דריכות לקראת החלטת הריבית: הדולר נחלש ל-3.788 ש'

(עדכון) - השאלה הכי גדולה היום בשוק: האם בנק ישראל יוריד את הריבית ל-0.1%-0.15% והאם הוא ישיק תוכנית הקלה כמותית ■ FXCM ישראל: אם הריבית תרד היום - ההקלה הכמותית בדרך ■ האירו התחזק ב-0.3% ל-4.805 שקלים

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

מגמה מעורבת נרשמה היום (ב') בשוק המט"ח המקומי ובבורסה נרשמת יציבות במדדים המובילים לקראת פרסום החלטת הריבית הדרמטית של בנק ישראל ב-16:00.

הדולר היציג סיים בירידה של כ-0.2% ל-3.788 שקלים, בעוד האירו היציג עלה ב-0.3% ל-4.805 שקלים. גם בשערים אלה, הדולר נסחר ברמות שיא שלא נראו מאז ינואר 2013.

היום ב-16:00 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש נובמבר, כאשר בשוק ישנם אנליסטים שמעריכים כי הבנק יבחר להוריד את הריבית לשפל היסטורי של 0.1%-0.15%, לעומת 0.25% היום. כמו כן, כפי שפורסם ב"גלובס", קיימת אפשרות כי הבנק המרכזי יבחר בהקלה כמותית על ידי רכישות אג"ח, או שיבחר בצעדים מקלים אחרים.

בין הגורמים להפחתת ריבית ניתן למצוא את החולשה בסביבה הכלכלית העולמית, בעיקר באירופה; הורדת תחזיות על ידי קרן המטבע; מדד המחירים שוב היה נמוך מהתחזית והאינפלציה נמוכה משמעותית מהגבול התחתון של היעד; מחירי הסחורות ירדו בחדות וצפויים להשפיע על סביבת האינפלציה בחודשים הבאים; ושוק הדיור מראה סימני רגיעה, כולל ירידה במחירי הדירות, בהיקפי המשכנתאות ובכמות העסקאות. מנגד כמובן נמשך הפיחות האגרסיבי בערכו של השקל מאז החלטת הריבית הקודמת.

FXCM ישראל: אין כל סממן טכני שמעיד על עצירה באופק

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר כי השאלה המרכזית היא האם בנק ישראל יתחיל בהרחבה כמותית. "בסופו של דבר, כמו שקרה בבנקים מרכזיים אחרים, הורדת הריבית לרמות אפס מובילה גם להרחבה כמותית, ועל כן אם הבנק אכן יוריד היום את הריבית סביר להניח כי הוא יכריז או לפחות ירמוז על תכנית להרחבה כמותית, מה שכמובן יקנה תוקף נוסף למגמת ההיחלשות של השקל בחודשים הקרובים", נכתב בסקירה.

מהזווית הטכנית מציינים ב-FXCM ישראל כי אין כל סממן טכני שמעיד על עצירה באופק של הצמד דולר-שקל. על כן, היעד המשמעותי הבא יהיה סביבות רמת המחיר של 3.8 שקלים או קצת מעליה. "אם בנק ישראל אכן יודיע על הרחבה, סביר להניח כי זה לא יהיה היעד הסופי וכי המומנטום כלפי מעלה יימשך. מנגד, אם הספקולציות על הרחבה כמותית יתבדו ייתכן שהספקולנטים יבחרו לעצור ברמה זו ולממש רווחים ונראה תיקון מסוים לאחור", נכתב.

מפריקו נמסר כי "הדולר ממשיך להתחזק כאשר בשלב הנוכחי, בתחום 3.78 שקלים עד 3.82 שקלים, ניתן למצוא פעילים אשר מוכרים מט"ח בראייה אסטרטגית על רקע המהלך הגדול של הפיחות מרמת 3.4 שקלים. להערכתנו, טרם מוצה פוטנציאל פיחות השקל. כל עוד הדולר נסחר מעל לרמת 3.58-3.68 שקלים, הדולר נתון במגמה פרו-דולרית חזקה. כל מהלך פיחות הדולר לא בוצע תיקון שערים משמעותי, התיקונים הסתיימו בירידה מוגבלת. הפוטנציאל לתיקון שערים גובר ככל שהדולר ממשיך להתחזק אל מול השקל ללא ביצוע תיקון".