מה עושים עם הפה המטונף של מאמן בית"ר, מנחם קורצקי?

במקום בו הייתה תקשורת ספורט ללא ניגודי אינטרסים, ובעלי קבוצות כדורגל שאינם עבריינים מורשעים - השאלה הזאת כלל לא הייתה עולה לדיון ■ דעה

מנחם קורצקי /  צילום: אתר רשמי בית"ר ירושלים
מנחם קורצקי / צילום: אתר רשמי בית"ר ירושלים

מה עושים עם מנחם קורצקי? אם כל אחד שם את עצמו לרגע כבנאדם פרטי בסיטואציה שמאמן בית"ר ירושלים עמד בה, הוא לא יכול לדעת לאן מתפתחת שיחת הטלפון הזאת. אבל זה כמובן לא רלוונטי. זה קרה למנחם קורצקי. זה קרה לדמות ציבורית וזה יצא החוצה בתפוצת נאטו. זה קרה בליגה שצופים בה ורואים אותה מאות אלפי אנשים מדי שבוע. ליגה שיש לה השפעה על ילדים, בני נוער, על תרבות הפנאי, על האופן שבו תופסת החברה מה לגיטימי לעשות ומה לא.

מה עושים עם מנחם קורצקי זו שאלה שבכלל לא אמורה הייתה לעלות היום לדיון.

אז למה היא כן עולה? כי רק בתרבות שיש כאן יכול קורצקי להפוך לגיבור היום. האיש שככל שעוברות השעות, מתפתחת רטוריקה שמעמידה אותו כמי שהתחיל את הערב בסך הכל עם מעידה קטנטונת, ממש פצפונת, האיש שבסך הכל "נפל בפח", הקורבן, אבל אחר כך הצליח לשים הכל בצד וניצח אתמול את הפועל ת"א.

לאיומים הטלפוניים של קורצקי לא צריכה להיות מחילה. אבל בשביל שלא תהיה מחילה צריך שתהיה תקשורת שתתעלה מעל ניגודי האינטרסים שלה. כשמדברים על ניגודי עניינים מתכוונים בדיוק לצמתים האלו. הרי לא תמיד זה ייגמר בבעיה של סוכן שחקנים שמקדם שחקן שלו. מה אפשר לצפות מגוף תקשורת מוביל (מוביל במה? בכמות כניסות?) שעסוק בליקוק לבית"ר ירושלים מהיום שטביב רכש את המועדון, ויקיר המדור אבנר קופל הפך למנהל השיווק שלו?

יש בעיה לגופי תקשורת לטפל בקבוצות כדורגל בעייתיות בזמן שהם נותנים להן שירותים. אם מנהל התוכן של אותו גוף מנחה אירוע פתיחת העונה של אותה קבוצה, לאן זה כבר יכול ללכת מכאן? גם בגוף "התקשורת" המתחרה, שמלבד ניגודי עניינים עסוק בתוכן שיווקי ובמכירות, אין יכולת לטפל בפה המטונף של קורצקי. שם אתם תקראו פרשנויות ודעות על החולשה של מסי בקלאסיקו, או ביקורת על אמירות גזעניות של בעלי קבוצת ספורט (בארה"ב).

מצד שני, מה אפשר באמת לבקש מהתקשורת אם גם המעסיק של קורצקי לא עושה כלום בעניין. המועדון שלא מאפשר לערבי-ישראלי לשחק בשורותיו, שהבעלים שלו בעצמו כבר הורשע בתקיפה פיזית, לא באיומים טלפוניים, של אוהד קטין. איזה מסר טביב יעביר למאמן שלו, מלבד זה שהוא מבין אותו, כי ממש כמוהו גם הוא היה בסיטואציה בה אוהדים אכלו לו את הראש.

העובדה שקורצקי "נפל בפח" היא לא רלוונטית. הדברים נאמרו. לא צריך ללכת לארה"ב כדי להביא דוגמאות של דברים שנאמרו מפי בעלים גזען של קבוצת NBA, כדי שהליגה תעיף אותו לכל הרוחות. קשה להבין למה מינהלת הליגה מחכה עם התגובה שלה כל כך הרבה זמן. אם מאז מסיבת העיתונאים הראשונה שלה היא טוחנת כל הזמן דברים על ביעור גזענות והאלימות, גם מרווח הזמן הזה לא במקום.

אגב, מישהו שמע ציוץ בעניין משרת התרבות והספורט, זאת שבשבוע שעבר מיהרה להסתער בספרינט על ערביי סכנין?