במקום מס-שפתיים

על רקע הצפת המקצוע, נדרשת פעולה להגנה על איכות השירות המשפטי

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

מחרתיים (ד') יתקיימו בחינות ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין, ואלפי סטודנטים למשפטים יעשו את הצעד האחרון לקראת הצטרפותם למקצוע. אחד האתגרים הגדולים של מקצוע עריכת הדין הוא שמירה על איכותו של השירות המשפטי ועל אופיו, על אף הגידול העצום בהיצע המשפטנים.

תוך שני עשורים גדל מספר עורכי הדין לנפש בישראל פי שישה-שבעה. מעורך דין אחד לכ-1,000 תושבים, צמחנו לעורך דין לכל 160 תושבים - שיא עולמי. אין כמעט משפחה בישראל שאין בה עורך דין אחד לפחות. במקביל, נוספו נותני שירותים משפטיים שאינם עורכי דין, בהם חברות ויחידים שמטפלים בזכויות משפטיות ("ללא ייעוץ משפטי").

נדמה כי אין די בעיות משפטיות הממתינות לטיפול ולפתרון שיכולות להשביע את כל נותני השירותים המשפטיים. ומעל אלה גוברת הביקורת על ייחוד המקצוע, ויש המבקשים לפתוח את הטיפול המשפטי לכל אדם (גם ללא ההכשרה ובקרה).

ייחודו של עורך הדין הוא בכך שהוא עומד בנעליו של היחיד ופועל למענו ולטובתו ללא מורא. אין מקצוע אחר שבו תפיסת היסוד היא ייצוג ונאמנות בלעדיים של אדם אחר, גם בתנאים של יריבות ואף נגד בעלי שררה והשלטון.

נכון, חלק מהפעולות המשפטיות הן "פשוטות" יחסית, אבל כל פעולה משפטית - גם פעולה "פשוטה" - מחייבת לתרגם את האינטרסים של מקבל השירות - הלקוח - לעולם המשפט ולמקסם אותם, לעומת אינטרסים של אחרים. לא במקרה המודל האהוב על פרחי משפט הוא של סנגור במשפט פלילי גדול או של עורך דין המייצג אזרח נגד תאגיד גדול שפגע בו.

כדי להבטיח שעורך דין יוכל לשמש כנאמן לאינטרסים של הלקוח, עלינו לשמור על מקצועיות גבוהה ועל אתיקה מקצועית. מרגע שהרגולטורים (משרד המשפטים, לשכת עורכי הדין והמועצה להשכלה גבוהה) איפשרו להגיע לגידול עצום במספר עורכי הדין, היה עליהם להגביה גם את הדרישות לאיכות מקצועית ולאכיפה אתית. בכך הם נכשלו.

במקום מס-שפתיים שלא יועיל בכל הקשור למספר עורכי הדין, נדרשת פעולה נמרצת להגנה על איכות השירות המשפטי.

יש לדרוש דרישות השתלמות ממשיות וקבועות (כמו אצל רופאים). יש לקבוע מדרג מוכח של מומחיות. יש להעמיק ולהשביח את האכיפה האתית ולעדכן את כללי האתיקה. יש לדרוש רישוי הולם ואתיקה מקצועית גם מגורמים העוסקים בתחום המשיק למשפט.

כל עוד משרד המשפטים ולשכת עורכי הדין לא יעשו כן - ילך וייחלש המקצוע, וייפגע הצרכן, היחיד המבקש אביר שיעמוד לצידו בריבו עם האחר, עם בעלי השררה ועם השלטון.

■ הכותב כיהן כיו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין.