תוכנית החומש של שאול מופז להורדת מחירי הדירות

ח"כ שאול מופז גיבש תוכניות משלו לפתרון בעיית הדיור ומקווה לרתום את כל האופוזיציה לעמוד מאחוריו ■ "אסור להשלים עם מחירי הדירות"

"אני לא יכול להישאר אדיש למצוקת הדיור. אני רואה את הילדים שלי נאבקים, חוסכים כל שקל, נחנקים מהשכירות ולא מצליחים לחסוך. אני שומע בכל מקום זוגות צעירים ששירתו בצבא, שעובדים ושמרגישים שאין להם סיכוי לקנות פה בית. אני לא יכול להסתכל לילדים שלי בעיניים אם אני כאיש ציבור, לא עשיתי כל מה שאני יכול כדי לעזור להם ולחברים שלהם", כך אומר חבר הכנסת שאול מופז (קדימה). לדבריו, אף שכולם יודעים שמחירי הדירות האמירו לרמה בלתי סבירה הטיפול של הממשלה הנוכחית בבעיה אינו נכון ויש לנקוט צעדים נוספים.

מתברר כי גם מופז, יחד עם צוות מקצועי שגיבש, הכינו בחודשים האחרונים תוכנית דיור מפורטת הנוגעת בנקודות שעד כה הממשלה לא טיפלה בהן, דוגמת סוגיית ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה. מופז מנסה לקדם את התוכנית ככל יכולתו, אולם מוכרחלים להודות שלאור העובדה שהוא נמצא היום באופוזיציה, וגם משם קולו כמעט ולא נשמע, סיכויי המימוש של התוכנית, טובה ככל שתהיה, קלושים. אולם מופז לא מתייאש ומתכוון לגבש את כל האופוזיציה סביב התוכנית ולעמת את ראש הממשלה עם הנושא בכל דרך אפשרית.

"הגענו למצב אבסורד שבו בית זה מותרות. הצעירים מתייחסים לאפשרות שיהיה להם בית כאילו זה חלום", ממשיך מופז, "התוכנית שגיבשתי באמצעות אנשי המקצוע לא עולה יותר כסף ממה שהמדינה מתכוונת להשקיע בפתרון מצוקת הדיור. צריך תוכנית סדורה ולא כל מיני תוכניות נפרדות. זו טעות להפוך את נושא הדיור לסוגיה פוליטית ולצערי זה מה שקורה. רואים את זה היטב בכל ההתנהלות סביב מע"מ אפס".

- מה אתה מציע, שלא נעשה עד היום?

"קודם כל אני חושב שצריכה להיות תוכנית חומש סדורה עם פעולות אמיתיות להגדלת ההיצע וגם התחייבות לרכישת דירות מקבלנים מצד המדינה. רק כך יבנו כמה שצריך כדי להדביק את הפער. כמו שעשו בימי העלייה מחבר העמים. במקביל, בכל התוכניות הקיימות אין אף התייחסות לסוגיית ההון העצמי של רוכשי דירות וזה נושא שחייב טיפול. מאיפה אנו מצפים שזוג צעיר יביא הון? מאיפה יהיה לו מאות אלפי שקלים? איפה שאין הורים שיכולים לעזור, ירושה או כרטיס זוכה בלוטו, יש זוג צעיר שלא יוכל לקנות בית. זוג ששירת, עובד ולומד - יישאר בלית ברירה עבד לשכירות".

להתאים את המשכנתא לזכאים

- איך ניתן לעזור לזוגות הצעירים בסוגיית ההון העצמי?

"התוכנית שלי מציעה לשנות את המצב הקיים, שבו זוג צעיר חייב להביא 25% הון עצמי מהבית, ולהפחית את זה ל-10% בלבד, בתנאי שהדירה שירכוש תהיה עד מחיר של 1.2 מיליון שקל. נוסף לכך, להתאים את ההחזר החודשי של המשכנתא למחירי שכר הדירה שאותם משלמים היום באזור שבו נרכשת הדירה כך שיהיה מדובר בסכום שניתן לעמוד בו. צריך לשנות גם את תנאי הזכאות למשכנתא ממשלתית כך שגם כל מי ששירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי יצטרף למעגל הזכאים, ולהתאים את תנאי המשכנתא הממשלתית לתנאי השוק הנוכחיים. היום המדינה 'מעניקה' לזכאים משכנתא בריבית כפולה מזו שהם יכולים לקבל מהבנקים, ואף אחד לא ייקח משכנתא בריבית כזו. כתוצאה מכך כספי המדינה המיועדים לסיוע אינם ממומשים במלואם ובסוף שנת תקציב מועברים לשימושים אחרים. לדוגמה, בשנת 2012 נוצלו כ-500 מיליון שקל מתוך כמיליארד וגם ב-2013 לא נוצל הסכום במלואו. צריך לקחת את הכסף הזה ולעזור איתו למי שלא יכול לרכוש דירה".

- מי יממן את התוכנית הזו?

"יש את תקציב המשכנתאות הממשלתיות שלא מנוצל עד הסוף ויש את הכסף שהמדינה מוכנה להשקיע בתוכנית מע"מ אפס. יחד מדובר בכ-4 מיליארד שקל לפחות. בכסף הזה אפשר לממן את הצעדים הללו ויותר חשוב מזה, לא להגביל את הזוגות הצעירים לרכוש רק דירה חדשה מקבלן. מע"מ אפס בסופו של דבר יעזור למעטים ויזרים כסף בעיקר לקבלנים וזו טעות. כל מומחי הכלכלה אומרים שהתוכנית לא נכונה וברגע שתאושר הביקוש יקפוץ ואיתו המחירים. עם הכסף שהתוכנית הזו אמורה לעלות צריך לעשות משהו שבאמת יעזור לזוגות הצעירים עם צעדי חירום שיוגדרו בחקיקה. ועוד נקודה חשובה היא שבמע"מ אפס הכסף ניתן במתנה ולא חוזר למדינה, בעוד בצעדים שאני מציע, הכסף חוזר לקופה בסופו של דבר. אבל זה סוג ההחלטות שהיום אין מי שיקבל".

התנגדות מכל הכיוונים

התוכנית של חבר הכנסת מופז כוללת עוד שורה ארוכה של הצעות לטיפול במשבר הדיור, חלקן כבר מתבצעות היום וחלקן לקוחות מימי הטיפול במשבר הדיור של שנות ה-90 עם העלייה ההמונית מברית המועצות. הוא מקווה להפוך אותן לתוכנית חומש.

בין היתר מתייחסת התוכנית גם להתחייבות רכישה של דירות מקבלנים, הגדלת הבנייה בקיבוצים והמושבים עד 500 יחידות דיור, החזרת מענקי מקום, קידום סוגיית ההתחדשות העירונית ומתן תמריצים לראשי רשויות לקדם בנייה בתחומן. מופז מציע לכרוך את כל הצעדים יחד כתוכנית חומש, אך זו עשויה לעורר התנגדות מצד גורמים רבים.

מופז מודע לכך שקלושים סיכוייה של התוכנית להתממש, נוכח כוחו הפוליטי הדל, אבל הוא מסרב לוותר. "נכון שקשה לקדם דבר כזה מהאופוזיציה, אבל נושא הדיור הפך לסוגיה פוליטית ואסור להשלים עם זה. אני מתכוון לגבש את כל האופוזיציה סביב התוכנית ולקדם את הנושא כתחליף למע"מ אפס. אנחנו אוספים ארבעים חתימות כדי לעמת את ראש הממשלה עם הנושא ישירות. ברגע שזו תהיה האלטרנטיבה של האופוזיציה והיא תעמוד מאחורי התוכנית - אני מקווה שנוכל לקדם אותה".

הון עצמי לרכישת דירה ראשונה
 הון עצמי לרכישת דירה ראשונה

עיקרי תכנית הדיור של מופז
 עיקרי תכנית הדיור של מופז