הסופר ליעד שהם: "לא עליתי על נוסחה לרבי-מכר"

עורך הדין וסופר המתח ליעד שהם, שהוציא באחרונה את ספר הילדים "הגול הראשון שלי", מספר ל"גלובס" על הקושי בכתיבה לגיל הרך: "ספר ילדים צריך להיות מלוטש כמו יהלום. ילדים לא יגידו 'בפרק הבא אתחבר לסיפור'"

עורך הדין והסופר ליעד שהם / צילום: תמר מצפי
עורך הדין והסופר ליעד שהם / צילום: תמר מצפי

ליעד שהם מנתב את חייו בין כתיבת רבי-מכר בז'אנר המתח, לבין עבודתו כעורך דין בתחום המסחרי, כשותף במשרד גולן גולדשמידט ושות'. האחיזה הזו בשני כובעים מזמנת לא פעם סיטואציות מעניינות.

"לא מזמן גמרתי עסקה עם לקוח אחרי הרבה שעות שעבדנו יחד", הוא מספר. "ממש לפני שנפרדנו הוא אמר לי 'אגב, יש סופר בשם שלך'. עניתי: 'אני יודע. זה אני', והוא הגיב: 'זה לא מצחיק'. התעקשתי שאני הוא הסופר, עליו הוא מדבר, אבל הוא גם התעקש: 'זה לא אתה. קראתי את כל ספריו ואם אתה מנסה להתבדח. זה לא מצחיק'. הוא ממש יצא מהפגישה בעצבים עליי. זמן קצר לאחר מכן, כשהבין שליעד שהם הסופר הוא זה שעזר לו בתיק, הוא התקשר והתנצל. 'לא תיארתי לעצמי שאתם אותו אחד'.

למי שנדמה שמשפטים וכתיבה ספרותית אלה עולמות נפרדים לגמרי, שהם דווקא חושב אחרת: "שני התחומים משיקים ומפרים אחד את השני. עובדת היותי סופר עוזרת לשבור מתחים, כי יש פחות אנטגוניזם וחשדנות כלפיי כעורך דין, וגם כי בגלל היצירתיות שבכתיבה, אנשים מניחים שאהיה טוב יותר גם בתחום המשפטי. הרבה פעמים אומרים לי לגבי עסקאות, 'בוא תהיה יצירתי'. חוץ מזה, אני רואה בגילי עורכי דין שנכנסים לשחיקה במקצוע ומהבחינה הזו, אני מוצא שהיותי סופר תורמת".

- ובמה הרקע המשפטי עוזר לך כסופר?

"ראשית, אני מחובר למציאות. פוגש אנשים, נמצא באינטרקציה מתמדת. שנית, הכתיבה המשפטית המדויקת, היכולת לנסח דברים בתמצות ולא להתפזר - יש בה משהו שמאוד עוזר כעורך דין".

באמצע השנה יצא ספר המתח השביעי של שהם, "אם המושבות". עתה מגיע תור ספר הילדים השני שלו. אחרי "אבא בונה עוגה", שנמכר עד כה בכ-10,000 עותקים, מגיע תור "הגול הראשון שלי", שניהם בהוצאת כנרת זמורה ביתן).

אחרי שהתפרסם כסופר מתח מצליח (לפי הערכות, ספריו בז'אנר זה מכרו לאורך השנים כ-250 אלף עותקים), שהם לא התכוון לפנות לז'אנר נוסף.

"דווקא אמרתי לעצמי שלא אכתוב ספרי ילדים", הוא אומר. "זה ז'אנר שצריך ללמוד. גם לא אהבתי את הקפיצה של סופרים בין ז'אנרים, המחשבה שאנצל את ה'רבניות-מכר' שלי במתח כדי לכתוב ספרי בישול".

ואז קרה המקרה. שהם: "יום אחד נסעתי באוטו וחשבתי על הרעיון של 'אבא בונה עוגה'. מאוד התלהבתי מהסיפור ובאתי הביתה וכתבתי אותו במשיכת קולמוס אחת. נרגש ונסער, הראיתי לאשתי שאמרה: 'הרעיון טוב, הביצוע פשוט זוועה'. אופטימי מטבעי, שיפרתי והראיתי לה עוד ורסיה ועוד ורסיה, עד שהיא אמרה: 'יש לך הוצאת ספרים, לך אליה, שיתנו את דעתם'. התקשרתי לערן זמורה ואמרתי: 'כתבתי ספר ילדים, אבל אם זה לא טוב, זרוק לפח'. למחרת חזרה אליי עורכת ספרות הילדים של כנרת ואמרה: 'הרעיון טוב מאוד, הביצוע לא כל-כך, אבל אפשר לשלב ידיים ולצאת לדרך'. עבדתי שם עם יעל גובר, ועשינו עוד ועוד גרסה.

"ספר ילדים צריך להיות מלוטש כמו יהלום. ילדים לא יגידו 'בפרק הבא אתחבר לסיפור'. בסוף הגענו לגרסה שלמה. זה דורש תהליך של לימוד. גם לא נולדתי כסופר מתח, אלא פיתחתי את היכולות לאורך זמן".

הכאן והעכשיו

אבל, עם כל הכבוד לספרי הילדים, שהם נותר קודם כל סופר מתח. כל אחד מספריו הקודמים בז'אנר זה נמכר ביותר מ-30 אלף עותקים. הוא כותב בקצב של ספר לשנה. היו מי שכבר כינו אותו "ג'ון גרישם הישראלי", בין השאר מאחר שגיבורי ארבעת ספריו הראשונים היו עורכי דין.

שני ספרי המתח האחרונים של שהם עוסקים בבעיות חברתיות בישראל - "אם המושבות" בשחיתות שלטונית ו"עיר מקלט" בסוגיית העובדים הזרים והפליטים מסודן ואריתראה.

- אתה מחפש בספריך להביא אמירה או בעצם להתלבש על סיפור שהוא בכותרות, מושך עניין ומאפיין את ישראל?

"ראשית, מאוד מעניין אותי ה'כאן ועכשיו'. דווקא יש חיסרון ללכת למשהו עכשווי. הרי שומעים על כך ממילא בחדשות, אבל מאוד מעניין אותי לקחת בעיות חברתיות ולעסוק בהן דרך הז'אנר של המתח. 'עיר מקלט' ו'אם המושבות' גם יחד מסופרים ממקום של הרבה דמויות - הסתכלות פנורמית רחבה. זה מאוד 'עריכת דיני' כזה - להבין את הבעיה מכל צדדיה ולא רק דרך פריזמה של גיבור מסוים".

- מה הסוד לייצורם הסדרתי של רבי-מכר?

"לא יודע. הרבה כתבו שעליתי על איזו נוסחה. אם עליתי על כזו, אני לא מכיר אותה. אני חושב שהספרים שלי מאוד ישראליים, מה שגורם גם לישראלים וגם לקוראים בחו"ל לאהוב אותם, כי אין פה 'גיור' של ז'אנר. אני לא באמת ג'ון גרישם הישראלי, יותר 'ליעד שהם הישראלי'. יש בזה אותנטיות".

ספרו האחרון של שהם, "אם המושבות", כבר יצא לאחר היכנסו לתוקף של "חוק הספרים". בחודש הראשון לצאתו, נמכרו 7,000 עותקים שלו ועד כה 10,000, כנראה פחות מקצב המכירות לו התרגל. לשהם ביקורת רבה על החוק: "ב'אם המושבות' הייתה פגיעה במכירות בגלל החוק. כלכלית הוא לא מתאים לישראל. יש פה בעיה בסיסית שאי-אפשר לפתור - גודל האוכלוסייה. הוא נועד לדאוג לסופרים החדשים. אבל ברגע שמוכרים פחות ספרים, ההוצאות גם יוציאו פחות ספרים וזה מה שקורה היום.

"קוראים לא רוצים לקחת סיכון עם סופר מתח אלמוני, אז הם יילכו לליעד שהם. גם אני הייתי פעם במצב הזה, של סופר חדש. בגלל החוק, גם פחות אנשים נכנסים לחנויות ספרים וזה פוגע בכולם - גם בחלשים וגם בחזקים. ספרות צריכה להיאבק על מקומה, במיוחד אצל צעירים, ולא לקבוע חוקים שיפגעו בזה".

ליעד שהם

גיל: 43

מצב משפחתי: נשוי+2

השכלה: תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית ושני ב-London School of Economics

מגורים: תל-אביב

ספרים: 7 ספרי מתח, שני ספרי ילדים

עוד משהו: ספרו "עיר מקלט" נמצא בתהליך הפקה לסדרה טלוויזיונית של yes. במקביל, הספר "אבא בונה עוגה" נמצא בעיבוד מתקדם לסדרה בערוץ ניק ג'וניור.