כישלון ידוע מראש

המשביר נכנסה לענף שיווק המזון באזורי התחרות הקשים ביותר

קבוצת המשביר עשתה את כל הטעויות האפשרויות בדרך להקמת רשת הסופרמרקטים קוסט 365, והכישלון הצורב שלה היה צפוי מראש.

עוד בטרם נפתחו דלתות הסניף הראשון של הרשת, יו"ר המשביר לצרכן, רמי שביט, יצא בהכרזת מלחמה כשהצהיר כי הרשת תהיה הזולה ביותר - ועורר עליו את השוק כולו.

בימים שבהם השוק כולו מוטה לכיוון המחיר, אין אף קמעונאי שיכול היה לשבת בחיבוק-ידיים למשמע ההכרזה הזאת. התוצאה הייתה שהרשתות כולן ערכו לרשת החדשה "קבלת-פנים מלכותית", עם מבצעי מכירה אגרסיביים שהפכו כל הצעה של הרשת ללא רלוונטית.

כחלק מהאסטרטגיה בחרה הקבוצה לפתוח סניפים דווקא במוקדי התחרות הקשים ובסמוך מאוד לסניפים של שחקנים חזקים אחרים. בעפולה הסניף נפתח לא הרחק מרמי לוי שיווק השקמה, ובכפר-סבא הוא נפתח במרחק מטרים ספורים מסניף הדגל של יינות ביתן.

מראש, הקבוצה חסמה את האפשרות לבוא עם הצעת ערך דווקא לאזורים הידועים בתחרות נמוכה יותר ואשר המחירים בהם גבוהים יחסית. הליכה כזאת הייתה מושכת צרכנים אל הרשת. רמי לוי ונחום ביתן, כמעט מיותר לציין, לא נותרו אדישים וכתשו את הרשת באמצעות רצפת המכירה כבר מיומה הראשון.

נתון קשה נוסף ששיחק לרעת הרשת הוא מצבה הפיננסי של קבוצת המשביר. חלק מהספקים סירבו להעניק אשראי לרשת ואילצו אותה לשלם להם במזומן. התוצאה הייתה שהרשת סבלה מנחיתות מסחרית כבר מיומה הראשון.

שביט, שקופתו הייתה דלה, מצא את עצמו בקרב עם ענקים שקופתם הייתה שמנה ויציבה. גם התגברות התחרות בין רשתות השיווק שיחקה לרעתה של קוסט 365.

ואם לא די בכך, הרשת חתמה על חוזים לפתיחת סניפים בעלויות של מאות מיליוני שקלים, שכבלו אותה.

כבר בתחילה היה ברור שהרשת לא מתרוממת ושהניסיון להעניק לרשת תדמית זולה לא צלח. הצרכנים הצביעו ברגליים, וככל שהזמן חלף, מצב הרשת הלך והחמיר.

העתיד של קוסט 365 לא נראה באופק, ומוטב למשביר לעצור את הדימום המתמשך הזה מהר ככל האפשר.