תיקי ההשקעות המנוהלים בספטמבר: השקט שלפני הסערה?

אוגוסט היה חודש יוצא דופן בביצועים חיוביים בתיקים, וגם ספטמבר, למרות הכוחות המנוגדים בשוק, הניב תשואה חיובית - הודות לפיזור השקעות ■ האם זה יימשך?

בורסת תל אביב / צלם: איל יצהר
בורסת תל אביב / צלם: איל יצהר

תוצאות התיקים בסיומו של הרבעון השלישי היו חיוביות, מעל ומעבר למצופה בתחילת השנה. האם השוק לפני היפוך, או שהמגמה תימשך ותוביל לשנה מצוינת בתיקי ההשקעות?

מדדי אג'יו לתיקי ההשקעות מלמדים על חודש חיובי נוסף בתיקי ההשקעות החופשיות של הציבור. התשואה המצטברת בהם מתחילת השנה ועד לסיומו של הרבעון השלישי לא הייתה מביישת תשואה מצטברת של שנה מלאה.

המדדים, שמרכזים ומציגים את הרכבי התיקים והמגמות העיקריות בתיקי ההשקעות של הציבור, מראים כי התיק הנפוץ בהרכב 20:80 רשם תשואה של 0.25% בספטמבר, וצבר תשואה של 5.24% מתחילת השנה.

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים מרכזים נתונים מבתי השקעות גדולים המנהלים קרוב ל-90% מהתיקים החופשיים של הציבור הרחב, כמו גם כספי מוסדות וארגונים רבים בישראל. הנתונים - המתקבלים מבתי השקעות, ובהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הדס-ארזים, אנליסט ותמיר פישמן - מעובדים למדדים המשקפים את "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור.

לאור ביצוע מדדי אג'יו ומשיחות רבות עם לקוחות ופעילים בשוק, סביר להניח שבתחילת השנה רבים מאיתנו היו "חותמים" על תשואות שכאלו, בתקופה שבה הריביות בארץ ובעולם כה נמוכות. אוגוסט היה חודש יוצא דופן בביצועים חיוביים, כך שאיש לא היה מופתע אילו בספטמבר היינו רואים "תיקון" קל בשוק, אך בפועל, כאמור, התשואות היו חיוביות גם בספטמבר, 0.08% בתיק האג"ח ללא מניות, ולעומתו 1.08% בתיק המניות ללא אג"ח. מה הוביל את התיקים לתשואות נאות שכאלו?

למעשה היו בשוק כוחות מנוגדים מאוד בשוק, והפיזור בתיקים הביא לתוצאה יציבה בספטמבר. איגרות החוב הצמודות למדד ירדו בישראל באופן בולט, עקב הירידה באינפלציה בפועל ובציפיות הציבור לאינפלציה. למעשה קיים חשש לדפלציה עקב ההתנהגות הצרכנית, והדבר הוביל לירידה של כשליש האחוז באפיקים צמודי המדד, כשמנגד האפיקים השקליים עלו בשיעור דומה ופיצו. גם בספטמבר, ככל שמח"מ התיק היה ארוך יותר, כך התשואה במרכיב השקלי בתיק הייתה גבוהה יותר, עקב מנוף הורדת הריבית ורווחי ההון.

המרכיב השני שעלה בחדות הוא שוק המניות בישראל, אשר קיבל תנופה מהורדת ריבית בנק ישראל. מדדי המניות בהרכבם בתיקים עלו בשיעור ממוצע של כ-3.5%, לעומת ירידה בשיעור ממוצע דומה במדדי חו"ל. כאן נכנס תפקודו של הדולר שהתחזק מול השקל וקיזז חלק מהירידה במניות חו"ל בתיקים, כך שבסך הכול מרכיבי המניות בתיקי הציבור בישראל רשמו החודש עלייה נאה בשיעור העולה על 1%, בניגוד למגמה העולמית.

הדבר הוביל לגרף מדורג של התשואות שהצטברו השנה עד לספטמבר לפי פרופיל הסיכון, במבנה דומה ואף בשיעורים המתקרבים לממוצע הרב שנתי.

האם הרבעון האחרון של השנה יותיר את המגמה החיובית על כנה, או שיוביל להיפוך המגמה, ולסערה בשווקים? נראה כי התיאבון לסיכון של משקיעים, בארץ ובעולם - עדיין גבוה, עקב הריביות נמוכות. בישראל המצב בולט אף יותר, כאשר התחושה המשתקפת מהכלכלה היא של האטה, התומכת בהפחתת הריבית. במצב עניינים זה הציבור נותר אופטימי לגבי התיקים ולכן הוא מסתכן בציפייה לתשואות חיוביות.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק