אחרי עסקת הענק בהודו: רפאל חושפת "כיפת ברזל ימית"

לאחר שנודע בסופ"ש כי החברה הביטחונית תספק להודו טילים בכחצי מיליארד דולר, מחר היא תחשוף את המערכת החדשה בתערוכה בינלאומית

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות תחשוף מחר (ב') לראשונה פיתוח של מערכת חדשה להגנה על כלי שיט מפני טילים, המבוססת על המערכת ליירוט רקטות "כיפת ברזל". הפיתוח יוצג במסגרת התערוכה הימית השנתית Euronaval שבצרפת. המערכת נקראת C-DOME וברפאל מציגים אותה כמערכת קומפקטית, שניתנת להתקנה גם על כלי שיט קטנים ולהבטיח להם הגנה היקפית למגוון נרחב של טילים שמאיימים עליהם. ברפאל מוסיפים ומציינים כי המערכת מתוכננת כך שתיירט בו זמנית מספר רב של טילים המאיימים על כלי השיט, בדומה ליכולות שהוכיחה מערכת כיפת ברזל ביירוט מטחים גדולים של רקטות.

ברפאל בחרו היום לא להגיב באופן רשמי לדיווחים של מקורות בהודו מסוף השבוע על זכייתה במכרז של משרד ההגנה ההודי לאספקת טילים נגד טנקים מסוג ספייק. מדובר בעסקת ענק שהוערכה בהיקף של כ-525 מיליון דולר ובמסגרת המכרז, החברה גברה על הקונצרן האמריקאי לוקהיד מרטין, שהציע להודו את טילי הג'בלין שהוא מפתח ומייצר. על פי פרסומים בהודו, במסגרת העסקה החדשה, משרד ההגנה המקומי מתכוון להצטייד בכ-8,000 טילי ספייק של רפאל ובכ-300 משגרים שישמשו את כוחות הצבא. משרד ההגנה ההודי העדיף את טילי הספייק הישראליים על פני אלה של ארה"ב, חרף לחצים שהפעיל הממשל האמריקאי על הודו לבחור בתוצרת של לוקהיד מרטין.

מדובר בזכייה משמעותית שנייה של רפאל בהודו בחודש האחרון: בסוף ספטמבר פרסם "גלובס" לראשונה, כי החברה זכתה במכרז בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לאספקת טילי הגנה ל-14 ספינות הקרב של חיל הים ההודי מסוג ברק 1. במסגרת עסקה זו, רפאל תספק להודו יותר מ-260 טילים.

רפאל מייצרת כמה סוגים של טילי ספייק ומוכרת אותם לעשרות צבאות ברחבי העולם, ובהם לצה"ל, שבו הם משמשים את כוחות החי"ר שלו. מדובר בטילי כתף שננעלים על המטרה שהוגדרה להם, ומופעלים בשיטת "שגר ושכח". בתערוכה הימית שתפתח מחר בצרפת, החברה מתכוונת להציג גם עמדות נשק נשלטות בעלות יכולת לשגר טילים מסוג זה מעל סיפון של אוניות קרב.

בנוסף, רפאל תציג בתערוכה את "פרוטקטור" - כלי שיט בלתי מאויש שמשמש מספר שנים את חיל הים הישראלי במשימות אבטחה שוטפות, בין השאר של נמלים ואסדות גז. גם התעשייה האווירית משתתפת בתערוכה ומציגה מצדה שורה של פיתוחים ללוחמה והגנה במרחב הימי. בין האמצעים שתציג, כלי השיט הבלתי מאויש KATANA שאותו חשפה לראשונה בתחילת השנה. בנוסף, החברה תציג מערכות מכ"ם חדישות לשימוש של כוחות ימיים.