולים לקחת את הפרשן הכי גרוע ועילג וללהק אותו כאוות נפשנו.

לא עוד.

העונה הופקדו שידורי הכדורגל בידי אנשי ערוץ הספורט, עמיחי שפיגלר ומוטי איווניר. איווניר הוא פרשן טוב לטעמי, והנוכחות הטלוויזיונית שלו סבירה ונקייה מהפומפוזיות (שלא עמד מאחוריה דבר) של נוימן - אבל הגילוי האמיתי הוא שפיגלר: במונחי קריירה, שפיגלר הוא "לייט בלומר": במשך שנים ראו בו בעיקר את "הבן של", אחר-כך היה נדמה שהוא מפתח קריירה של מגיש אולפן ולא של שדר.

גם "המפנה" לא אירע בן-לילה אלא עבר דרך שנים של שידורי הליגה הצרפתית ומשחקים בעלי חשיבות פחותה, אבל שפיגלר הוא טאלנט. שפתו רהוטה אך לא מתפייטת, המנעד הווקאלי שלו נמצא בדיוק במקום הנכון כדי לשדר התלהבות בלי להיות גרוטסקי, הוא חד-עין כדי לזהות מהלכים בשדה המשחק ו... חשוב לא פחות כשמשדרים כדורגל (בעיקר כדורגל ישראלי), יש לו יכולת "לשחק על זמן" ולמלא את החלל בדיבורים לא בטלים כאשר המשחק דועך לדקות ארוכות.

אז להישג נוסף של נבחרת ישראל בכדורגל (שיבטיח רייטינג גבוה במיוחד למשחק השלישי, ב-16.11 מול בוסניה) אפשר רק לייחל, מה שבטוח הוא שגם כאשר עדיין לא ברור אם רמת הכדורגל הישראלי השתפרה, חוויית הצפייה בו השתפרה לבלי היכר.

יורד אל הכביש

הרהור על טלוויזיה בעקבות "כביש 90", יום ב' 21:00, ערוץ 10

הבטחתי לעצמי שלא אכתוב עוד על "כביש 90" המצוינת, כי כמה אפשר? (במיוחד שביקורת מתלהבת שפורסמה כאן בעבר מצוטטת בקדימונים, וזה קצת מביך), ובכל זאת, לפני שבוע החל באחת מקבוצות ה"ווטס-אפ" (שאינה קשורה לטלוויזיה) דיון על הסדרה, בעקבות המלצת צפייה של חבר, לא שלי.

מהתגובות עלה כי מרבית חברינו לקבוצה, רובם אנשים נבונים, לא צפו בסדרה - מה שמיד הסיט את הדיון מ"כדאי לכם לצפות" ל"איך זה שלא צפיתם", ופתאום השאלה הזו ריחפה בחלל האוויר: סדרה תיעודית ישראלית מעולה בצד אחד וצופים פוטנציאליים מוחמצים בצד השני.

בסוף הסכמנו שאלה מגבלות הז'אנר: אנשים יעדיפו להיתקע על תוכנית רעה בערוץ שאינו ערוץ נישה. נו, לפחות הבעיה הזאת כבר נפתרה.

* ציון: 8