יוזמה ב"יש עתיד": לשכנע רשתות להוזיל 22 מוצרים

שר הרווחה מאיר כהן ינסה ליצור "סל רווחה", שיכלול קמח חיטה, אורז, סוכר, פתיתים, דגני בוקר, קטשופ, רסק עגבניות, שמן קנולה, פסטה, פתיתים, טונה, טחינה ועוד ■ טבלה: כמה יעלו המוצרים? ■ ספק גדול: "מה זה, גן ילדים?"

מאיר כהן שר הרווחה/ צילום: רויטרס
מאיר כהן שר הרווחה/ צילום: רויטרס

ימים ספורים אחרי הכרזתו של שר האוצר יאיר לפיד כי הוא בוחן הכנסת סל מוצרים נוספים לפיקוח מחירים, יוצא שר הרווחה וחבר מפלגת "יש עתיד", מאיר כהן, ביוזמה נוספת.

כהן מבקש להגיע להסכמה עם רשתות השיווק על הוזלת סל מוצרים יבשים הכולל 22 מוצרים, אשר נקבע על-ידי המועצה לביטחון תזונתי שפועלת ממשרד הרווחה. היעד שהציב כהן הוא הוזלת אותם המוצרים בשיעור של 30%-40% למשך שנה.

השר פנה לרשתות השיווק וביקש את הסכמתן, כשהרעיון הוא שעל כל אחד מהמוצרים תופיע מדבקה עם עם הכיתוב: "מוצר לרווחה - בשיתוף המועצה לביטחון תזונתי. המוצר הזול ביותר!".

רשת השיווק תחליט איזה מותג יהיה בפועל "מוצר לרווחה", וזאת בהתאם להסכמים המסחריים שלה עם הספקים. ברשתות שיבחרו להשתתף בתוכנית יהיו באופן קבוע דפי מידע שיעניקו הסבר קצר על התוכנית. משרד הרווחה יהיה אחראי על כל התהליך הלוגיסטי (הפקת מדבקות וכדומה) מול הרשתות ויערוך פיקוח משותף איתן.

מדובר בסל ראשון מתוך שלושה, כאשר הכוונה היא לקבוע בהמשך סל מוצרים חלבי וסל מוצרים בשרי שיורכבו ממוצרים בסיסיים, וזאת לאחר שיחות עם היצרנים והרשתות.

לפי המוצע, משרד הרווחה ימתג את הפרויקט ויפרסם אותו, ובמסגרת זו יפרסם גם את שמות רשתות השיווק שבחרו להצטרף לפרויקט.

סל מוצרים זה כולל: קמח חיטה, אורז, סוכר, פתיתים, דגני בוקר, קטשופ, איטריות ביצים, שעועית יבשה, שימורי תירס, רסק עגבניות, שמן קנולה, פסטה, פתיתים, טונה במים, טחינה גולמית, מלפפון חמוץ, שימורי זיתים, ביסקויטים, ריבה, שימורי אפונה וגזר, ממרח שוקולד וחומוס למריחה.

רשתות השיווק בוחנות בימים אלה את יוזמת השר וינסו להגיע להסכמים מסחריים, שיאפשרו להן לרכוש את המוצרים במחיר זול מהמחיר המקסימלי שנקבע במסגרת הפרויקט.

יצוין כי את חלק מהמוצרים ניתן למצוא כבר היום במחירים מוזלים יותר ברשתו. כך, למשל, שמן קנולה, שמחירו המקסימלי נקבע על 6.90 שקלים. רשת שופרסל, שהגבירה לאחרונה את שיווק המותג הפרטי ברשת והרחיבה את המגוון, מוכרת היום דגני בוקר 750 גרם ב-10.90 שקלים - כפי המחיר המקסימלי המוצע. בימים אלה מוכרת שופרסל את המוצר במחיר מבצע של 8.9 שקלים בלבד.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שהתבקש לחוות את דעתו למהלך, מסר לשר הרווחה כי הוא סבור כי "אין מניעה להוציא לפועל את הפרויקט מבלי לקבל אישור, היתר או פטור מתאים על-פי חוק ההגבלים העסקיים".

עם זאת, גילה אומר כי "בעתיד עשויה רשות ההגבלים לשוב ולבחון את פרויקט 'סל הרווחה', הצדדים לו ומידת השפעתו על התחרות בשוק; וכי בחינה עתידית כאמור עשויה להביא למסקנה כי השתתפותן בפרויקט של רשתות שיווק המזון - כולן או חלקן - טעונה קבלת אישור, היתר או פטור מתאים על-פי הוראות החוק".

הפרויקט עוד לא יצא אל הפועל, וכבר הוא גורר ביקורת. ספק גדול אומר היום (א') ל"גלובס": "זה גן ילדים? ששר הרווחה ידאג להוריד את המע"מ על המוצרים שהוא רוצה, והוא יהיה מסודר. אני לא מאמין. מה אתם רוצים? שהרשתות יתנדבו? או שתלאימו את כל המדינה? נראה לך שהרשתות מסוגלות עכשיו להתנדב? הרשתות לא במצב טוב ולא במצב של התנדבות".

לדברי איציק אלרוב, יוזם חרם הקוטג' וחבר תנועת "הצרכנים", "האם השלב הבא הוא לשכנע אוהדים לא להרביץ לשחקנים? נראה כי המשילות במדינת ישראל נוגעת רק לאזרחים רגילים מהשורה, אך כשזה נוגע לחברות הגדולות במשק - כל ההתנהלות מולן מתנהלת בצורה רופסת ומבישה. חבל ששר הרווחה מאיר כהן חושב שהוא מנהל עמותת חסד ולא את המדינה".

סל הרווחה
 סל הרווחה

זול יותר-המחירים החדשים של סל הרווחה
 זול יותר-המחירים החדשים של סל הרווחה