המשביר מוכרת 3 סניפים של קוסט 365 לקבוצת משקיעים

לאחר שמכרה את הסניף בכרמיאל לרמי לוי, המשביר מוכרת את 3 הסניפים הנותרים לקבוצה בראשות מנכ"ל הרשת נסים חסאן ■ התמורה תהיה באחוזים מהמחזור, שיגיעו במצטבר ל-25 מיליון שקל ב-5 שנים

מי עומד מאחורי רכישת פעילות המזון של קבוצת המשביר, קוסט 365? קבוצת המשביר לצרכן דיווחה לבורסה כי היא יוצאת מפעילות הסופרמרקטים לאחר שמכרה את הסניף בכרמיאל לרמי לוי שיווק השקמה תמורת 8 מיליון שקל, והיא מוכרת את שלושת הסניפים האחרים ויתר הפעילות לקבוצת משקיעים בראשות המנכ"ל הנוכחי של הרשת, נסים חסאן. הקבוצה וחסאן סירבו לפרט באילו משקיעים מדובר.

כפי שנחשף אמש (ג') ב"גלובס", קבוצת המשביר מחסלת את פעילות הסופרמרקטים שאליה נכנסה רק לפני שנתיים, וזאת לאחר שהרשת לא הצליחה להתרומם. עוד נחשף כי לאחרונה עצרה רשת קוסט 365 את התשלומים לספקים, ואלה בתגובה עצרו את אספקת הסחורה לרשת, וחלקם עברו לעבוד עם הרשת במזומן, בשל חשש שלא יקבלו את התמורה המגיעה להם מאספקת הסחורה.

המשביר דיווחה היום (ד') כי כתוצאה מהיציאה מהפעילות, היא תרשום הפסד של 10 מיליון שקל, שיביא את הפסדיה הכוללים מפעילות הסופרמרקטים ל-35 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של השנה הפסידה קבוצת המשביר 10 מיליון שקל מפעילות הסופרמרקטים, שנוספו להפסדים של 13 מיליון שקל בשנת 2013 ולהפסדים של כ-2 מיליון שקל בשנת 2012, שבה החלה הפעילות. מכאן שהמשביר מעריכה כי פעילות הסופרמרקטים במחצית השנייה של השנה הנוכחית עומדת על 10 מיליון שקל נוספים.

ההסכם עם קבוצת המשקיעים בראשות חסאן מגיע לאחר ניסיונות כושלים של הקבוצה למכור את פעילות הסניפים. הקבוצה בראשות חסאן תקבל לידיה את הסופרמרקטים בעפולה, בכפר-סבא ובפתח-תקווה וכן את הסניפים הנמצאים היום בשלבי הקמה, בין היתר בתל-אביב ובגבעת-שמואל. בסך-הכול מדובר ב-3 סניפים פעילים ועוד 8 סניפים מתוכננים שקבוצת המשקיעים תיכנס בנעלי המשביר בכל הקשור להסכמי השכירות.

לפי ההסכם שהתגבש, המשביר תעמיד לקבוצת המשקיעים 5 מיליון שקל בצורה של שטר הון, ואילו המשקיעים יזרימו 15 מיליון שקל לתוך קוסט 365 לטובת מימון הפעילות. כמו כן, המשקיעים יעמידו ערבות בנקאית של 2.5 מיליון שקל.

התמורה שתקבל המשביר עבור מכירת הפעילות היא בדמות אחוזים ממחזור המכירות של הרשת, בסכום מצטבר שלא יפחת מ-25 מיליון שקל ב-5 שנים. המשביר לא דיווחה מהו שיעור התשלומים מהפדיון שעליו סוכם.

נקודה תמוהה נוספת בהסכם היא הדיווח לפיו העסקה תתבצע ללא כל בדיקת נאותות מצד הרוכשים. לאחרונה דיווחה הקבוצה כי היא שוקלת את המשך הפעילות לרבות את סגירת הפעילות בדרך מכירת הסניפים. הקבוצה ניהלה משא-ומתן עם מספר גורמים, אך רק אחד מהם - המשא-ומתן עם רמי לוי למכירת הסניף בכרמיאל - צלח.

קבוצת המשביר חנכה את הסניף הראשון ברשת הסופרמרקטים בנובמבר 2012 בעיר עפולה. מספר ימים לאחר מכן היא פתחה סניף נוסף בכפר-סבא. התקוות היו גדולות, ובקבוצה ציפו כי הפעילות תהפוך למנוע צמיחה. הקבוצה אף הכריזה על יעד מכירות של 2 מיליארד שקל, בתום פריסת 30 סניפים.

בפועל, הרשת סבלה ממחזור מכירות נמוך במיוחד ולא הצליחה להתקרב ליעד המכירות של 96 מיליון שקל לשנה לסניף. במחצית הראשונה השנה הסתכמו מכירות הרשת ב-53 מיליון שקל בלבד.