"המדינה מלמדת את החייבים לא להחזיר חובות"

משרד המשפטים בראשות ציפי לבני מקדם הצעת חוק שתיתן פטור מחובות לחייבים מוגבלים באמצעים ■ יו"ר ועדת ההוצאה לפועל בלשכה, עו"ד יוסף ויצמן: "הצעת חוק פופוליסטית שתגרום נזק לחייבים, שלפעמים גם הם צד חלש"

הצעת החוק שתסמיך את רשמי ההוצאה לפועל לתת הפטר ל"חייבים מוגבלים באמצעים", שמקדמת שרת המשפטים ציפי לבני, נראית על פניה כהצעה חיובית מאוד, שמתחשבת בציבור החלש בישראל. אבל יו"ר ועדת ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין במחוז תל-אביב, עו"ד יוסף ויצמן, מתריע כי ההצעה "מלאה בחורים ובבעיות".

לטענתו, הצעת החוק החדשה תלמד את החייבים, למשל, לסחוב את חובותיהם כמה שיותר זמן, במקום לשלם אותם, בתקווה כי בסופו של יום תקום הצעה לסגירת החוב. "בעצם, המדינה מלמדת את החייבים לא להחזיר חובות", הוא אומר.

בעיה נוספת עליה מצביע עו"ד ויצמן היא שהחוק החדש מכוון אך ורק לזוכים פרטיים בתיקי הוצאה לפועל נגד חייבים, ולא לרשויות. כלומר, אדם שחובותיו הם לאחת מהרשויות, לא יזכה להפטר.

"אחד הנימוקים של לבני בהצעת החוק הוא שחייבים מחוסרי אמצעים תקועים ולא יכולים להמשיך בחייהם. אך מה קורה עם החייבים למס הכנסה, למע"מ ולרשות השידור? הם לא תקועים?".

לדבריו, "לאחרונה פורסם כי רשות השידור גובה את חובותיה, שחלקם מלפני 20 שנה, וחלקם בעייתיים. למה אדם מחוסר אמצעים שיש לו חובות לרשות השידור, ולא לזוכה פרטי, מופלה לרעה?".

סוגייה נוספת שעו"ד ויצמן מעלה היא שבחלק המקרים, גם בעלי החוב הזוכים בתיק ההוצאה לפועל הם צד חלש. "הזוכה יכול להיות אותו בעל מכולת שחזר לו צ'ק; ואם בגלל החוק החדש הוא לא יקבל את הצ'ק שמגיע לו, אז הוא עצמו יהיה חייב בהוצאה לפועל. זה גלגל מסתובב, ולכן ההצעה הזו היא לקויה".

- אז מהו הפתרון למחוסרי אמצעים שחייהם תקועים בגין חובות שלעולם לא יוכלו לשלם?

ויצמן: "ככל שהחייב לא יכול באמת להחזיר את החוב, יש בישראל דבר שנקרא 'פשיטת-רגל', והוא יכול לפנות להליך של פשיטת-רגל. היתרון בהליך הזה הוא שבמקרה כזה ממונים נאמן וכונס נכסים שמבצעים חקירה מקיפה, בודקים את החובות של החייב, גורמים לו להתנהל עם דוחות כספיים מדויקים, נותנים לנושים להגיב - ורק לאחר 3-4 שנים נותנים הפטר, בהתאם לצורך. אבל לעשות כותרת פופוליסטית עם הצעת חוק פופוליסטית, כפי שעושה השרה לבני, ולהגיד 'אני מוחקת חובות ביום בהיר' - זה גורם נזק גם לחייבים".

- איזה נזקים יכולים להיגרם לחייבים?

"ברגע שימחקו לאנשים חובות באופן שמציעה שרת המשפטים, הבנקים ידרשו עבור כל הלוואה שהם נותנים יותר ערבים, ובכך הם יכבידו עוד יותר את מתן ההלוואות לציבור. הצרכנים הגדולים ביותר של הלוואות מהבנקים הם עסקים קטנים ואלה שקשה להם. ובסופו של דבר, הם, אלה שקשה להם, יינזקו מהצעת החוק הזו, אם היא תעבור כחוק. האבסורד הוא שדווקא החלשים שמנסים לעזור להם, הם אלה שיינזקו".