התחדשו הדיונים על מע"מ 0% בכנסת; מסתמן: קב' רכישה בחוץ

נציגי פורום קבוצות הרכישה, גוף שהוקם כדי לקדם את הכללת הקבוצות בהטבת המע"מ, הבהירו בעבר כי באם לא יכניסו אותם להצעת החוק הם יגישו בג"ץ כנגד החוק לאחר שיאושר

בנייה חדשה בחדרה / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה בחדרה / צילום: תמר מצפי

מושב החורף של הכנסת נפתח היום (ב') ואיתו התחדשו גם הדיונים בהצעת החוק של שר האוצר יאיר לפיד למע"מ 0% על דירות חדשות.

הדיון שנערך היום התקיים בוועדת הכנסת במסגרתו נדרשו חברי הוועדה לדון בנושאים חדשים שלאחר שהוועדה תאשר אותם תוכל ועדת הכספים לדון בהם בהמשך. מדובר בנושאים שלא נככלו בהצעת החוק המקורית כמו הכללת צמודי קרקע בהטבה או סוגיות נוספות הנוגעות לקריטריונים לקבלת ההטבה כמו גם הסכום המקסימלי לקבלת ההטבה למי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי.

נציין כי ועדת הכנסת טרם סיימה את הדיון והנושאים החדשים טרם אושרו בהצבעה של חברי הועדה. המשמעות היא שתידרש עוד ישיבה אחת לפחות של ועדת הכנסת בטרם ישוב הדיון לוועדת הכספים. דיון נוסף יתקיים ככל הנראה מחר.

במסגרת הדיון החליט יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי למשוך את אחד הנושאים שהוגדרו כחדשים - נושא קבוצות הרכישה והכללתן בהצעת החוק. מדובר בשאלה האם חברי קבוצות רכישה יוכלו לקחת חלק מהטבת המע"מ, נושא טעון שעורר התנגדות עזה מצד קבלנים וזכה עד כה גם לכתף קרה ממשרד האוצר ורשות המיסים. משמעות העובדה שיו"ר ועדת הכספים החליט להסיר את הנושא מסדר היום של הועדה היא שאפסו הסיכויים של הקבוצות להיכלל בהצעת החוק.

נזכיר שנציגי פורום קבוצות הרכישה, גוף שהוקם כדי לקדם את הכללת הקבוצות בהטבת המע"מ, הבהירו בעבר כי באם לא יכניסו אותם להצעת החוק הם יגישו בג"ץ כנגד החוק לאחר שיאושר. עוד נציין כי לאחרונה התברר כי קבוצות הרכישה גם לא יוכלו להשתתף בתוכנית אחרת שאישר קבינט הדיור, תוכנית מחיר מטרה שיזם וקידם שר השיכון אורי אריאל. מדובר במכה קשה למארגני הקבוצות שיאבדו קהל שממתין להטבות אלו. הסיבה המרכזית לעובדה שהקבוצות נותרו מחוץ להטבות היא העובדה שמארגני הקבוצות אינם יכולים לנקוב במחיר סופי לדירה במסגרת השיווק לחברי הקבוצה.

יו"ר פורום קבוצות הרכישה, ישראל זעירא, אמר היום ל"גלובס" כי לצערו הוא הבין שהנושא ירד מסדר היום וכי הפורום מתכונן כבר למהלכים הבאים: "אנחנו מכינים את הבג"ץ שנגיש נגד החוק ובמקביל שלחנו היום מכתב למבקר המדינה שיחקור את התנהלות משרד האוצר בכל הקשור לנושא".

עוד נציין כי למרות שהדיון בהצעת החוק חזר לועדות לאחר הפסקה של כחודש ימים, עדיין קשה להעריך מתי תאושר ההצעה סופית וזאת בעיקר בשל התנגדות חברי האופוזיציה להצעת החוק שתמשיך גם במושב החורף.

באופוזיציה מדגישים היום כי בכל הנוגע למע"מ בשיעור אפס על דירות מגורים אין בכוונתם לוותר וההתנגדות צפויה להימשך בוועדות כמו גם במליאת הכנסת. עם זאת, באוצר מקווים כי במושב הנוכחי של הכנסת תתקדם הצעת החוק מהר יותר ותוכל לעלות לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע השני או השלישי של נובמבר.

אם אכן לוח זמנים זה יתברר כנכון, התחלת יישום ההטבה האמורה יוכל להתבצע כבר בתחילת חודש דצמבר הנוכחי וזאת לאור קיצור לוחות הזמנים של עבודת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, שנדרש כעת לפרסם את נתוני המ"ר הדירתי שבוע לאחר פרסום החוק ברשומות ולא 40 יום כפי שנדרש מראש.