אבני פינה במקום דירות: מה קורה בקרית שמונה?

בקרית שמונה, המשוועת לבנייה שתמשוך אוכלוסיות חזקות, מכריזים על עוד ועוד שכונות חדשות ■ משרד השיכון מארגן טקסים, גוזר סרטים השר מצטלם עם ראש העיר, אבל אף מגרש לא משווק ואף דירה לא נבנית

הביטו בשתי התמונות בתחתית העמוד: בשתיהן מככבים שר השיכון, אורי אריאל, וראש עיריית קרית שמונה, ניסים מלכה. בשתיהן בשורה דומה: אור ירוק לשיווק קרקע להקמת שכונה חדשה בעיר. ההבדל היחיד בין התמונות, הוא שהן צולמו בהפרש של שנה וחודש זו מזו. משך תקופה זו לא נמכרה אפילו דירה אחת בכל אחת מהשכונות שעליהן הכריז משרד השיכון, ואף מגרש אפילו לא שווק ליזמים לצורך בניית השכונה.

לפני קצת יותר משנה, בספטמבר 2013, הגיעו שר השיכון אורי אריאל, והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, לקרית שמונה ויחד עם ראש העירייה, ניסים מלכה, הניחו בטקס חגיגי את אבן הפינה לשכונת יובלים בצפון מזרח העיר. התוכנית כללה הקמת 910 יחידות דיור בבנייה רווויה, רווייה למחצה וצמודי קרקע. והקרקע, כך הכריזו, תימכר ללא מחיר מינימום. בהמשך אמורה השכונה לכלול 4,000 יחידות דיור, ולהוות בשורה לתושבי העיר שזה עשור לא שווקה בה קרקע, למעט מגרשים לבתים בודדים.

אלא שמאז הטקס החגיגי לא שווקה בשכונת יובלים אף לא יחידת דיור אחת. והנה בסוף החודש שעבר, שוב הגיע שר השיכון לקרית שמונה להניח אבן פינה לשכונה נוספת, הפעם שכונת בימת תל חי, שבה מתוכננות 400 יחידות דיור.

מחכים לחקלאים של מטולה

כשיצאנו לברר מדוע קרית שמונה זוכה בטקסים חגיגיים, אך שיווקי הקרקע מתמהמהים, קיבלנו תשובה עגומה: רשות מקרקעי ישראל מסרה בתגובה כי היא עדיין מנהלת מגעים עם חקלאי מטולה על הפיצוי תמורת שחרור הקרקע, ובמילים אחרות: משרדי הממשלה שאמורים לפתור את מצוקת הדיור, יוצאים בהצהרות, מקיימים טקסים חגיגיים ומצטלמים, אך פחות בוער להם לשווק את הקרקעות בפועל.

לדברי מלכה, סוגיית הפיצויים לחקלאי מטולה תיפתר עוד החודש, ואז שיווק הקרקע להקמת שכונת יובלים ייצא לדרך. "נכון שמוטב היה לסיים את הבדיקות לפני הנחת אבן הפינה", הוא אומר, אך מסגיר כי חקלאי מטולה אינו המכשול היחיד. "הודעתי לשר השיכון שלא אתן להם לשווק קרקע לשכונה שאין אליה גישה, וצריך עוד לסלול דרך ולהקים מעגל תנועה, ומשרד השיכון ומשרד התחבורה צריכים להסכים ביניהם על הביצוע והמימון של זה. הסברתי זאת לשר אריאל והוא הבטיח שייטפל בדבר אישית מול ישראל כץ".

"התושבים שבויים בידי אינטרנסטים"

אם כן, מסתבר שבמשרד השיכון טרם התקשרו עם משרד התחבורה לטיפול בסלילת הכביש אל השכונה. עניין זה מזכיר את מקרה ראש העין, שם שיווק משרד השיכון בשנת 2010 קרקעות שבהן זכו יזמים רבים, ורק אחרי השיווק, החלה התדיינות עם משרד התחבורה בנוגע למימון הקמת מחלף במקום, דבר שעיכב את היתרי הבנייה בשלוש שנים, והכניס את היזמים להוצאות גדולות.

הנחת אבן הפינה שהתקיימה לפני למעלה משנה בשכונת יובלים, ודאי גם לא היוותה תמריץ לחקלאי מטולה להתפשר בסוגיית הפיצויים מרשות מקרקעי ישראל. לאחר שהוועדה לחקירת גבולות החליטה להעביר את הקרקעות משטחה המוניציפלי של המועצה האזורית גליל עליון אל קרית שמונה לטובת הקמת השכונה. כל צד למשא ומתן, שצופה בלחץ הגובר של הממשלה לקבל את הקרקע, עשוי על פי חוקי הכלכלה רק להגדיל את דרישותיו.

המפסידים העיקריים מהעיכובים, הם כמובן קרית שמונה ותושביה. משפרי דיור ואוכלוסיה חזקה בעיר, מרימים ידיים ומעדיפים להעתיק את מגוריהם אל ההרחבות ביישובים הסמוכים. במשרד לפיתוח הנגב והגליל אמרו השבוע ל"גלובס" כי "גורמים אינטרסנטיים בודדים מחזיקים כשבויים את תושבי קרית שמונה". לדבריהם, כמה חקלאים בודדים ממטולה, מעכבים במכוון את המשא ומתן עם רמ"י בנוגע לפיצויים המגיעים להם.

דבר אחד ברור: טקס הנחת אבן הפינה שבישר על שיווק הקרקע, התקיים מוקדם מדי, וצריך היה להתקיים רק לאחר סיום המשא ומתן בין הצדדים. במשרד לפיתוח הנגב והגליל מסרו כי "המשרד בראשות סילבן שלום קידם את הקמת שכונת יובלים, מתוך הכרה בצורך של קרית שמונה להתרחב ולצמוח".