לא נחים על פולי הקפה

בזמן שהממשלה מחפשת פתרון ליוקר המחיה, אבי כץ קם ועושה

אבי כץ, היזם והבעלים של רשת קופיקס שהקפידה על מחירי קפה יציבים של 5 שקלים, הכריז השבוע (ב') על הקמת רשת סופרמרקטים בשם סופר קופיקס, שבה יוצעו מוצרי יסוד במחיר אחיד של 5 שקלים בלבד.

בניגוד לאחרים, ש"קפאו על שמריהם" בכל הקשור לבעיית יוקר המחיה, רשת קופיקס אינה נחה על פולי הקפה. מגמת מחירי הרצפה, שיוצעו ברשת הסופרמרקטים שייפתחו כנראה עד 2015, עשויה להיות פתרון משמעותי למצוקת מחירי המזון הגבוהים.

בזמן שמקבלי ההחלטות יושבים על כוס קפה, מגלגלים בראשם פתרונות מכאן ומשם - איש רשת הקפה קם ועושה משהו.

שר האוצר יאיר לפיד הציע בימים אלה להטיל פיקוח על מחירי מזון בסיסיים. כלכלנים בכירים גורסים כי פיקוח אינו יעיל בשוק תחרותי. לפיד מנסה לקדם את אג'נדת הפיקוח מול ועדת המחירים, משרד הכלכלה מתעקש על תנאי שוק תחרותיים, ולשניהם ממתין בסיבוב ראש הממשלה נתניהו, עם רעיון של הפחתת מכסים על יבוא מזון. שלל פתרונות שרובם לא ישימים, ודבר מהם לא מבוצע.

מאז "מחאת האוהלים" בקיץ 2011, דרך לקחי ועדת טרכטנברג ועד היום, האזרח הישראלי נחשף לעשרות רעיונות יצירתיים לפתרון יוקר המחיה. מקצתם: יוזמת מע"מ אפס, בחינת הגבלות רגולציה על מחירי המזון, מפקחים סקטוריאליים שיקבעו תנאים מגבילים למחירים, פיקוח על ענפים לא תחרותיים, חסמי יבוא ושתי ההצעות האחרונות של לפיד: פיקוח על מחירי מזון מתוך רשימה מדויקת; ושל נתניהו: הפחתת המכסים על יבוא המזון וגלגולם על מס למחזיקי דירה שלישית ויותר.

אחת הדוגמאות לפרדוקס הפתרונות המוצעים לבעיית יוקר המחיה היא ועדת קדמי, שהמליצה על הבלטת מוצרים פרטיים במרכזי השיווק ובחנויות; האם היא יכולה באמת לתקצב שורה של פקחים שיאשרו שמוצרים מסוימים אכן מובלטים מספיק על המדפים?! דוגמה נוספת מגיעה עם חוק מע"מ אפס. שאותו קידם לפיד מתחילת השנה, ועד היום נתקל בשלל משוכות "שיקלקלו את התוכנית להיטיב עם העם".

למשל, העלייה העצומה בביקוש לדירות (לעומת ההיצע הנמוך) בעקבות החוק, דבר שבסופו של דבר יביא לעליית המחירים, או ההבנה שמי שירוויח יותר מהעניין הם היזמים.

הממשלה יכולה להמשיך ולנסות להתמודד עם בעיית יוקר המחיה, אך העם כבר התייאש. כלומר, אלה שעדיין נותרו בארץ, בניגוד לאלה שירדו לברלין לאכול מילקי. בשורה התחתונה, טרם מצאה פתרון לבעיית יוקר המחיה.

היוזמה של קופיקס ראויה ומבורכת, ונקווה שאכן תיושם במהרה ותצא לפועל. מריחים את הארומה של קופיקס כבר מכאן, והריח טוב ונעים לאפנו.