הוצאות האבטחה המנופחות של קבוצות ליגת העל בכדורגל

13 מתוך 14 מועדונים שילמו בעונת 2013/14 סך של 23.5 מיליון שקל בגין הוצאות שיטור ואבטחה; מכבי והפועל ת"א אחראיות על 44% מהסכום

סוגיית עלויות האבטחה הכבדות בכדורגל הישראלי עלתה לדיון בשבוע שעבר בעקבות אירועי הדרבי. אבל עד כמה באמת סובלות מהעניין הקבוצות בליגה הבכירה בישראל, אפשר ללמוד מהנתון הבא: קבוצות הליגה דיווחו אשתקד על תשלום של כ-23.5 מיליון שקל בגין הוצאות שיטור ואבטחה בעונת 2013/14. בפועל הנתונים מעט גבוהים יותר, מאחר שעבור קבוצה אחת (מכבי פ"ת) לא נתקבלו נתונים.

המשחקים של שתי התל-אביביות בבלומפילד הם גם היקרים ביותר לאבטחה ושיטור: למעשה, הפועל ת"א ומכבי ת"א שילמו בעונה שעברה כ-44% מכלל הסכום של קבוצות ליגת העל עבור אבטחת משחקי הבית שלהן - האלופה מכבי ת"א מובילה עם כ-5.5 מיליון שקל, בעוד שהפועל ת"א דיווחה על כ-5 מיליון שקל.

יש לציין כי חלק מהקבוצות נהנות מהשתתפות של העיריות המקומיות בעלויות השיטור והאבטחה, מה שגורם לכך שהתשלום שלהן נמוך יותר מהעלות בפועל. בית"ר ירושלים היא הקבוצה שמדורגת שלישית מבחינת עלויות האבטחה והשיטור עם 2.7 מיליון שקל, בעוד שמכבי חיפה דיווחה על 2.3 מיליון שקל בעונה האחרונה בקרית אליעזר - סכום שצפוי לקפוץ השנה משמעותית בעקבות המעבר לסמי עופר, וכמויות הקהל הגדולות בהרבה שמגיעות למשחקים באצטדיון החדש.

חמש הקבוצות הגדולות של הכדורגל הישראלי, שגם מושכות את הקהל הרב ביותר למשחקיהן (מכבי ת"א, הפועל ת"א, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל ב"ש) - אחראיות על מעל 70% מתשלום עלויות האבטחה והשיטור בליגת העל בעונה שעברה, ובסך הכל הוציאו 17 מיליון שקל עבור סעיפים אלו.

הטוטו משתתף בעלויות השיטור והאבטחה בספורט הישראלי, אבל הסכומים הם נמוכים באופן יחסי לעלות הכוללת. ובכל מקרה, בכדורגל הסכום מופנה כולו לאבטחת הליגות הנמוכות (ליגה ארצית, וליגות א', ב' ו-ג').

יש לציין כי מלבד קבוצות ליגת העל, מי שנושאת בתשלומים גבוהים של סעיפים אלו היא ההתאחדות לכדורגל - שאחראית לתשלומי השיטור ואבטחה עבור המשחקים אותם היא מארגנת (משחקי הנבחרות, חצי גמר וגמר גביע המדינה, אבטחת הדיונים בבתי הדין של ההתאחדות וכו'). על-פי הערכות בהתאחדות, אבטחת המשחק מול בוסניה ביום ראשון הקרוב במסגרת מוקדמות יורו 2016 שייערך באצטדיון סמי עופר בחיפה צפויה להסתכם ביותר מ-500 אלף שקל.

עלויות שיטור ואבטחה בליגת העל
 עלויות שיטור ואבטחה בליגת העל