אקסל שפרינגר נכנע לגוגל: החזיר את תכניו למנוע החיפוש

המו"ל הגדול בגרמניה ניסה במשך שבועיים למנוע מתכנים שלו לעלות בגוגל, אך חווה עקב כך ירידה של עשרות אחוזים בטראפיק

הנכסים הדיגיטלים של אקסל שפרינגר / צילום: רויטרס
הנכסים הדיגיטלים של אקסל שפרינגר / צילום: רויטרס

המו"ל הגדול בגרמניה, אקסל שפרינגר, ביטל מהלך לחסימת החשיפה של תכניו בגוגל. המו"ל, שניסה בשבועות האחרונים לחסום את החשיפה של כותרות התכנים שלו בגוגל ניוז ובתוצאות החיפוש, נסוג מהמהלך לאחר שהודה כי חלה ירידה דרמטית בטראפיק לאתרים שלו.

הניסוי נמשך במשך כשבועיים, אך לאחר הירידה בטראפיק הסכים המו"ל לאפשר שוב לגוגל "למשוך" את כותרות התכנים מהאתרים שלו ולהציגן בתוצאות החיפוש.

יו"ר קבוצת המדיה, מתיאס דופנר, אמר כי אם החברה הייתה ממשיכה במהלך, היא "הייתה בועטת את עצמה מחוץ לשוק".

גורם בקבוצה הוסיף כי האחיזה של גוגל בשוק הדיגיטל גדולה מדי, ולא ניתן להתעלם ממנה.

מנתוני אקסל שפרינגר עולה כי במהלך חסימת התכנים ירד הטראפיק של אקסל שפרינגר שמגיע מתוצאות החיפוש ב-40%, והטראפיק שמגיע מגוגל ניוז ירד ב-80%. דופנר הוסיף כי הנתונים מוכיחים את עוצמתה של גוגל בתחום החיפוש, וכי הוא מקווה שמחוקקים ינסו להגביל את הכוח הזה.

דובר מטעם גוגל מסר כי הוא מברך על ההחלטה להחזיר את התכנים למנוע החיפוש. לדבריו, "ההחלטה מעידה על כך שגוגל אחראית לתרומה להצלחה הכלכלית של המו"לים. גוגל רוצה לעבוד בעתיד עם מו"לים על מודלים חדשים, במטרה לקדם את האתרים והאפליקציות שלהם וליצור טראפיק גבוה יותר".

בשנים האחרונות מו"לים בגרמניה, צרפת וספרד ניסו לקדם חוקים שיחייבו את גוגל לשלם זכויות יוצרים על הצגת כותרות של תכנים עיתונאיים. מטרה זו טרם הושגה, אך על-פי החוק בגרמניה, מו"ל רשאי להורות לגופים דיגיטליים להסיר את התכנים שלו מתוצאות החיפוש. בשבוע שעבר אושרה תקנה דומה בספרד.