יש תמורה לאין-אגרה

בכל השנים שהטור הזה קיים, לא היו בו שתי המלצות על ערוץ 1 באותו יום

טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

"אחוזת דאונטון 5", יום חמישי 21:00, ערוץ 1

נדמה שלפעמים אנחנו מתגעגעים לסדר הישן, למרות שהיה בלתי הוגן בעליל כלפי מרבית בני האדם. ומילא אנחנו, מה תגידו על האנגלים? ההם שמאמינים שהמלכה מולכת בחסדי האל ונוהרים אל בית-החולים בכל פעם שמגיח יורש-עצר פוטנציאלי.

אותה רוח מוצאת ביטוי גם בסדרות כמו "אחוזת דאונטון" המצוינת. בואו ונחזור כמעט 40 שנים אחורה, אל "על אדונים ומשרתים" הפופולרית ששודרה בערוץ האחד והיחיד שהיה לנו אז, זוכרים? הסדרה ההיא הציגה - גם אם באורח שכיבד את המעמד העליון - את חוסר ההגינות בסדר הישן ההוא, זה שהיום נדמה שמתגעגעים אליו.

אמנם אדם נותר חבר המעמד החברתי שבו נולד כמעט ללא סיכוי למוביליות. אבל היי - כנראה שזה סידור די נוח גם לפשוטי-העם, שלא לדבר על כך שאנגליה הייתה באותה העונה החמישית של "אחוזת דאונטון" (שהחלה לפני 5 עונות עם טביעת הטיטאניק) העת האימפריה שעליה השמש לא שוקעת לעולם.נפתחת ב-1924, עם אסון לא פחות חמור מבחינת בני האצולה - ממשלת לייבור, רחמנא לצלן. כך שבמקביל לניהול חייהם האישיים, הם מנסים לשמר את המשפחה ומעמדה בתוך אווירה של שינוי.

בפרספקטיבה היסטורית, כבר אז נראו ניצני הסוף לשלטון אירופה בעולם, דמדומים מתמשכים שאנו עדים להם היום ביתר שאת.

* ציון: 9

עכשיו באים?

"היהודים באים", יום שישי 21:30, ערוץ 1

ראשית נחמיא לאכסנייה: אני כותב את הטור הזה כבר יותר מ-15 שנה, ועד כמה שזכרוני מגיע, לא היו בו מעולם שתי המלצות על תוכניות של ערוץ 1 באותו טור.

כל-כך מאסנו בערוץ האגרה, עד שמחקנו אותו מהתודעה כמעט. והנה מסתבר שכאשר הוא לא מנוהל בידי פוליטרוקים שכל קשר בינם לבין טלוויזיה, שלא לומר עשייה תרבותית, היה מקרי - הוא מצליח להתרומם מעפרו.

וכעת לתלונה: יותר מדי זמן חלף מאז החלה העבודה על התוכנית הזאת ועד שהיא מגיעה למסך, כיוון שלמנהלים הקודמים של רשות השידור ההומור בה נראה חתרני.

האמת? מהמעט שהספקתי לראות, הוא לא ממש כזה: כלומר כן, יש בו נגיעה מפורשת בנושאים תנ"כיים (וגם בנושאים מההווה) - חומר שמותר לחילונים להשתמש בו, כנראה, רק אם הם מחליטים לחזור בתשובה - אבל כל היתר לא נראה כמה שעלול להשחית את נפשם הרכה של הצופים.

מוני מושונוב, יעל שרוני, עידו מוסרי, יניב ביטון ויוסי מרשק מככבים בתוכנית הקצרה הזאת (12 פרקים, 24 דקות כל אחד - בערוץ ללא פרסומות זה חולף מהר), שפותחת קרב מעניין (גם אם "לא כוחות") מול ערוץ 2 על ליבם של הצופים.

יש תמורה לאין-אגרה!

* ציון: 8

מישהו הזיז את השורה שלי

"הכול הולך", יום שישי 21:30, ערוץ 2 רשת

בני משפחת מרשק עלולים לחוש בלבול קל בערב שבת, עת יופיע יוסי מרשק לא רק ב"היהודים באים", אלא גם ב"הכול הולך" - השעשועון הקומי החדש של רשת - לצד אייקונים כמו קרן מור, טל פרידמן, שחר חסון וכמובן דביר בנדק בגזרתו החדשה.

לרשת יש ניסיון טראומטי עם תוכניות בידור בערבי שבת, אבל הפעם, במעין גרסה ישראלית ל"של מי השורה הזאת לעזאזל", שעיקרה משחקי אימפרוביזציה, יש להם סיכוי. סוף-סוף הם מתכוונים לבדר קצת ולא להתחרות, נניח ב"ארץ נהדרת" של קשת (אחת התוכניות היחידות שהצליחה להביא רייטינג סביר בערבי שבת נטולי הצופים הדתיים).

אז אולי זה לא מושקע כמו "ארץ נהדרת" או סאטירי כמו "מצב האומה", אבל בפורמט הזה יש משהו שישראלים מאוד אוהבים - לצחוק מהצחוק - משחקנים מנוסים שמשתטים ומתרסקים, בקטע טוב, על הבמה.