מצוקת חניה חדשה בלב העיר, וזה לא מה שחשבתם

אחת הבעיות החמורות של ערים שנרשמת בהם עלייה מהירה בכמות משתמשי האופניים היא מקום אחסון וחניה שלהם

מצוקת חניה על מדרכות אמסטרדם / צילום: מירב מורן
מצוקת חניה על מדרכות אמסטרדם / צילום: מירב מורן

מחקר שהתפרסם באירופה מגלה כי השנה, לראשונה, ברוב מדינות אירופה יותר אנשים רוכבים על אופניים מאשר נוהגים, ויותר אופניים נמכרים ממכוניות. מאז שנת 2004, האמריקאים נוסעים פחות קילומטרים בכל שנה, ולמרות שאוכלוסיית ארה"ב ממשיכה לגדול, מספר הקילומטרים שהם נוסעים נשאר יציב.

ברחבי העולם כבר יותר מ-500 ערים מציעות שירותי שיתוף אופניים, כולל שירות ייחודי לילדים בפריז, ובכל העולם שטחים שהוקצו בעבר למכוניות מצומצמים לטובת נתיבים לרכיבת אופניים.

מחקרים חדשים שנעשו מצאו כי מי שמתגוררים לצד נתיב אופניים מסגלים אורח חיים בריא יותר ונתיבי אופניים ממריצים את הכלכלה המקומית ואת העסקים שבקרבתם הם עוברים.

הנדל"ן למכוניות מתייקר גם הוא

עם זאת, הקרב על המרחב הציבורי מחריף: רוכבי האופניים נאבקים עם נהגים במכוניות ועם הולכי הרגל על שטחי רכיבה בטוחים. בעלי מכוניות יודעים כבר כי עבור תענוג הנסיעה לבד ברכב שתופס הרבה מקום, מזהם את הסביבה ומרעיש, עליהם לשלם במיטב כספם כשהם רוצים להחנות אותו ליד הבית, במקום העבודה או בכל מקום אחר ברחבי העיר. כן, הנדל"ן מתייקר גם למכוניות.

נשאלת השאלה, כמה זמן יקח עד שהנהגים ייאלצו לשלם גם על זמן הנסיעה עצמו, על הקצאת השטחים היקרים ותחזוקתם כדי לאפשר נסיעה מפנקת, מזהמת ובזבזנית זו, כשאחוזים גדלים והולכים מהציבור מממנים זאת, אבל כלל לא נהנים מהם. הרי הנדל"ן המשמש לנהיגה אינו שונה מהנדל"ן המשמש לחניה, רק שאותו מממן הציבור כולו עבור הנהגים, שמספרם הולך ויורד.

מהפכות גם מעוררות צרכים חדשים, הסדרים שונים ובעיות חדשות. בהולנד נפתח השנה מחלף שכל מטרתו הפרדת הרוכבים מהנהגים, בלונדון מתוכננת רשת גשרים לאופניים מעל רחובות העיר, ויש הצעה לנתיב אופניים צף על נהר התמזה, ובניו יורק מנסים לחנך את התושבים כיצד להשתמש בנתיבי האופניים, למען בטיחותם ולמען שיפור התנועה בנתיבים.

אחת הבעיות החמורות של ערים שנרשמת בהם עלייה מהירה בכמות משתמשי האופניים, היא מקום אחסון וחניה שלהם.

ביפן חנכו מערכת חניה אוטומטית שבה הרוכבים מפקידים את האופניים במעגן מיוחד שבמדרכה, ומנגנון ממונע מוריד את האופניים לחניון תת קרקעי שבו הם מוגנים ממזג האוויר, מגניבות ומפגיעות אחרות. המערכת גם מונעת מכך שמהרחוב להתמלא במאות ואף אלפי אופניים חונים.

גם בהולנד יש חניוני אופניים עצומים ותת קרקעיים, הם אינם אוטומטיים, אבל מתוכננים טוב יותר להתמודד עם מספר משתמשים גדול במיוחד בזמן קצר, כפי שנדרש בתחנות רכבת.

בסן פרנסיסקו מציע ה-Bicycle Coalition שירות חניית אופניים (valet) באצטדיונים ובפארקים, כך שהמגיעים ברכיבה לאירועים גדולים יוכלו להיות בטוחים שהאופניים שלהם יישמרו, בזמן שהם צופים במשחק.

חניופן / צילום:מירב מורן
 חניופן / צילום:מירב מורן

עיריית תל אביב צועדת בעקבות מגמה שהחלה בערים אחרות, והשיקה השבוע את החניופן - מתקן חניית אופניים עם אמירה (בתמונה). נוסף לשימוש המעשי במתקן לקשירת האופניים, המתקן המוצב ברחוב, ותופס חניית מכונית אחת, מדגיש את הבזבוז בשימוש במכוניות פרטיות, ועד כמה המצב יהיה טוב יותר, לו עברנו לרכיבת על אופניים. מקום חניה למכונית אחת משמש 10 זוגות אופניים.

איל צאום הכותב הוא עורך הבלוג "מיתוג ערים ומדינות" cityncountrybranding.com