עובדי משרד המדען הראשי מכריזים על סכסוך עבודה

זאת על רקע העברת המשרד לפעול כתאגיד ■ שביתה במשרד עלולה לעכב קבלת תקציבים על-ידי חברות מו"פ

אבי חסון / צילום: תמר מצפי
אבי חסון / צילום: תמר מצפי

היום (ד') הוכרז סכסוך עבודה בלשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, על רקע הרפורמה שבסופה אמור משרד המדע"ר להפוך לתאגיד עצמאי. עובדי משרד המדען מעוניינים להמשיך להיות עובדי מדינה וחוששים משינויים בתנאי ההעסקה שלהם ובביטחון התעסוקתי.

משרד הכלכלה והאוצר וגם חלק מן הגורמים שנתמכים על-ידי המדע"ר, מעוניינים ברפורמה. לטענתם, תאגיד יוכל לתת מענה מהיר וגמיש יותר לדרישות השוק.

אם סכסוך העבודה לא יפתר, עשויים כל עובדי משרד הכלכלה, מעל 1,000 איש, להכריז על שביתה שתחל כנראה ב-12.11. זוהי תקופה עמוסה במיוחד במשרד המדען הראשי, ושביתה בתקופה זו יכולה לעצור את חלוקת המענקים של משרד המדען, בין היתר בחברות התלויות במענקים האלה להמשך פעילותן. כרגיל, החברות הקטנות ביותר הן אלה הצפויות להיפגע באופן החריף ביותר.

הרפורמה במשרד המדע"ר אמורה לצאת לפועל ב-2016. כיום מסתכם תקציב המדען הראשי במשרד הכלכלה בכמעט 1.4 מיליארד שקל, ונקבע בכל שנה במאבק בין משרד הכלכלה למשרד האוצר, אשר לעתים קרובות גם מגיע לתקשורת.

עם זאת, ליוזמה יש גם מבקרים שאינם עובדי משרד המדען. ד"ר שוקי גלייטמן, ששימש בתקיד המדע"ר בעבר, טוען כי גוף פרטי יסטה מן התפיסה הקיימת של משרד המדע"ר, אשר נוטל סיכונים כדי להועיל לכלל המשק, בין היתר על-ידי יצירת מקומות עבודה תמיכה בפריפריה, ולכן גם אינו מעוניין להוציא ידע מן הארץ. אינטרסים אלה זרים לגוף שמנוהל על-ידי גורמים מן התעשיה הפרטית, הוא אומר. יצויין כי גם במודל החדש, הרשות העצמאית מפוקחת על-ידי המדינה שיכולה להטיל וטו על חלק מפעילויותיה, אולם גלייטמן מאמין כי זה לא יהיה מספיק.

ראש התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, טען כי ה"גמישות" שתנבע מן הרפורמה, עלולה להזרים כספים לגורמים פיננסיים כמו קרנות הון סיכון במקום רק ישירות לחברות, אליהם מגיעים היום הרוב המוחלט של התקציבים.