תיק הירושה של סמי שמעון: עו"ד יוסי בנקל עבר צד

בנקל ייצג במשך שנים את מנהל עיזבונו הקודם של סמי שמעון, ובמסגרת זו העלה טענות קשות נגד רו"ח פרץ וינקלר ■ והנה, באחרונה החל בנקל לייעץ לוינקלר בתביעתו בלונדון נגד אלמנתו ובתו של שמעון ■ בנקל: אין מניעה שאייצגו

עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי
עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

במסגרת היחסים המיוחדים שנוצרים בין עורכי הדין לבין לקוחותיהם, ממשיכים עורכי הדין לעתים לייצג את הלקוח, גם במקרים בהם הם לא שלמים עם כל הטענות שמבקש הלקוח כי יטענו בשמו. ואולם, קשה לזכור מקרה שבו עורך דין מעלה בשם לקוח טענות קשות כלפי אדם אחר - ובהמשך עובר לייצג את אותו אדם שנגדו העלה טענות בעבר, ומעלה בשמו טענות הפוכות.

והנה, לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", זה מה שעשה יוסי בנקל, עורך דין מוכר ומוערך ממשרד ראב"ד-מגריזו-בנקל, שמייצג, בין היתר, את איש העסקים דני דנקנר.

בנקל ייצג במשך שנים את מנהל עיזבונו הקודם של המיליארדר סמי שמעון המנוח, עו"ד גל גוטזגן, בתיק הסבוך שניהל גוטזגן מול יורשיו של שמעון, ובראשם אלמנתו, אנג'לה ובתו, אלכסנדרה.

במסגרת הייצוג הזה וקרבות הירושה העלה עו"ד בנקל - החל מ-2009, ובשם מנהל העיזבון אז, עו"ד גוטזגן (מנהל העיזבון הנוכחי הוא עו"ד שי רייכר) - טענות קשות ביותר נגד רו"ח פרץ וינקלר, מנהל הכספים הראשי של קבוצת יכין חקל, השייכת לשמעון, ומי שהיה רואה החשבון האישי של שמעון ז"ל.

הכפשות וניסיון השתלטות

בנקל טען אז בשמו של מנהל העיזבון כי וינקלר מנסה להבריח שלא כדין מניות בחברה האם של יכין חקל (חברת פלסידו) לידיו. בין היתר טען אז עו"ד בנקל בפני בית המשפט כי "וינקלר עשה דין לעצמו וגייס לטובת מסע הצלב שהוא מנהל כנגד מנהל העיזבון את החברות מקבוצת שמעון, בחוסר תום-לב ותוך פגיעה באינטרסים של החברות, אותן הוא משרת בתוקף תפקידו".

בנקל לא הסתפק בכך והוסיף וטען נגד וינקלר כי מהחומר שתפס מנהל העיזבון נחשף כי "וינקלר בכבודו ובעצמו פעל מאחורי גבו של מנהל העיזבון בניסיון להעביר לידיו 12.5% מחברת פלסידו מתוך חלקו של שמעון המנוח בשווי עשרות מיליוני דולרים".

לדברי בנקל באותה עת, לא רק שוינקר ניסה באופן אישי להשתלט על החברות מאחורי גבו של מנהל העיזבון, אלא שבאותה נשימה הוא הגיש בקשה בשם החברות, במטרה להכפיש ולפגוע במנהל העיזבון, "שעושה את תפקידו לפי מצוות שמעון המנוח (שהורה בצוואתו על מינוי גוטזגן כמנהל העיזבון - ח'מ') ובהתאם להוראות בית המשפט".

והנה, בימים האחרונים הגיעו לידי "גלובס" מסמכים המראים כי בנקל החל לייצג בתקופה האחרונה את וינקלר באותו נושא, ולהעלות בשמו טענות הפוכות מאלה שטען נגדו בשם מנהל העיזבון.

כעת טוען בנקל בשם וינקלר, בהליכים שמנהל וינקלר בלונדון נגד אנג'לה שמעון, כי וינקלר זכאי לקבל את 12.5% ממניות חברת פלסידו, מתוקף הבטחה שנתן לו שמעון בחייו.

עו"ד בנקל אינו מתכחש לדברים הללו, ואולם, לדבריו, אין בהם כל פסול אתי או אחר.

הסכסוך על 12.5% ממניות החברה-האם של יכין חקל

לפני ימים אחדים הגיש פרץ וינקלר, מי שהיה רואה החשבון האישי של סמי שמעון ז"ל, תביעה בבית משפט בלונדון נגד אלמנתו ובתו של שמעון ז"ל ונגד עורך דין שווייצרי בשם פיליפ גרומבך, ששימש כפרקליטו האישי של שמעון.

באמצעות עורכי דין אנגליים ובסיועו של עו"ד יוסי בנקל, טוען וינקלר כי שמעון העניק לו לפני מותו 12.5% ממניות החברה האם של קבוצת יכין חקל (פלסידו), וכן 1% ממניות חברת אינסבורי המחזיקה במניות גאון השקעות וצינורות המזרח התיכון.

וינקלר, שהיה איש אמונם ועושה דברם של שמעון ואלמנתו, הגיש את התביעה לבית המשפט הגבוה בלונדון, על רקע היותן של האלמנה והבת אזרחיות ותושבות בריטניה. התביעה מגוללת סיפור מרתק על יחסי האלמנה ורו"ח וינקלר, שידעו ימים טובים יותר.

בכתב התביעה פורש וינקלר סיפור טענות שתחילתו במערכת יחסיו המיוחדת עם בני המשפחה. על מערכת יחסים זו ועל החלטת שמעון להעביר לוניקלר את המניות הנתבעות, העידה האלמנה בשנת 2011 בבית המשפט בישראל.

לדברי וינקלר, לפי עדות אנג'לה, מספר חודשים לפני מותו, התייעץ עמה שמעון המנוח בשאלה מי מאנשי קבוצת יכין ייטול את מושכות ניהול הקבוצה לאחר מותו.

לטענת וינקלר, הודיע שמעון המנוח לאלמנתו כי החליט למנות כממשיך דרכו בארגון את וינקלר, ואף הורה להעביר לו 12.5% ממניות חברת-האם של קבוצת יכין, פלסידו, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, שמניותיה הוחזקו על-ידי שמעון ואשתו.

לפי הנטען, האלמנה אישרה כי 12.5% ממניות פלסידו אכן בבעלות וינקלר.

מפנה ביחסים

ב-29 במאי 2009 נפטר שמעון, וכמנהל עיזבונו מונה השופט (בדימוס) עו"ד גל גוטזגן. לפי הנטען בתביעת וינקלר, גם לאחר מותו של שמעון המשיך עו"ד גרומבך לטפל ברישום המניות על-שם וינקלר, וזאת, לטענת וינקלר, בידיעתה, באישורה ובעידודה של אנג'לה שמעון.

לטענת וינקלר, בתחילת 2014 חל מפנה ביחסה של אנג'לה שמעון אליו, ואז היא גיבשה הסדר פשרה כולל עם מנהל העיזבון גוטזגן, בעקבותיו התמנה בא-כוחה, עו"ד שי רייכר ממשרד יגאל ארנון, למנהל עיזבון תחת גוטזגן.

בשלב זה, טוען וינקלר, הפנתה לו אנג'לה שמעון עורף והודיעה לו כי היא מתנגדת להעברת המניות בפלסידו אליו. בעקבות כך פנה רו"ח וינקלר לבית המשפט לענייני משפחה בארץ, בבקשה להורות למנהל העיזבון החדש שלא למנוע את העברת המניות לידיו.

בית המשפט דחה את בקשתו והורה לו להגיש תביעה לבית המשפט המוסמך, ובעקבות כך הוגשה התביעה האמורה באנגליה.

בנקל: "אין פה לא בעיה אתית ולא כל בעיה אחרת"

בתגובה שהעביר ל"גלובס" מסר עו"ד יוסי בנקל כי "הטענות שהעליתי בזמנו בשם מנהל העיזבון, עו"ד גל גוטזגן, נגד פרץ וינקלר היו מבוססות על העובדה שבידי מנהל העיזבון לא היו מסמכים ומידע מכלי ראשון לגבי ההבטחות שנתן סמי שמעון לוינקלר".

לדברי בנקל, "לימים, אנג'לה שמעון העידה בבית המשפט שהיא שמעה מבעלה המנוח שהוא התחייב להעביר לידי וינקלר את המניות, והוצגו מסמכים שמאשרים את העברת המניות לוינקלר. ולכן, אין מניעה או בעיה שאייצג כיום את וינקלר. הטענות שהעליתי בזמנו בשם מנהל העיזבון הן כבר לא רלוונטיות.

"חשוב להדגיש כי אני לא מייצג לא בארץ ולא בחו"ל בשום תביעה נגד העיזבון, ולכן אין פה לא בעיה אתית ולא כל בעיה אחרת".

עוד מסר בנקל כי "כידוע, עורכי דין מייצגים לקוחות וטוענים בשמם טענות שונות, והכול במסגרת הדין והכללים. לפיכך, אין כל מניעה בנקודת זמן זו שאייעץ לעורכי הדין האנגליים בסוגיות הכרוכות בדין הישראלי, והנוגעות בתביעה שהוגשה על-ידם לבית המשפט באנגליה (המדובר בתביעה של וינקלר לבית משפט בלונדון למתן פסק דין הצהרתי, שיקבע כי 12.5% ממניות חברת פלסידו שייכות לוינקלר ולהורות על העברת המניות אלינו)".

"אבסורד גדול"

לדברי בנקל, "היות ורק שלושת הנתבעים מודעים לעצם הגשת התביעה בלונדון, ובכללם הגברת אנג'לה שמעון, אנו מניחים ששאלתך הופנתה מהגברת שמעון או מטעמה, ובהנחה שכך, נציין כי יש אבסורד גדול בהשמצת הח"מ (בנקל) אך ורק בגין כך שהוא מאמץ כיום, בשם לקוחו, את עדותה של הגברת שמעון.

"הטענה לפיה סמי שמעון המנוח העניק בחייו לוינקלר את המניות, נטענה בראש ובראשונה על-ידי הגברת אנג'לה שמעון בעדות בשבועה בבית המשפט, ועולה ממסמכים בחתימת-ידה שנתגלו לנו רק לאחרונה, עליהם מבוססת, בין היתר, התביעה שהוגשה בלונדון".

"הבקשה לצו זמני, שהוגשה על-ידי בשם מנהל העיזבון הקודם (גוטזגן), באה לעולם עקב מידע שהגיע למנהל העיזבון, לפיו 'מוברחים' מנכסי העיזבון 12.5% ממניות פלסידו. בשל כך כי היורשות העיקריות לא שיתפו פעולה עם מנהל העיזבון לא היו בפניו מידע או מסמכים שיעידו על הבטחה או התחייבות שנתן סמי שמעון המנוח לוינקלר, ועל כן הוגשה הבקשה, אשר לא נדונה מעולם לגופה.

"האלמנה ומנהל העיזבון הסכימו להקפיא כל העברת מניות שהוחזקו על-ידי העיזבון, הקפאה זו בוטלה עת מונה עו"ד שי רייכר כמנהל עיזבון.

"מאוחר יותר העידה האלמנה בבית המשפט, והוצגו בפנינו מסמכים עליהם חתמו האלמנה ועורך הדין שלה ושל המנוח, מהם עלה כי האלמנה, היא ולא אחר, טוענת כי אכן ניתנה על-ידי המנוח ההתחייבות כאמור לוינקלר, והיא עומדת על קיומה. בנסיבות אלה איני מצוי במצב של ניגוד עניינים כלשהו, ואין כל פגם אתי או אחר בייצוג שלי את וינקלר".