הקמעונאים יחויבו לפרסם מחירים באינטרנט - ולעדכן כל שעה

חוק המזון: הרשתות יעדכנו מחירים באינטרנט מדי שעה - והצרכנים יידעו איזה סופר הכי זול ■ קמעונאי: "החוק מסורבל, ייקר לנו עלויות ויעלה את מחירי המזון"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

צעד נוסף בדרך ליישום חוק המזון יוצא לדרך: שר האוצר יאיר לפיד ושר הכלכלה נפתלי בנט חתמו היום (ב') על תקנות לקידום התחרות בענף המזון, המחייבות את הקמעונאים הגדולים לפרסם באינטרנט את מחירי המוצרים בכל אחד מסניפי הרשת.

לדברי השרים, "מטרת המהלך היא כדי לאפשר השוואה עדכנית ושוטפת של מחירי המצרכים הנמכרים בין הקמעונאים ובין החנויות השונות של כל קמעונאי. ההשוואה תאפשר לצרכן לכלכל את צעדיו בבחירת החנות ממנה ירכוש מוצרי מזון על-פי סל המוצרים האישי שלו, ותסייע בהפחתת יוקר המחיה לציבור הצרכנים הישראלי".

לפי החוק, הקמעונאים יצטרכו לעדכן את מחירי המוצרים באינטרנט מדי שעה. בשלב הבא המטרה היא לפתח אפליקציית מובייל מיוחדת שתאפשר לצרכן להזין את רשימת המוצרים שברצונו לקנות, והאפליקציה תבצע את השוואת המחירים עבורו ותגיד לו איזה סופרמרקט הקרוב לביתו הוא הכי זול.

אך בזמן שהשרים טוענים כי המהלך יוביל להורדת המחירים, קמעונאים טוענים כי הוא יוביל לתיאום מחירים ולהשתת עלויות נוספות על הצרכן.

לדברי שלום נעמן, מבעלי רשת מחסני השוק, "חוק המזון כזה מסורבל, שהוא רק יעלה את המחירים, כי הוא יעלה את העלויות בצורה מטורפת. ‏בית התוכנה מבקש ממני מאות אלפי שקלים בשביל מסד הנתונים שדורש החוק כדי לשדר את המחירים באינטרנט. אני לא בנק הפועלים. העלות תתגלגל לצרכן אלא לאן? לקופת הצדקה של בית הכנסת?". ‏

התקנות עליהן חתמו השרים קובעות כי הקמעונאים יצטרכו לפרסם 3 קבצים: קובץ חנויות הרשת, קובץ מצרכים ומחירים וקובץ מבצעים - כל הקבצים יפורסמו במבנה אחיד. הקבצים יכללו בין היתר את שם המוצר, ברקוד, מחירו ומחיר המבצע וכן את המחיר ליחידת מידה.

עדכון המחירים יצטרך להתבצע בתוך שעה אחת מרגע עדכון המחיר בחנויות הרשת. כמו כן, אתר האינטרנט יהיה זמין לציבור ברמה של 99.5%, ולגולשים תתאפשר הורדת המחירים בקבצים שונים. התקנות ייכנסו לתוקף 6 חודשים מיום פרסומן ברשומות.

לדברי לפיד, "אנחנו ממשיכים להילחם ביוקר המחיה. בעקבות שקיפות המחירים תוגבר התחרות בין הרשתות שתוביל להורדת המחירים. התקנות יאפשרו לצרכן לבחור את המוצר הזול ביותר מבין היצרנים השונים, הגדולים הבינוניים או הקטנים, ולהרכיב עבורו את הסל הזול ביותר ברשת הזולה ביותר".