בדרך לתואר: כ-310 אלף סטודנטים מתחילים היום ללמוד

שנת הלימודים תשע"ה תיפתח הבוקר, ומאות אלפי סטודנטים י,כנסו בשערי 65 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ ■ בזמן שמספר הנרשמים לתואר הראשון נמצא בעלייה, מספרם של אלה מהם שהולכים לאוניברסיטה בירידה

סטודנטים ברחבת אוניברסיטת תל אביב / צלם תמר מצפי
סטודנטים ברחבת אוניברסיטת תל אביב / צלם תמר מצפי

שנת הלימודים האקדמית תשע"ה תיפתח הבוקר (א'), כאשר 310,125 סטודנטים יתחילו בלימודי התואר האקדמי ב-65 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) מדובר בעלייה במספר הנרשמים לכלל התארים - מספר תלמידי התואר הראשון עומד על 238,420 סטודנטים לעומת 236,720 בשנה שעברה. במסלול לתואר שני צפויים להתחיל ללמוד 59,455 סטודנטים , עלייה של 2.2% לעומת אשתקד ובמסלול לתואר השלישי התקבלו 10,860 סטודנטים - עלייה של 1.3% במספר הנרשמים לעומת השנה החולפת. עם זאת, זו השנה העשירית הרציפות שבה יורד מספר תלמידי התואר הראשון באוניברסיטאות בארץ.

מבחינת מקצועות הלימוד בתואר הראשון, ניתן לראות את הירידה התלולה בתחום מדעי הרוח - בשנת הלימודים תשנ"ז (1996) 18.5% מהסטודנטים למדו מדעי הרוח, ואילו רק 7.4% בלבד בשנת הלימודים הקודמת. הצניחה במספר הרשמים הביאה בשנה החולפת לפיטורים רוחביים בסגל ההוראה ואף לסגירת מחלקות או לחילופין איחוד בין מחלקות במטרה להציל את המקצוע.

בנוסף לכך, נרשמה ירידה של כ 2% בממוצע במקצועות החינוך והכשרה להוראה ובמדעי החברה. לעומת זאת, נרשמה בתשע"ד עלייה במספר התלמידים בעסקים ומדעי הניהול - מ-% 8.8 ל 11.6%, במתמטיקה, סטטיסיטיקה ובמדעי המחשב מ-4.7% ל-6% ובמקצועות העזר הרפואיים מ-4.7% ל-5.4%. במכללות, תחומי הלימוד המבוקשים ביותר הם משפטים, מנהל עסקים, מדעי החברה ומקצועות בתחום ההנדסה. תארי המשפטים ומנהל העסקים נלמדים ברובם הגדול במכללות הפרטיות.

אחוז הנשים הלומדות לתואר אקדמי עומד על 57% - נתון שלא השתנה בשנים האחרונות. במל"ג מסבירים כי הדבר נובע מצד אחד מהמשך התרחבות המכללות המלמדות את מקצועות ההנדסה והטכנולוגיה, שבהן מספר הנשים הוא נמוך יותר, ומצד שני מהגידול במכללות האקדמיות לחינוך שבהן אחוז הנשים הוא הגבוה ביותר - 79%.

בתואר השני חלקן של הנשים גדול יותר ועומד על 61%. העלייה מתבטאת גם בכמות הסטודנטיות הערביות שהצטרפו למסלולים האקדמאיים ומהוות 66% מכלל הסטודנטים הערבים. "אחד מההישגים המרשימים של מערכת ההשכלה הגבוהה בעשורים האחרונים הוא בהרחבת הנגישות בקרב אוכלוסייה המתגוררת בפריפריה ובקצב קבוצות אוכלוסייות חלשות", נמסר מהמל"ג.

כמו כן, מספר הסטודנטים הלומדים במוסדות אקדמיים במחוז המרכז נמצא בעלייה מתמדת: מ-4.1% מסך הסטודנטים ל-17.4% בשנה החולפת. גם במחוז הצפון חלה צמיחה בכמות התלמידים - 5.3% בשנות ה-90' ו-9.9% בתשע"ד. לעומת שני מחוזות אלה, בירושלים נרשמה ירידה - מ-22.7% ל-13.7% בלבד. על פי המל"ג, העלייה במספר הסטודנטים המחוז צפון נגרמה "כפועל יוצא של הרחבת התוכניות הקיימות במכללות האקדמיות בצפון ופתיחת תכניות לימודים חדשות".